/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Diode lys
Fra : truckerbot
Vist : 399 gange
20 point
Dato : 28-01-09 01:56

Hej, er der nogen der ved hvordan jeg kan få rødt lys i min side spoiler på min lastbil..?
Og lys i kæler gitteret et V bestående af 7 lys.. Hvordan montere man det, og hvad skal jeg købe.???

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-01-09 03:55

Lad være at sætte rødt lys på siderne, det må du ikke, sidelys skal være gult, det røde lys skal være bagpå

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 28-01-09 12:12

brian hos www.diodelyskilder.dk kan uden tvivl hjælpe dig med alt vedrørende diodelyskilder

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 28-01-09 20:33

I princippet er det jo x antal lysdioder eller LED som de retteligt hedder.
De indeholder en anode og en katode, og for, at benytte dem i bil eller lastbil skal du lave et lille regnestykke på den helt nødvendige formodstand. Strømmen gennem dioden skal begrænses til typisk 5 - 10 mA. Spændingen på bilens ledningsnet er 12 volt for de fleste personbiler, og det dobbelte for lastbiler. Modstanden rundes altid opad til nærmeste værdi i rækken.
Det er ligegyldigt om modstanden placeres på anoden eller katoden.
Vender du strømmen forkert lyser den ikke, men pas på varmen, når du lodder.
En anden faktor er lysstyrken på dioderne, der måles i candella. Jo højere tal, des mere blus er der på.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-01-09 22:46

En lysdiode (LED= Light emitaded diode) skal hvis den bruges alene ved 12 volt, have en seriemodstand på 1 Kohm. og ca 2,2 Kohm ved 24 volt.