/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
evt. køb af bil
Fra : Gizmo1226
Vist : 789 gange
200 point
Dato : 19-01-09 11:56

jeg får snart kørekort, og jeg vil godt have en bil til at køre til og fra skole.
jeg har su. 2500 kr om måneden / 25000 om året.
jeg skal køre omkring 30-40 km om dagen, købs pris vil jeg helt have omkring de 15k-20k.
nogle der kan hjælpe, eller skal jeg gå til en der sælger biler?

\\Gizmo
på forhånd tak

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 19-01-09 12:03

Citat
Spørgsmål
- Ubesvarede 3
- Besvarede 15
- Annullerede 15
- Slettede 0
Ialt 33

Når vi at svare, inden du annuler spørgsmålet
vvdriver

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 19-01-09 12:04

hold nu op med det pis... jeg har annuleret spørgsmål fordi folk begynte og snakke om noget helt andet.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 19-01-09 12:05

Prøv her http://www.bilbasen.dk/

Husk der kommer vægtafgift, forsikring (mindst ansvar), indregistreringsafgift m.m.

oven i så det er ikke bare købtpris der afhænger om du har råd.

Kommentar
Fra : Gizmo1226

Dato : 19-01-09 12:06

det ved jeg godt... derfor sagde jeg også hvad jeg ved jeg får ind værd måned.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 19-01-09 12:19

Ked af at sige det, men glem det, du har simpelthen ikke råd til at have bil, alene forsikring for en på din alder vil overstige 25000 om året i de fleste selskaber.

Og en bil til den pris vil med dit km behov bruge for et par tusinde kroner benzin pr, måned, og hvad vil du stille op hvis den skal på værksted?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-01-09 12:21

Gå efter så ny en årgang som muligt. Mindre bil og så nysynet som muligt. Forvent at du kun kører i den til næste syn. Forsikring, vægt/grøn afgift og benzin, olie, 1400 kr. om måneden. Hertil skal du lægge de reparationer der vil komme.
Find en forhandler der ligger inde med denne type bil. Du skal ikke forvente, at du får for 5.000 kr. mere bil ved 20.000 end ved 15.000 kr. så finder du en til 6.000 krn den være lige så go som en til 15.000 kr, men så har u mere at reparare for. Regn med en værkstedspris på mellem 400 og 600 kr. hvis du ikke sel kan reparere bilen. Du skal ved bilhold ikke forvente, at du bliver mæt hver dag - når du får bil! God fornøjelse!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-01-09 12:21

Gizmo - er du sikker på, at du har råd til bil?

Citat
jeg har su. 2500 kr om måneden / 25000 om året.
jeg skal køre omkring 30-40 km om dagen, købs pris vil jeg helt have omkring de 15k-20k.

De beløb du opgiver, er det når du betalt alle øvrige udgifter: Husleje, forplejning, tøjindkøb m.m.?
Og så alle de øvrige omkostninger som Luke2000 har angivet.
Og hvad har du til udbetaling/eller hele prisen - det er dyrt at låne penge.

Start med at opstille et budget.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-01-09 12:23

Citat
Husk der kommer vægtafgift, forsikring (mindst ansvar), indregistreringsafgift m.m.

Og benzin !!!!!!!!!

Jeg ville da vente til jeg havde noget mere at gøre godt med.

Med den indtægt kan jeg ikke se du har råd til det.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-01-09 12:36

Citat
Ked af at sige det, men glem det, du har simpelthen ikke råd til at have bil

Jeg er helt enig...medmindre du har HELE din SU fri til biludgifter

Udgifter til bil

Forsikring...kun ansvar, for nystartet bilist, ca 10-12000 pr år.

Vægtafgift....kidt afhængig af bilmærke, men lille benzinbil...ca 2500-3000 om året.

Benzin....ca 40 km / dag....er ca 3 liter benzin, altså små 30 kr. om dagen...200 skoledage/år = 6000 kroner om året.

Uforudsete udgifter til reparation og vedligeholdelse...kan variere fra et par tusinde (hvis kun olieskift o.s.v.) til mange tusinde, hvis bilen går i stykker....

Og det forudsætter jo så, at du allerede har penge til at købe bilen.....for som det ser ud nu, vil hele din SU gå til udgifter til bilen........

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-01-09 12:38

Som flere er inde på har du ikke råd med det beløb....

Selvom du køber bilen kontant vil du ikke kunne betale afgift,benzin,forsikring af det beløb....

Det vil løbe op i over 2500.- pr. måned og så er småting ikke regnet med.....

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 19-01-09 12:41

Da jeg var ung, kørte jeg 21 km.på cykel til arbejde hver dag, kan man ikke gøre det i dag?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-01-09 12:55

Godt du skrev eventuel køb af bil, med din indtægt så har du ikke råd lige nu, bare forsikringen vil tage næsten alle dine penge, det er meget dyrt at forsikre bil som ung ny bilist, vent til får en eller anden indkomst ved siden af og har penge til selve bilen, drift og forsikring skal nok blive dyr nok endda og hvis du så også skal betale afdrag på bilen det går slet ikke

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 19-01-09 13:03

Køb dig en 30 eller 45 knallert.
30 knallert er nemmere at komme af med igen,når du får lid bedre råd til bil.
VVdriver

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 19-01-09 14:28

Citat
Ked af at sige det, men glem det, du har simpelthen ikke råd til at have bil

Som kontoververden skriver, også selv om du finder en billigere forsikring, kan du ikke få råd. Ejheller hvis du er så fingersnild at du selv kan lave reparationer og vedligeholdese.

Desværre

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 21-01-09 18:05

Gå ind og kig på www.dba.dk og se hvad du kan finde i det prisleje.
Regn så med minimum vægtafgift og forsikring + alm. vedligeholdelse, såsom dæk, udstødning og bremser / batteri for nu, at nævne nogle af de ting, der uvægerligt skal udskiftes en gang imellem.
Tandrems skift kan godt blive en stor belastning i et stramt budget, men hvis du alligevel kaster dig ud i det, er det ikke lige der, at du skal spare. En knækket tandrem giver et mega motorhavari, - og bremser, dæk m.v. SKAL jo være i orden, når du færdes på vejene !!!!!!

Jeg tror, at jeg ville overveje en knallert 45 til dit behov, og så vente til økonomien giver lidt mere "luft", men ellers: tag en snak med din bankrådgiver. Lad ham / hende hjælpe med et budget, - og vær forberedt på, at det bliver stramt.

Held med det ......

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 21-01-09 20:09

For 1000 til 2000 kr. kan man godt redde sig en rimelig god cykel.