/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Dødharddisk
Fra : charknud
Vist : 395 gange
160 point
Dato : 25-01-09 17:35

Jeg har en død harddisk:
Seagate Barracuda 7200.9 80GB

P/N 98D011-520

Firmware 3.AAE

Når den sættes til IDE kabel samt strøm stik, spinder den ikke engang op.

Er der nogen, som kan hjælpe???

Kommentar
Fra : iah

Dato : 25-01-09 17:39

Gå ned til forhandleren, han kan sikkert redde dine data ud. Det er sikkert bundkortet der er afgået ved døden...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-09 17:40

Hjælpe med HVAD

Hvis den er færdig er der kun lossepladsen tilbage....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-01-09 17:44

Tan en stor hammer og ned på fliser, så kan du smadre den. Så er der ikke andre der kan få data ud af den. Det er ikke helt billigt at få data ud af den nu, så jeg regner med at du har backup af dine data.

Kommentar
Fra : charknud

Dato : 25-01-09 17:47

Tak for jeres svar - men nu har jeg nogle data, som jeg ikke har backup af som jeg meget gerne skal have fat i...

Kommentar
Fra : xou

Dato : 25-01-09 17:48

har du været inde i bios (normalt tryk delete under start af pc for at komme ind)) og set om den bliver set af bios.måske skal bios indslilles rigtigt for at detekte den.husk f10 når du forlader bios .
prøv et andet strøm stik f.eks dem cd/dvd rom sidder på.
måske er der en konflikt - lad kun harddisken sidder på en`harddike kabel og ikke to f.eks cdrom + harddisk.
sidder jumper rigtigt,prøv med andre indstilliger.

Kommentar
Fra : charknud

Dato : 25-01-09 17:58

Ja det har vi prøvet, men den er død - en af mine vender taler om, at lavet spejl, men det kræver vel en harddisk præcis som den død?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-09 18:00

Du kan prøve at lægge den i fryseren nogle timer, det er ingen spøg, faktisk kan det genoplive døde harddiske en kort tid, så der måske kan reddes data ud, men vær ikke for optimistisk, måske den virkelg er gået til de evige komponemt maarker

Kommentar
Fra : charknud

Dato : 25-01-09 18:02

Tak skal du have - det har vi ikke prøvet - det er da et forsøg værd. For det koster jo en nationalformue at få data ud hos et firma, som gør den slags.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-01-09 18:05

Og så husk backup en anden gang ikke?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-09 18:06

Gør dig ikke for store forhåbninger, det er ikke altid en harddisk kan vækkkes til live igen

Kommentar
Fra : anuarak

Dato : 25-01-09 18:08

Har du eller en af dine venner en extern usbhardisk kunne du prøve at skifte hardiskene --( efter du har haft den defekt i fryser) -- husk at sætte jumper til master -- eller sæt den defekte disk i en af dine venners computer som slave

Kommentar
Fra : charknud

Dato : 25-01-09 18:11

TAKK alle sammen - og jo jeg glemmer aldrig mere ikke at tage back-up! -:)
I skal nok høre, hvis jeg har heldet med mig.
God aften

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-09 18:32

Jeg vil også anbefale at bruge en anden computer, og tilslutte den syge disk, enten som ekstern i boks eller som slave inde i den anden computer, det kan overgå en syg harddisks evner ar starte Windows, samtidig med at den skal holde sig selv kørende

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-09 19:20

Hvis den er sat som ekstern - skal den stilles som master med den lille jumper.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 25-01-09 22:14

Citat
For det koster jo en nationalformue at få data ud hos et firma, som gør den slags.

Det behøver det nu ikke at gøre, jeg havde selv en maskine der gik helt død, det viste sig det var en komponent på Motherboardet der var brændt af - ny Motherboard + 1 stk. extern harddisk med alle data på kostede, som jeg husker det kr. 1.800,- ca.

Så det er da et spørgsmål om at prøve at høre hos den lokale forhandler.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-09 11:29

Ud med harddisken > ind i en ekstern USB harddiskholder (den rigtige type) > start en anden computer > sæt USB stikket ind > tænd for strømmen til den eksterne harddisk.
Nu kører den eller den er død.
Kopier kun data over (ej flyt)

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 26-01-09 12:05

Prøv at spørge www.diskhelp.dk -

Kommentar
Fra : charknud

Dato : 26-01-09 19:29

Phønix Computer har meddelt, at den er og bliver død, men i min verden må det være muligt at få data ud, da den ikke fejler noget inden i, men "blot" ikke kan starte, fordi den ikke kan få strøm.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-09 19:37

Så trækker du bare tegnebogen op og betaler.....

Og det skal være STORE sedler når EXPERTER skal fat i den....

Kommentar
Fra : charknud

Dato : 26-01-09 19:45

He!he! hvor er du sød! Ja et bud er 4.000 kr. derfor kæmper jeg i håb om, at nogle af jeres bud kan få liv i den!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-09 20:13

Hvis et FIRMA allerede HAR givet op, er der nok ikke store chancer for at et par kommentarer kan gøre det...

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 27-01-09 05:03

15-2500 alt incl, er prisen for private hos diskhelp.dk