/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hyazintløg !
Fra : hovsada
Vist : 448 gange
100 point
Dato : 30-01-09 11:07

har en masse afblomstrede, som jeg gerne vil opbevare, så de igen kan bomstre. Min have skal fuldstændig graves op til sommer, så de skal ikke i jorden. Sidst jeg bare lod dem ligge, forsvandt /rådnede det inderste i løget !

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-01-09 11:29

Citat
Du kan plante hyacinterne ud i haven.
Klip den visne blomst af, men lad bladene blive siddende. Kom løgene i en plasticpose og lad den hænge køligt indtil frosten er gået af jorden til foråret. Plant løgene. De vil blomstre i haven til næste forår, men de kan ikke drives indenfor igen.

http://www.isabellasmith.com/be-cm/be-cm-view?structure_id=3849

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 30-01-09 12:26

Jeg opbevarer løgene i en stor urtepotte med jord, som står ude i brændeskuret. Når foråret kommer bliver de plantet ud i haven.
Sådan har jeg gjort i årevis, med alle de hyacinter jeg har fået gennem vintermånederne og det er altid gået fint.
Forresten graver jeg ikke løgene helt ned i jorden i den 'opbevaringspotte', det er kun det nederste af løget der er dækket, resten er over jordoverfladen.

Held og lykke med det, uanset hvilken metode du vælger!

God weekend og venlig hilsen
Dorthe.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 30-01-09 12:36

ans...de skulle jo netop IKKE i jorden !

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 30-01-09 12:52

Hej med dig.
Læg dem i en papkasse med aviser i bunden.
Det gjorde vi da vi i sin tid gravede vores gamle have op.
Stil dem MØRKT og KØLIGT og kom dem i jorden når i får tid til det.
Så er der ingen problemer.
Hvis i stiller dem for varmt spirer de.
V.H. Pia

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-01-09 14:49

Citat
ans...de skulle jo netop IKKE i jorden !

Det er jeg vist ikke den eneste, der har misforstået

Min i mit tidligere link står der

Citat
De vil blomstre i haven til næste forår, men de kan ikke drives indenfor igen.

God weekend

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 31-01-09 00:19

ans...haven skal graves op, derfor skal de IKKE i jorden NU , men opbevares mindst 6-10 mdr. inden. Det var opbevaringsmåden jeg efterlyste ! ...og den kom så fra andre

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 31-01-09 14:19

Citat
...og den kom så fra andre

Fra hvem ???

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 31-01-09 17:56

Pia S. bl.a.

..venter lige og ser om der er andre måder ...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 05-02-09 13:05

Citat
venter lige og ser om der er andre måder ...

Jeg glemte lige at skrive at du skal dække løgene over med aviser også så de ikke får lys