/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
guldstol
Fra : papost
Vist : 441 gange
20 point
Dato : 20-01-09 21:22

jeg har en gammel stol delvis med bladguld og anden forgyldning - faktisk overalt.
stolen har i en årrække stået i en kælder og guldet er nogle steder løsnet fra træet i små partier

jeg vil egentlig ikke synes at de "bare" partier skal forgyldes igen, men blot fastlægge det løse guld.

kunne jeg bruge en tynd lim som kunne "males" oven på guldet eller kunne shellack evt bruges?

eller er der nogen som har et godt råd / forslag til løsningen.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 30 point
Dato : 20-01-09 21:25

Du skal have en fernis mellem guldet og træet, ikke uden på guldet.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 21-01-09 08:07

Kender kun den "Guldstol", som 2-3 personer bærer "dagens helt i skysovs" i ...

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-01-09 09:15

forgylderfernis hed det i gl. dage - det var blot en ordinær linoliefernis, der havde stået for længe, så den var blevet sej.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-01-09 09:16

det bliver nok lettere, hvis du vasker af og genforgylder de bare pletter.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-01-09 09:16

Alternativet er at male med en kvalitetspensel med "guldbronze".

Godkendelse af svar
Fra : papost

Dato : 21-01-09 17:30

Tak for svaret pbp_et.

tak for svaret, - ja der er sjældent nemme genveje