/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vil gerne lære mere om kommandoprompt
Fra : Wene
Vist : 471 gange
10 point
Dato : 29-03-03 01:05

Jeg skal snart i praktisk som edb medhjælper og skal derved bruge kommandoprompt meget, så jeg vil gerne vide om det er muligt, at man kan finde en manual på internettet angående kommandoprompt?!

Hvis detter er muligt vil jeg meget gerne vide adressen!!!11

Wene!!

Kommentar
Fra : cad

Dato : 29-03-03 01:15

er det windows 2000 server, du taler om ? cmd?

Kommentar
Fra : Wene

Dato : 29-03-03 01:19

Ja det er til windows 2000 server og generalt om cmd! Hvilket jeg ikke ved særlig meget om!

Kommentar
Fra : cad

Dato : 29-03-03 01:57

Her er en god generel side,som kan hjælpe dig ;
http://www.praestkjaer.dk/dk/index.html

Her er en relevant side, hvor du kan lære alt om emnet: ( tryk "crtl"+"d" for at tilføje til "foretrukne");

http://www.microsoft.com/technet/treeview/default.asp?url=/technet/prodtechnol/winxppro/proddocs/ipconfig.asp

Skal du i lære som it-supporter eller lignende ????

Kommentar
Fra : cad

Dato : 29-03-03 02:03
Kommentar
Fra : technet

Dato : 29-03-03 02:08
Kommentar
Fra : technet

Dato : 29-03-03 02:11
Kommentar
Fra : cad

Dato : 29-03-03 02:20

Jeg går ud fra at du skal bruge komandoer til netværksfejlfinding o.lign.
du kan bruge søgemaskinerne på internettet og bruge søgeord som:

ping , ipconfig , tracert , traceroute ............... - for at nævne nogle få stykker

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 29-03-03 02:21

Man kan sige meget om Microsoft! Men deres online hjælp er for det meste fremragende

Kommentar
Fra : cad

Dato : 29-03-03 02:37

De ved også hvad deres certificeringer skal koste... men de har gode databaser med megen viden...

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 29-03-03 07:37

Dos Prompte eller slet og ret promten er og bliver udgangspunktet i dos herakiet
Dos står for Disk Operativ Systemet me er også blevet et almindeligt begreb for en gænse operativ system
Selv under et moderne XP opsys eksisterer DOS i begrebets egentlige forstand stadigt, selv on det er gået i skjul
Prøv at få fat i en DOS 6.2 manual og afprøv de tidligere kommando's på XP under command promten eller run
De virker, det eneste er problemet med at få ryddet windowsskærmen og få god old dos til at tone frem.
MVH OW

