/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Uenighed om salg af bolig.
Fra : Toyotalille
Vist : 4894 gange
20 point
Dato : 01-02-09 08:59

Jeg er netop blevet sepereret.
Jeg er fraflyttet vores fælles hus d. 1 nov.
Min tidl. ægtefælle og jeg ejer et hus 50/50.
Min tidl. ægtefælle bor stadig i huset - han har pr. 1/2 overtaget forbrugsforpl. på huset.
Vi betaler kr. for. realkreditlån. 50/50.
Huset blev sat til salg ved mælger i julimåned.
Mælger råder os nu pga. situationen på boligmarkedet til at sætte huset ned i pris, der har været for få fremvisninger på huset i de 6 mrd. i sammenlign. med andre boliger mælger har haft udbudt i perioden.
Min tidl. ægtefælle nægter at sætte huset ned i pris.
Han nægter at gå ind på mit foreslag om at lejehuset ud.
Nægter at betale mig kompensation for at han bor i huset.
Han vil blive boende i huset til det er solgt.

Mit spørgsmål lyder nu:

Har jeg juridisk mulighed for at få ham til at samarbejde omkring nogle af de problematikker.

Jeg er med på at der skal advokat med ind over, men er det at smide gode penge efter dårlige, hvis jeg ikke har rettigheder på området alligevel.
Vi har med en meget stædig mand at gøre her, der måske ikke engang vil svare på et brev fra en advokat.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 01-02-09 09:10

Hvorfor ikke bare lade være med at betale afdrag på lån i en måned eller 2?

Så vil han sikkert være mere til at snakke med, hvis han er helt muliglig må du jo bare lade være med at betale overhovedet og lade huset gå på tvangsauktion.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-02-09 09:39

Det var da en god ide, at lade være med at betale og ødelægge sin kreditværdighed.. NOT!

Du bliver nødt til at tale dig til rette med ham og finde en løsning, faktisk har du ikke flere eller andre muligheder, end du ville have hvis i stadig var gift, omend du kan forlange at han køber din halvdel af huset, og så er det jo op til ham hvordan han vil skaffe pengene.

På den måde kan det være han kan se fornuften i at sætte prisen ned, så det beløb han skal give dig bliver mindre

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-02-09 09:45

Altså - det er aldrig gode penge efter dårlige at kontakte en advokat, og få et råd.
Det kan hurtigt blive noget rod at ordne det selv.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-02-09 09:48

Der er sgu mange der må sætte prisen ned eller i en periode betale for to huse hvis de grundet arbejde er tvunget til at flytte, sådan er tiderne bare. Hvis I kun mister friværdien er det billigt sluppet.

Det er dog forståeligt at han ikke vil leje ud, nogle lejere kan blive særdeles besværlige, enten grundet manglende husleje eller at de misligholder boligen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-02-09 09:53

Find den lokale retshjælp, de kan gratis råde dig til om der er en sag eller ej

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 01-02-09 10:05

@Kortoververden
Nej det er ikke en perfekt løsning, men det ødelægger nu ikke ens kreditværdighed, det er jo først og fremmest for at presse ham.

Men at snakke sig til rette, jov det gik jeg nu ud fra det ikke var en mulighed da der står at han nægter så gik jeg ud fra at det var afprøvet. Jeg går også ud fra at der har være bodeling for så kan hun vel ikke bare kræve at blive købt ud.

Måske det ville klæde dig at skrive på en lidt pænere måde hvis du ikke er enig i et råd jeg giver, en forklaring af hvorfor man mener det ikke er et godt råd er aldrig af vejen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-02-09 10:25

Citat
Nej det er ikke en perfekt løsning, men det ødelægger nu ikke ens kreditværdighed, det er jo først og fremmest for at presse ham.

Hvis du ikke betaler dine regninger bliver din kreditværdighed ødelagt, det er et objektivt faktum, og så er kreditor faktisk ligeglad med om du har gjort det for at presse din eks.

Kommentar
Fra : Toyotalille

Dato : 01-02-09 10:49

Tak for jeres indput, Vi har ikke lavet en bodeling endnu dvs. vi har delt vores indbo og hverisær underskrevet hvad der kan tages med ( blev gjort iforb. med min fraflytning i nov. ) Men lige nu er det huset der er knasten. Når det er solgt har vi en løsning på det sidste.

