/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Regler for arbejdeløse
Fra : McBobo
Vist : 666 gange
200 point
Dato : 02-02-09 13:18

Hej kandu bruger....

Jeg er lige bleven ledig malersvend og skal være aktiv søgende på arbejdsmarket i følge gælden regler (A-kassen)... Jeg har fået af vide at det betyder at jeg skal søge 4 jobs om ugen. Er der nogle der kan henvise/bekræftet dette.....
Nogle som kan henvise mig til en hjemmeside/links hvor denne regl står (2009).
Kan ikke se det står skrevet nogle steder på Jobnet...så hvor? Og er regler ikke lavet om eller hvordan er reglerne i disse finanskrise hvor godt 2000 bliver fyret om dagen????
Hvem ved, måske er du den næste?

McBobo

Ps.....

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 02-02-09 13:22
Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 02-02-09 13:44

Den regel gælder stadig

http://www.folketinget.dk/default.asp?id=%7BB909752D-AF64-4682-AEB2-09BFE9D93538%7D

Citat
De retningslinjer, der gælder i dag, anbefaler ledige at skrive op til fire ansøgninger om ugen for at vise, at de står til rådighed for arbejdsmarkedet. Det er a-kassernes opgave at vurdere, om den enkelte ledige står til rådighed.

http://www.bm.dk/sw33039.asp

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-02-09 13:51

Det der forvirrer dig er nok at de er begyndt at snakke om at firmaerne er irriterede over alle de uopfordrede ansøgninger de får. De bruger for land tid på det. Det var derfor et par politikere snakkede om at afskaffe reglen. Men det er ikke sket endnu.

Og gudskelov er jeg på efterløn. Synd at man skal glæde sig til at blive så gammel så man kan få efterløn.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-02-09 14:00
Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-02-09 14:18

Det var på tale for nyligt at fjerne reglen om 4 ansøgninger på en uge, men jeg ved fra en der for nylig er blevet arbejdsløs, at reglen stadig er gældende.

Og det får du også at vide første gang du møder på det lokale jobcenter....og hvis du ikke kan dokumentere, at du har skrevet 4 jobansøgninger, så får du stukket 4 udprintede jobannoncer ud, som du skal skrive en ansøgning til.....der tages ikke så nøje hvilke faggrupper der er tale om, visse af annoncerne kan være måneder gamle....og som tiderne er nu, sker det fakisk at ledige får til opgave at sende ansøgninger til firmaer der er lukket/konkurs......."jobkonsulenterne" overholder bare reglerne

og ja, det er en syg regel, og ja, man kan godt forstå arbejdsgivernes irritation......

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-02-09 14:25

Anders Foghs yndlingsminister Claus Hjort holder stædigt fast i den.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-02-09 14:30

ja og jeg siger undskyld på forhånd, det er fordi klovnen ikke selv har prøvet det. Hvor er det nemt med den fede ministerløn at sætte regler for andre.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 02-02-09 14:40

Her kan du hente et prg som kan søge 4 jobs om ugen,
bare ærgeligt at han har stoppet udviklingen af det, + der er en del godt læsestof:
http://checkjobnet.dk/

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-02-09 15:19

Du skal IKKE søge 4 jobs om ugen.
Du skal søge relevante jobs, om det så bliver til et om måneden
så er det ok.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-02-09 15:22

Hjorten har fået mange øretæver af arbejdsgiverne,
så nu prøver han at bakke lige så stille ud med nye regler.

I stedet jagter han A-kassepersonalet.
Et kommafejl så falder hammeren.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 02-02-09 15:43

Den tid du så får tilovers kan du så bruge til at se Statsministerfruen fremvise sine trusser i Vild med dans, Hvem vil være Millionær og Den store Klassefest før hun så lige skal være tophistorie i TV2 nyhederne fordi hun har valgt at sige sit pædagog arbejde op,

Og det hele foregår på den reklame finansrede kanal som de borgerlige politikere lige har besluttet sig til at du også skal betale licens til..........

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-02-09 16:12

Hurra hurra hurrahvor det går i danmark, kors i skuret.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-02-09 16:27

Min kæreste har netop fra sin A-kasse fået at vide, at reglen ikke længere er gældende, men når det er sagt, så har man som ny arbejdsløs vel interesse i at komme i arbejde hurtigst muligt, så hvorfor ikke bare søge de jobs der er?

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 02-02-09 16:42

Jamen tak for jeres lovprisende ord omkring Hjorten og henvisninger til regelsættet....
Det sjove ved denne regel er at da jeg var nede på fagforeningen og melde mig ledig i torsdags 29/1, fik jeg stukket et papir i hånden omkring jobsøgning (4 stk. om ugen).
Det kunne forgå skriftligt, telefonisk eller personligt…… Jeg spurte om jeg så bare skulle tag telefonbogen og stikke fingeren ind et tilfældigt sted og herefter ringe en arbejdsgiver op….

For herefter at få ad vide at de ikke har brug for min arbejdskraft lige nu, da de er fuldt beskæftiget og på nuværende tidspunkt ikke har nogle ledige stillinger.
- Ja, ja sagde han med et smil på hovedet og gav mig ret i at denne regel er hul i hovedet…. Men som han sagde; Jeg følger bare reglerne…..

Jeg ved ikke hvordan andre har det med denne regel, men når man har brugt en årrække på en uddannelse, er det vil dette arbejdsområde man søger stillinger inden for.
Det er lidt sjovt at tænke på hvis en uddannet læge arbejdede ved kasserne i Føtex (ikke at der er noget galt i det). Men fordi han/hun ikke kan afslå dette arbejde efter gælden regler.

Og til "Kortoververden" Jeg kan ikke søge jobs som ikke findes..... Men hvis du kan henvise mig til et job inden for malerfaget, så bare sig til....

McBobo
Ps. Nogle som skal havde malet deres stue i Århus.... Ha,ha

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-02-09 16:54

Hvis der ikke er ledige jobs i din branche må du jo søge andre brancher, det er hvad de fleste er nødt til at gøre for tiden.

Godkendelse af svar
Fra : McBobo

Dato : 03-02-09 06:32

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : dova