/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hjælp sygelig madgal kat!!!!
Fra : Kleopetra
Vist : 1091 gange
100 point
Dato : 23-01-09 10:29

Jeg har to katte, den ene en hunkat der er steriliseret, men siden hun blev det har hun fokuseret så meget på mad, at hun går med snuden i gulvet for at finde selv de helt små krummer, hun små piber hele tiden, er agrassiv og væser for ingn ting, nu er hun også begyndt at hive hår ud af sig selv på bagkroppen, jeg har snakket med en dyrlæge om det men intet hjælper hende, den anden kat er træt af hende fordi hun væser bare han går forbi og så får hun altså klø. Jeg gav hende så en madboldt som hun kunne blive aktiveret med men ak det var kun for en stund det hjalp. Hun væser når vi tagr hende op hun væser hvis vi kommer for tæt på hende og mine bærn kan dårligt komme i nærheden af hende. Det er synd for hende for hun har det ikke godt men kan jeg hjælpe hende videre, det er 2 år siden hun blev sterilliseret og hun får speciel kost for neutralliseret ung hun kat. Hun har været ude kat men foræder sig så meget at hun blev dybt overvægtig så nu er hun inde kat og normal i vægt igen. Håber nogen kan hjælpe da jeg syntes jeg har prøvet alt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-01-09 11:23

Hvis jeg normalt var en udekat, ville jeg fadme også hvæse og sprutte, hvis jeg blev tvunget til at blive inde

Jeg har ikke selv kat, så egentlig burde jeg ikke udtale mig, meeen lad dog katten komme ud, om den så æder sig ihjel, den lever vel kun en gang, så lad den få et glad katteliv (ved godt man siger at katte har 9 liv, men den tror jeg ikke jeg hopper på)

Nu får jeg katteejerne på nakken, men jeg ka' ta' det

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 23-01-09 11:40

Kære 'Kleopatra'.

Jeg har været katteejer hele mit liv, jeg behøver vel ikke at tilføje at jeg er katteELSKER?

Din kat har det ikke godt, fuldstændig som du selv skriver!

Du HAR konsulteret dyrlæge!? Jamen så må du sandelig videre til den næste dyrlæge! Der KAN, MÅ og især SKAL findes en løsning som kan hjælpe den stakkels kat - alt andet er dybt uansvarligt og frygtelig synd for katten.

Var det min kat, så ville jeg fortsætte med at forsøge at få dyrlægerne til at hjælpe!
Jeg kan osse garantere at jeg, hvis dyrlægerne opgav at hjælpe, ikke ville betænke mig ret lang tid, før jeg ville træde til og hjælpe min elskede kat over til De evige Musemarker, eller hvor det nu er der er rart at være.
Et liv som dét liv din kat, lige nu, lever - det er ikke en kat/et dyr værdigt! Det er simpelthen synd!

Held og lykke med det og se nu at få bestilt en tid hos en anden dyrlæge! Det kan kun gå for langsomt.

PS. En udekat der 'foræder' sig? Jamen en udekat får jo samtidig en masse motion når den er ude - dette gør en indekat ikke, med mindre du altså har nogle gode høje træer osv. stående der hvor katten befinder sig. Hvis du observerer de vilde katte, som jo er udekatte, så er det faktisk meget få af dem som er overvægtige.
Men alt det er vel ligemeget, din kat skal åbenbart være indekat, med udelængsel,aggressivitet, utilfredshed, frustration og...hvæsen, til følge.

Venlig hilsen Dorthe.
- misseejer og -elsker gennem ca. 35 år, lige nu 'mor' til Milka og Pjevs som er neutraliserede pigemisser, inde-udekatte og helt normaltvægtige.

Giv den stakkels misser nogle gode nus bag ørerne fra mig

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-09 11:41

Citat
Hvis jeg normalt var en udekat, ville jeg fadme også hvæse og sprutte, hvis jeg blev tvunget til at blive inde

Kan kun erklære mig 100 % enig.