Kommentar
Fra : hj3

Dato : 29-03-03 09:10

Sæt en tom disk i drev A
C:>\ Format A: /s Enter :Formatere og kopiere Comman.com på disk.
C:>\ Copy Config.sys A:\ Enter :Copiere Config.sys på disk.
C:>\ Copy Autoexec.bat A:\ Enter :Copiere Autoexec.bat på disk.
Så har man en Systemdisk.
En Systemdisk bruges til at køre sine
opstarts filer ind igen,i tilfælde at der er
gået kage i systemet.
For at inlæse sine Systemfiler igen
skal man sætte Systemdisken i drev A:
C:>\ A: Enter :Skifter til drev A:
A:>\ Copy *.* C:\ Enter :Copiere det hele ind i Systemet.
Derefter slukker man Cumputeren og
starter op igen.
KOPIERE EN DISK:
A:>\ DISKCOPY Enter :Læser disken i drev A:
Når det er gjort,beder den om den tomme Diskette.Der efter trykker du Enter.
og det hele bliver kopieret over på Disken.
C:>\ MEM /C Enter :Viser Hulkommelse i Cumputeren.
C:>\ FORMAT A: /Q Enter :Formatere hurtigt,på en tidligere formateret disk.
C;>\ FORMAT A: /S Enter :Kopiere systemfiler så Cumputeren kan starte fra den.
C:>\ FORMAT C: Enter :Formatere Drev C:.
C:>\ FORMAT A: Enter :Formatere Drev A:.
C:>\ DELTREE C:\ Navn Enter :Sletter alt uanset Attribut,System Filer,Skjulte Filer.
Hvis du skriver deltree e:\*.* bliver du bedt om at bekræfte hver fil der slettes.
For at undgå dette skriver du DELTREE C:\*.* /Y
C:>\ UNFORMAT A: Enter :Gendanner en FORMATteret disk.
A:>\COPY C:\*.WRI Kopiere alle filer med efternavnet WRI til Drev C:
C:>\WRITE > COPY A:*.* Kopiere alle filer og Bibloteker til Write.
A:>\XCOPY /S C:\WRITE\. Laver kopi af write til Drev A:
C:>\ COPY Navn A:\ Enter :Koppiere alle Filer,Til A:
Diskcopy A: A: Enter :Kopiere tro kopi af Disk.
C:>\ MOVE *.* A:\Navn\Navn Enter :Flytter Filer til en anden Fil.
C:>\ MD CDROM Enter reter Biblotek,CDROM.
C:>\ CD CDROM Enter : Skifter til roden i CDROM.
C:>\ RD CDROM Enter :Sletter Biblotek, CDROM.
C:>\ CD\ Enter :Tilbage til roden.
C:>\ CD.. Enter :Et rod tilbage.
C:>\ ATTRIB +R Enter :Starter skrivebeskyttelse.
C:>\ ATTRIB -R Enter hæver +R
C:>\ ATTRIB +H Enter :Skjuler Bibloteker.
C:>\ ATTRIB -H Enter hæver +H
DIR /S Navn Enter :Søger på hele Harddisken uandset sti.
C:>\DIR /A    Enter :: Viser alle filer også de skjulte
C:>\ DIR Enter :Viser indhold i Biblotek.
C:>\DIR : FIND “WS” Enter : viser alle filer der har bogstaverne der indeholder WS i filnavnet.
C:>\DIR HA*.* Enter : finder alle filer der begynder med HA.
C:>\ DIR /S PR* Enter :Viser Filer der begynder med PR.
C:>\ DIR /S *.WRI Enter :Viser Filer hvis efter navn er WRI.
C:>\ DIR /P Enter :Viser indhold i Biblotek, i en side adgangen.
C:>\ DIR /W Enter :Viser indhold i Biblotek, med sideopsætning.
SET DIRCMD =/O:G-D Enter :Sætter Dato og Orden i Bibloteker.
C:>\ DEFRAG C: /F /SD- Enter :Sortere Filerne efter Dato og Tid.De nyeste Filer først.
A:>\ MORE /? Enter :Starter hjælp til More.
A:>\ MORE < Navn Enter :Viser Tekst en skærmfuld ad gangen.
C:>\ TYPE A:Navn Enter :Viser Tekst i Filen,Men ken ikke redegeres.
C:>\TYPE KUNDER.DTA : FIND “,3400,” > 3400.DTA Enter : udtrækker alle kunder der har nr 3400 og skriver det i filen 3400.dta.
C:>\ TREE A: Enter :Viser Bibloteksstrukturen.
C:>\ TREE A: /F Enter :Viser Navnet på hver Fil i Bibloteker i Diagrammet.
C:>\TREE /F : FIND /C “. GEM” Enter : optæller hvor mange filer der er med endelsen GEM .
A:>\ LABEL Navn Enter :Laver et Disk Navn.
C:>\ DEL*.* Enter :Sletter alle Filer
C:>\ DEL *.G?? Enter :Setter Filer der begynder med G på 3 bogstaver
C:>\ DEL Navn Enter :Sletter Filen Navn.
C:>\ UNDELETE Enter :Kan redde fejlslettet Fil.
Ren Memo Husk Enter :Giver memo nyt navn Husk.
VOL.A: Enter :Nummer og Navn på Disk.
FIND /i "ord" A:Filnavn Enter : Finder ord eller tal i Filen.
SCANDISK C: Enter :Skanner og sætter Drev c: i optimal stand.
SCANDISK /CHECKONLY Enter :Skanner hurtigt et Drev.

C:>\ Copy con prn
Når du er færdig med at skrive trykker du F6.
Og det kommer ud på Printer.
C:>\Copy filnavn /b + ,, sætter ny aktuel dato og tid i filen uden at åbne den.
C;>\ KEYB DK 865 Enter :Sætter Dansk tastatur til.
MSAV Enter :Skanner Aktuelle Drev for Virus.
SET DIRCMD =/O:G-D Enter :Sætter Dato og Orden i Bibloteker.
C:>\ DEFRAG C: /F /SD- Enter :Sortere Filer
Ctrl+Print Alt hvad du skriver og gør bliver printet ud løbende.
Tryk Ctrl+Print igen for at slutte denne kommando.
C:>\ Print /T sletter udskrift job.
Type Navn | More Viser tekst fil i More.
A:>\ MORE /? Enter :Starter hjælp til More.
A:>\ MORE < Navn

ATTRIB C:\TEMP\*.TMP –R
DEL C:\TEMP\*.TMP > NUL
ATTRIB C:\WINDOWS\TEMP\*.TMP –R
DEL C:\WINDOWS\TEMP\*.TMP > NUL

Jeg går ud fra det var DOS kommandoer du mente, her er dem jeg selv har brugt i tidens løb.
Mvh hj3.

Kommentar
Fra : hj3

Dato : 29-03-03 09:18

C:>\ MD CDROM Enter : Opreter Biblotek,CDROM.
C:>\ ATTRIB -R Enter : Ophæver +R
C:>\ ATTRIB -H Enter : Ophæver +H
De 3 smileys er en fejl, her står det rigtigt.
Mvh hj3.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 30-03-03 21:44

hj3 >> hvorfor skrive så meget når det står her
http://www.microsoft.com/windows2000/en/professional/help/ntcmds.htm