Jeg har lånt penge i banken med pant i min andel af boligen ( med eks. mands accept ) da der lige nu ikke er udsigt til at huset bliver solgt og slet ikke til den pris. Er jeg interesset i at finde en løsning
hurtigt, da min økonomiske situation ellers løbe løbsk.
Forsøg med ikke at betale til kreditfor. er ikke en løsning jeg ser som en mulighed - han vil ikke engang opdage det, da han ikke kigger på sine bank papirer og jeg er ikke selv interesseret i at blive blacklistet nogle steder.

Det er udelukkende et spørgsmål om jeg har mulighed for at presse ham på andre måder, kan jeg kræve en vurdering af huset, som han i så fald skal acceptere?
Kan jeg kræve at huset bliver lejet ud ( det er absolut også sidste løsning for mig, jeg har brug for pengene ved et salg. )
Kan jeg kræve at han betaler en form for husleje? Det er noget der er normalt at man gør i denne slags situationer - men kan man kræve det?
Jeg skulle nok have skrevet det her spørgsmål under jura kategorien istedet

Kommentar
Fra : qinigifo

Dato : 01-02-09 11:10

Du er nødsaget til at kontakte en advokat. Din eks-mand skal selvfølgelig betale for at han bebor huset. Så kan i kalde det husleje eller hvad i har lyst til. Det hjælper selvfølgelig ikke, hvis han bare ikke gør det. Det bedste du kan gøre er at fremskynde bo-delingen, men få en advokat med. Start med at undersøge om du evt. kan få fri process. Det er kun et spørgsmål om din indtægt (du kan finde grænserne via statsforvaltningens hjemmeside). Når hans holdning allerede er som den er, er det bare om at komme i skifte-retten hurtigst muligt.
Har selv prøvet det, var tålmodig længe og det kom til at koste dyrt.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 01-02-09 11:14

Okay, så anmode du skifteretten om at fortage en bodelingen.

Det kan sikkert også presse ham, for så skal han købe dig ud af huset eller sælge det.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 01-02-09 11:20

Lige nu kan du ikke kræve noget som helst, der skal en bodelingen til før du kan få ham til at fraflytte hans egen hus. Du har selvfølig også ret til at bo der.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-02-09 11:29

Citat
Det er udelukkende et spørgsmål om jeg har mulighed for at presse ham på andre måder, kan jeg kræve en vurdering af huset, som han i så fald skal acceptere?
Kan jeg kræve at huset bliver lejet ud ( det er absolut også sidste løsning for mig, jeg har brug for pengene ved et salg. )
Kan jeg kræve at han betaler en form for husleje

I ejer huset 50/50....og så er normalpraksis hvis det er fælles lån/gæld der er i huset, at I hæfter solidarisk for hinanden i forhold til huset, og det vil sige, at hvis den ene ikke betaler, så vil den anden komme til det....Hvis I begge står for lånet er kreditor sådan set ligeglad med hvem af jer der betaler de månedlige afdrag. Medmindre der er aftalt noget helt specielt med kreditorererne, og det er sjældent de accepterer det, tværtimod holder de oftest på reglen om at ejerne hæfter solidarisk.

Og hvis du får lavet en vurdering af huset, så må han bare acceptere det og sælge til den pris.....han har i så fald muligheden for at købe din halvdel, ellers må han acceptere at huset bliver solgt til den pris det er muligt.
Alternativet er at I enten fortsætter sådan her i det uendelige, eller at huset på et tidspunkt ryger på tvangsauktion fordi den ene af jer stopper betaling og den anden måske ikke har mulighed/vilje til at betale hele afdragene.

M.h.t. at leje huset ud, så er det svært at leje et ½ hus ud, når der i forvejen bor en i huset, med andre ord, det kræver hans accept og udflytning. Og udlejning er, som nævnt noget rod, for lejere kan være svære at slippe af med, og det er næsten umuligt at sælge et hus der er lejet ud.

M.h.t. om du kan kræve leje af ham.....ja, det kan du faktisk godt, for han bor sådan set gratis i "din halvdel" af huset....

Ja, det er sgu noget rod når sådan et ejerskab skal realiseres og den ene part ikke er samarbejdsvillig....