Citat
Jeg har ikke selv kat

Men det har jeg. Mange af dem.

Jeg tror vægten er det allermindste problem i forhold til din kats trivsel.
Du har en stresset, altid sulten kat, som plukker sig selv, som hvæser af alt og alle....det eneste der mangler er at du også fortalte at den tisser og skider alle andre steder end i bakken.

men så ville det godt nok være din egen skyld.

Lad den kat komme ud igen hurtigst muligt og giv den så noget ordentligt foder, hvilket "speciel kost for neutralliseret ung hun kat" absolut ikke er.
Den skal have noget der fylder, kød og fisk måske kombineret med tørfoder.

En kat der har været vant til at kunne spise det den ville, trives altså ikke på en lille mængde tørfoder, den går jo er er ved at dø af sult hele tiden.

For øvrigt...hvad er "dybt overvægtig" ?

Hvor stor er katten og hvad vejer den?

Kommentar
Fra : Kleopetra

Dato : 23-01-09 13:07

Hun skal veje omkring 4 kg men vejede da hun var ude over 6 kg Hun er inde fordi hun ikke må være ude for vores boligforening, jeg fik en klage over at hun skulle havde gravet blomsterløg op, og blev bedt om at holde min kat inde det gør jeg så, men igen hun løb stort set akdrig ud af haven og kom altid når jeg kaldte på hende det gør hun stadig. Hun er kælen meget enda og elsker at blive børstet, men vi kan ikke stole på hende mere. de sidste nætter har hun sovet hos min søn og det ser ud til at give lidt pote, jeg kæmper videre med hende en måned mere og hjælper det ikke må jeg nok lade hende aflive for det andet her er ikke godt for hende, og mit hjerte græder for hende daligt, hun er min lille prinsesse. Tak for rådet alle sammen. starter med at kontakte endnu en dyrlæge i rækken.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-01-09 13:14

Citat
jeg kæmper videre med hende en måned mere og hjælper det ikke må jeg nok lade hende aflive for det andet her er ikke godt for hende

Det gør mig meget ondt, at læse dette, men hvis ikke katten får hjælp, så er det absolut det bedste du kan gøre for prinsessen

Håber du finder en dyrlæge der kan hjælpe jer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-01-09 13:20

Hvis dyrlægen ikke kan hjælpe, kan du så ikke lige prøve, om du kan finde f.eks en gård der godt kunne bruge en neutraliseret kat??

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 23-01-09 13:42

Citat
PS. En udekat der 'foræder' sig?

Det har jeg aldrig set ....tværtimod.

Men det er da bare synd for den kat
Den SKAL da ud .
ALT andet er det rene dyrplageri.
Held og lykke med det.

Godkendelse af svar
Fra : Kleopetra

Dato : 23-01-09 14:02

Tak for svaret, jeg ved godt det er et mega problem for den arme kat vi prøver i øjeblikket at lege hende træt, selvom hun ikke lige frem er meget mutiveret for det, men hvis nu man bliver ved kan det jo være hun fatter meningen, hun sover lige nu for første gang i lang tid roligt på sofaen. Desværre har boligforeningen forbudt mig at lukke den ud da der er klaget over at den går ind i folks huse og stjæler mad, vælter deres skræld osv

Men vi er enige det er meget træls og meget synd for den lille kat.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 23-01-09 18:27

Prøv evt. at give hende hendes foder en pille af gangen. Kast den så hun hele tiden skal rende og fange den.
Er der ikke mulighed for at lave en lille indhegnet løbegård til hende og jeres anden kat? Eller deler i alt udenfor med andre beboere?
Hvad med, at gå i sele? Det kræver godt nok meget tålmodighed. Og det er ikke alle katte der vil uanset hvor langsomt man går frem for at lære dem det.

Kommentar
Fra : sarahstella

Dato : 06-04-09 17:50

Det er god nok synd for din kat. Min ejen kat spiser også meget, men den væser ikke og al sådan noget.håber den får det bedre.
prøv at lukke den ud så den kan få lidt frihed