/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Trådløs netkort tilslutning ?
Fra : o.v.n.
Vist : 1927 gange
200 point
Dato : 22-01-09 01:50

Jeg har nu Ubuntu på min bærbare computer, og den kan se at der er et rådløs netkort indbygget (tror jeg) Intell 2200GB eller noget den retning, men men jeg kan ikke finde ud af tilslutte det er ikke helt som når man logger på med Windows netværk, og det der står er total sort snak for mig, er her en venlig Kandu bruger som vil skære det ud i pap for mig ?
Jeg havde Ubuntu installeret for nogle få år siden, dengang opgav jeg og kørte videre med Windows XP, nu har jeg slettet Windows og jeg VIL lære det! Dengang havde jeg også et spørgsmål, en fortalte mig at jeg ikke havde root rettigheder men ikke hvordan jeg får root rettigheder, som jeg sagde før, er der en som vil skære det ud i stor pap bogstaver ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-09 10:35

Test med 8,10 live.
Ingen netkabel i og wireless slukket mekanisk.
Der er en advarselstrekant oppe ved de to comp.
Tændt mekanisk for wireless
Der sker ingen ting
H-klik på skærmene og der er hak i enable netw og wireless
Edit connections > wireless >add
SSID = navnet på serveren
Den vælger selv infrastructure
OK eller fanen wireless security
Pil ned og vælg security type
Key = skriv nøglen
OK
Den beder nu om dit ubuntu password (intet i live )
Create

Sker der ikke noget så h-klik på de to skærme og fjern hak i wireless
H-klik og sæt hak igen
alowe
Nu suser der en lille grøn fyr rundt i stedet for de to skærme og radiobjælkerne vises.
Nu er der adgang til internettet.
Mit trådløse netkort (adapter) er et Intel som ubuntu selv kender.

Kommentar
Fra : svensven

Dato : 22-01-09 10:51

Hej jeg følger lige med. Er spændt på eventuelle løsningsforslag.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-09 10:58

Den opskrift jeg gav ............................. virker på min computer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-01-09 12:37

For det første kan jeg ikke slår trådløs til og fra mekanisk, navnet på det trådløse kort kommer frem, når jeg kører Hardwaretest, derfor mener jeg at Ubuntu godt ved der er en trådløs mulighed, Med Windows skulle jeg trykke på en lille knap som startede et program som aktiverede netkortet, mon jeg skal aktive netkortet før jeg kan tilslutte og hvordan aktivere jeg ?
Computeren er en Medion MD97600 og når jeg kører Hardwaretest, så står der om det trådløse: Intell PRO 2200GB wireless og at den ser ud til at fungere korrekt, hvordan får jeg noget som ligner det du skriver, frem oppe ved skærm ikonen ? Men du har måske skrevet løsningen, jeg kan bare ikke huske on der står som du skriver under Manuel konfiguration, for det er der ikke ?
Jeg svarer måske først til fyraften (efter midnat)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-09 12:42

Du har 2 comp. oppe i højre hjørne ved dit ur og ved h-klik bør den vise at der er et wireless kort som kan aktiveres.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-01-09 12:55

Ok jeg ser på sagen når jeg kommer hjem i aften, har ikke tid lige nu og kan ikke helt huske om det står som du fortæller, men jeg bør starte uden netkabel ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-01-09 12:59

Det gjorde jeg for ikke at slås med en allerede etableret forbindelse.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-09 02:34

Desværre Eyvind jeg har nu rullet mine 20 meter kabel ud igen, det ikke helt ud som du skriver, første billede, Ubuntu ved godt at der er et trådløs netkort: http://peecee.dk/upload/view/151087 det andet billede, er hvad jeg ser når jeg højre klikker på skærmen: http://peecee.dk/upload/view/151086 på udenlandske forum har jeg læst at netop Medion giver problemer, nogen anbefaler at installere Windows driver, der er jeg helt lost, aner ikke hvordan jeg gør please hjælp!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-09 09:59

Desværre kender jeg ikke Medion.

Til alle andre end o.v.n > med tillægsprogrammet wine kan man muligvis installere den originale driver.

Ellers kan en trådløs USB adapter eller PCMCIA kort måske bruges.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-09 14:23

Ja det ender sikkert med at jeg køber et trådløs netkort, det var nu smartest at kunne bruge det indbyggede
Citat
Hos mig hedder den PC Express kortslot
er det nu PCMCIA den hedder i dag, jeg roder rundt blandt alle de fremmedord jeg har et rådløs netkort, men den har samme bredde på hele længden, porten på computeren har et hak cirka halvvejs nede

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-09 14:43

PCMCIA er det gamle kort.

Og jeg prøvede lige på min rejse comp.
ubuntu startede næsten selv en usb adapter. (SMC)

Men lad os lige se hvor langt du kommer her.

1. oppe til højre ved uret > h-klik på en dobbeltkomputer.
2. står der:
[ V ] aktiver netvæksunderstøttelse
[ V ] aktiver trådløst netværk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-09 14:50

Altså venstre klik giver et billede som ligner det du har beskrevet: Log ind på 801.22b sikret netværk, er det der jeg skal hen ? Der er mange linjer men jeg har kun mit netværks navn og WPA nøgle, skal de nadre stå tomme ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-09 15:13

Oven stående er så kun når kablet er tilsluttet, jeg har lige tændt den bærbare og har kun det billede som er i mit andet link, så jeg må sikkert ud at købe en usb netkort, ærgelig at brænde inde med en fin ny PCMCIA

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-01-09 15:36

1. oppe til højre ved uret > h-klik på en dobbeltkomputer.
2. står der:
[ V ] aktiver netvæksunderstøttelse
[ V ] aktiver trådløst netværk (hvis ikke denne vises har den ikke fundet det trådløse kort)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-09 15:57

Citat
hvis ikke denne vises har den ikke fundet det trådløse kort
jeg må så konstantere at jeg ikke kan aktivere netkortet Medion har ikke en direkte fysisk knap, men bruger et program til at aktivere kortet med, den er der så ingen Linux support til og jeg som havde et fromt håb om at sådan et kort ALTID var aktiveret når der ikke var en fysisk knap, men sådan hænger verden ikke sammen, ifølge Medion kan jeg skille computeren ad og koble det netkort på så det er på ? Mon der indvendig er en afbryder som et program kan slå til eller fra ?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 23-01-09 16:19

ifølge Medion kan jeg skille computeren ad og koble det netkort på så det er på ?
>>>>>>>>>>> det er jo kon til montering udskiftning.