Pres ham, fortæl at du overveje at stoppe med at betale, og at han så kommer til det.....uden at det af den grund giver ham nogen juridisk ret til din halvdel, medmindre han køber den.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 01-02-09 11:36

Hejsa,

Trist situation du er kommet i ! ;-(

Jeg har været i en lignende - bare med omvendt fortegn. Min ekskone synes at det var meget rimeligt at hun blev boende når det nu var mig der ville skilles - "jeg måtte jo også tænke på barnet" !
Efter 8 måneder hvor jeg havde boet i en papkasse og på venner/kollegers nåde og fromme (jeg rykkede ind når de skulle på ferie ) og hvor jeg havde betalt alle husomkostninger fik jeg nok!
Det var i 1990-91 hvor husmarkedet også var i bund og derfor måtte jeg tilsidst kræve at en ny ejendomsmægler kom på banen (ham vil havde var blevet husven hos min eks.) med en realistisk salgspris. Denne vurderede at "her og nu" salgsprisen var under restgælden. Derfor fik hun tilbudet om at overtage huset mod at jeg betalte halvdelen af forskellen i restgæld og salgspris. Hvis hun ikke ønskede dette var dette også en mulighed for mig selvom jeg bestemt ikke havde økonomi til at sidde i hus alene. Men alternativet var at jeg konstant skulle betale for noget som jeg ikke gjorde brug af!
Derfor blev resultatet at jeg overtog et helt tomt hus - på trods af bodelings overenskomst (pudsigt at skulle at skulle starte fra scratch igen, men så er der tilgengæld ikke nogen gamle "spøgelser") og hun betalte mig halvdelen af differencen. At huset så steg i pris årene efter og gjorde hende indebrændt.... tja - hun havde valget først !
Det var en løsning på mit problem og jeg ved ikke om den kan bruges i din situation, men under alle omstændigheder er det dumt at betale for andres bolig og derved forringe sin egen mulighed for at komme videre

På trods af det nuværende husmarked, kan din bank nok godt se logikken hvis du ellers har en indtægt som lige kan klare hus/varme/el. Markedet vender igen

Få ham ud ASAP!

Bluesky

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-02-09 13:14

hvis huset har været til salg i 6 mdr uden resultat, skal du sikkert ikke betale noget til ejendomsmægleren. så nu er han interesseret i at forlænge aftalen for ikke at sætte alt for mange penge til. hvis du ikke allerede har forlænget aftalen, kunne du jo prøve at gå til en anden mægler til.
og hvis din eks ikke vil samarbejde, skal du nok have sagføreren med ind over. så kan han tvinges til enten at købe dig ud eller at sælge til den pris der kan opnåes.

Kommentar
Fra : mill

Dato : 07-02-09 11:04

hej Toyotalille,
jeg har været i samme situation(bare omvendt) smuttede fra hende, da hun havde været mig utro med en arbejdskollega(på 20 kun)

min advokat fik hurtigt skrevet til min ekskone at da hun havde rådede over min halvdel af huset skulle hun selvfølgelig leje min halvdel. så lejeprisen satte 3 forskellige ejendomsmæglere (uden hendes vidende) lejen blev sat til 10.000 pr måned og halvdelen skulle hun så betale(ja altså 5000,- betalte jeg mindre pr måned ind på fælleskontoen) det var en sjov måde at gøre det på, da hendes advokat godt vidste at vi havde retten på vores side og derfor ikke gjorde nogle indvendinger(selvom ekskonen brokkede sig højlydt) vi overholdte jo bare loven. se at få en god advokat på..og ja det er dyrt som bare f..... men det er godt givet ud og eks ved at man mener business. mht prisen på huset... vi har stdig vores hus til salg, da vi selv var langsomme med at få prisen ned og sidder derfor med et hus vi får mindre for ved salg end vi skylder :( da priserne kun går en vej i disse tider. så det bliver dyrere og dyrere at vente(glem din friværdi) og kom ud af det med et 0..det er bedre end et minus på 100.000 til 400.000,-..

held og lykke

Kommentar
Fra : parasol

Dato : 01-03-09 19:48

Kære mill

Jeg er kommet i nogen lunde samme situation, min x ønsker ikke at fraflytte vores fælleskøbte ejerlejlighed (vi ejer den 50/50). Da du har gode erfaringer med din advokat vil jeg høre om du evt. kunne oplyse mig kontaktoplysninger på denne du har brugt. Det kunne evt. gøres på en mail så oplysningerne ikke ligger offentlig!?