/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Problemer med G4 diode i lampe
Fra : El_Skaarup
Vist : 925 gange
50 point
Dato : 24-01-09 21:59

Jeg har 2 lamper fra Herstal, hvor der i hver sidder 1 G4 diodepære. Men for at sige det mildt, er det det reneste ragelse. Jeg vil gætte på lamperne kun lyser 5% ad tiden de er tændt. Det er som pærene ikke får ordentlig forbindelse i selve soklen. Jeg synes at have afprøvet alt, men kan ikke få dem til at virke endeligt. Engang imellem lykkedes det dog for at jeg få dem til at lyse et par dage i træk, uden udfald. Men så pludselig begynder de at slukke/tænde helt umotiveret, for til sidst ikke at kunne lyser. Rykker jeg så lige på pæren, kan jeg måske få lys igen.

Jeg har lagt mærke til, at pærerne bliver helt sorte på benene, når de har været tændt et par timer. Er det normalt og kan det have indflydelse på at de ikke lyser?

Og er der et eller andet jeg kan prøve, for som det står nu, er lamperne meget tæt på at blive smidt ud?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-01-09 23:43

Silikonespray i soklen. Pronto eller WD40
Evnt ridse benene lidt med sandpapir.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-01-09 00:25

Hvis de bliver sorte på benene er det sikkert fordi de har dårlig kontakt og der opstår en masse gnister...

Jeg tror du har sat pæren forkert i.

Prøv og kig helt tæt på der hvor pæren skal sættes i, de skal ligesom sidde i klemme og når den er sat i må den ikke sidde løst.

Ka cføli os være det er noget billigt lort.

Og når du sætter pærer i så hold på dem med en ren klud og ikke direkte med fingerne.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 25-01-09 01:22

Jeg regner med at du mener Halogenpærer.

Jeg plejer at vride benene lidt hver sin vej når jeg sætter en ny pære i lampen.

Det plejer at gi´bedre forbindelse i soklen,det er tit et problem i de lamper,måske fordi de afgiver meget varme.

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 25-01-09 08:50

brug aldrig siliconepray eller pronto da dette virker lige modsat (det virker afledende)
er du sikker på at stiftpæren er den rigtige type der finde med lige ben og ben der er et øje på bennene men der er ihvertfald ikke ordentlig forbindelse
hilsen Tykkemand

Kommentar
Fra : perchris

Dato : 25-01-09 10:15

Hiv pæren ud af fatningen og sæt den i igen.
gør det 100 gange så får du slidt oxidlaget i soklen og på benene af.
er det ikke nok kan du rense det sorte af benene
som pallebhansen foreslog eller sædte en frisk pære i.

Kommentar
Fra : El_Skaarup

Dato : 25-01-09 11:03

Ja, det er de rigtige pærer, det er Herstal egne og de blev købt sammen med lampen, om der er 2 modeller der passer deri ved jeg ikke, men det var disse som stod på "manualen" til lampen. Vil mene de er sat rigtigt i, hvordan kan ma sætte en pære forkert i? De har 2 ben og soklen har 2 huller...

For at der ikke skal opståd tvivl om pærene, så er det denne slags, dog bare i mat: http://www.el-grossisten.com/pi/Halogenpære_20W_G4_12V_Klar_4870_1587.aspx. Hvad hedder de pærer med et øje på benene, måske jeg skulle prøve dem?

Jeg har prøvet at bøje benene endda rigtigt meget, samt slidt noget af oxinlaget af med en hoppykniv, men det virker ikke rigtigt i længden. De bøjede ben, har fungeret bedst, men efter et par dage, så holder de også op med at virke.

Det kan jo ikke passe, at man skal rette pærerne til hver 3-4 dag, og det kan selvfølgelig godt være det er noget billigt lort, det tror jeg i hvert fald, men lamperne var sku' dyre nok...

Nye pærer virker heller ikke med mindre jeg vrider deres ben godt skæve, men de sidder heller ikke særligt godt i soklen. Jeg kan faktisk vippe den med det samme, hvilket også er grunden til at jeg tror der ikke er ordentlig forbindelse til benenen.

Men jeg skal helt lade være med at bruge f.eks. Pronto?

Kommentar
Fra : tykkemand

Dato : 25-01-09 11:53

det kan dog også være ledningen i fatning der ikke har ordentligt forbindelse (har før oplevet dette
tykkemand