Mon der indvendig er en afbryder som et program kan slå til eller fra
>>>>>>>>>>> Det kunne være inde i bios at netkortet skal sluttes til

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-09 16:21

Det var en ny ide til afprøvning, jeg ser ind i BIOS i aften engang, nu er der net og Kandu pause nogle timer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-01-09 22:22

Den er godt nok Disappled i BIOS og det kan ikke ændres, jo det kan jeg godt men jeg kan ikke gemme ændringen, hvorfor mon ikke ? Det er vist det eneste som ikke kan ændres

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-09 11:25

Det kan være fordi den er enabled til kabelnetkortet, for i bios er driveren endnu ikke indlæst.
Det kan også være noget med tilladelse til "start via LAN" stadig i bios.
Men det plejer vist ikke at skulle styres fra bios.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-01-09 13:35

På engelske fora har jeg møjsommelig stavet mig frem til at problemet kan løses ved at geninstallere Windows, tænde for den trådløse forbindelse, slukke computeren uden at slå trådløs fra, slette Windows igen før computeren genstartes, så skulle den trådløse være tændt hele tiden, det lyder besværlig, kan Medion virkelig låse BIOS til Windows, så den trådløse ikke kan tændes der ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-09 14:32

Muligvis - men min Zepto er stort set ligeglad om der køres win7 /Vista/XP/ubuntu eller om jeg har kabel eller jeg tænder for den trådløse knap. Men ved skift i ubuntu skal jeg tilslutte oppe til højre ved uret (de to comp.)

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-09 19:44

Tak for svaret Eyvind. Der er en indstilling i BIOS den er slået fra og kan ikke slås til jeg stopper med forsøgene og køber en usb trådløs netkort, den kan BIOS vel ikke forhindre mig i aktive

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-09 21:17

Ok - og en lille USB forlængerledning så du ikke brækker den af.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-09 21:26

En af mine USB adaptere >>> SMC <<< har jeg lige stukket ind i min nye som kører Vista lige nu.
Der følger en driver med på CD - men jeg lod den selv søge på nettet (via kabel)

Det virker fint med den indbyggede adapter slået fra (mekanisk)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-09 21:28

Ud med SMC
Tænd for indbygget adapter
Jeg er stadig på nettet.
- lidt heldig har man vel lov at være.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-01-09 02:30

Du er en vaskeægte nørd Eyvind jeg har set på den her, du ved vi jyder giver ikke flere penge ud end nødvendig, den er billig og med kabel til: http://www.getmore.dk/detalje-side.aspx?ProductGuid=DWL-G122 nogen indvendinger ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-01-09 02:35

Ubuntu - det kører bare, den fandt selv kamera, telefon, usb memory og var nemt at indstille til at rippe CDer til mp3 og til at gemme Youtube film som avi eller mp3, der var lidt problemer med at mounte min eksterne harddisk (ntfs) men det lykkedes nu mangler jeg kun det trådløse net

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-09 11:05

I vores lille netværk "kører" der også en DLink wireless router med ekstra antenne som dækker et hus i et plan................. fint produkt, og derfor vil jeg tro deres adapter også er god.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-02-09 22:31

Nu er jeg på trådløs med Ubuntu jeg har været på aftentur i Bilka og købte en Level One til 185 kroner, jeg skulle kun indtaste min netværks nøgle, så er på

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-09 22:49

Sådan skal det være med trådløs forbindelse -
og jeg har nu installeret ubuntu 8.10 på en 8 GB pendrive, og kører lige nu helt uden harddisk i den bærbare.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-02-09 22:50

Ps. jeg har endnu ikke måtte ty til "wine"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-09 01:57

Du opper dig rigtig jeg så med gru en Skype.exe på dit skrivebord et sted hvor du viste et eller andet nå vi har jo kun det sjov vi selv laver, så du mit tip om mobilos og Ubuntu ? Alt foregår næsten pr. automatik: http://www.kandu.dk/tip19156.aspx jeg ved ikke om andre telefoner kan det samme, men mon ikke de inderst inde ligner hinanden lidt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-02-09 09:57

Citat
rippe CDer til mp3 og til at gemme Youtube film som avi eller mp3

Det program vil jeg gerne bruge også.

Der er endnu ikke lagt wine ind på den store 8 GB pendrive.
Måske køber jeg en 16 GB pendrive og flytter den der over, så der kan blive plads til lidt windowsfiler til udveksling. Openoffice 3.o

Skype kører nu i ægte Linux miljø - dog med dårlig mic. men ok hT. (headset)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-02-09 20:11

Det er to forskellige programmer Eyvind, Grip som du finder i Synaptic: http://www.nostatic.org/grip/ til CDerne
og DownloadHelper som er et pluginn til Firefox (den virker også i den Firefox du har i din Windows) https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/3006

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-02-09 20:23

OK tak - dem må jeg prøve.