/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Nyt badeværesle i lejlighed
Fra : Elektrikkeren
Vist : 480 gange
20 point
Dato : 18-01-09 21:32

Hej
Jeg købte for små 3 år siden en lille ejerlejlighed og har fået lavet den i fin stand med tiden, dog er badeværelses omkring 40 år gammelt og som i nok kan regne ud meget kedeligt at se så...
Derfor har jeg lidt i tankerne at lave det om, og jeg vil helst lave det hele selv :)
Dog er der lidt forskellige ting jeg er lidt usikker på og som jeg håber i kan give mig nogen svar på :)

Jeg har tænkt mig at pille alle fliserne af vægene og pudse den op så den er plan så det er sådan set ikke så slemt igen, min største bekymring er fliserne på gulvet, jeg er ikke meget for at brække gulve op og overvejer derfor lidt en løsning der hedder at lægge nye gulv fliser oven på de gamle.
Min plan er at vælge 10*10 cm fliser på net da det nok er dem der er lettest at få til at tilpasse sig faldet mod afløbet... Men er det en god løsning?
Jeg maler selvfølgelig også vådrums membran på de gamle fliser og et stykke op af vægen bare for at være på den sikre side...

Jeg overvejer også at lave en kant ud af feks byggesten hvor bruse kabinen kan stå på så den kmmer en smugle højere op, er byggesten noget der kan bruges?
Min plan er at den kant jeg laver også skal beklædes med fliser for at lave en pæn afslutning..
Det virker som en nogenlunde ovrskueligt projekt men er der noget jeg skal være særlig opmærkso på?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-01-09 21:56

Det lyder gennemførlig, sådan som du beskriver det.
Men rådfør dig med din tømmerhandler, hvilke mørteler, du skal bruge, når du alligevel skal købe dine materialer.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-09 22:01

Hvis jeg var dig så ville jeg sætte glasvæv på væggene dog ikke i brusenichen. Det bliver så pænt når det bliver malet.

Kommentar
Fra : Elektrikkeren

Dato : 18-01-09 22:02

Jeg er desværre ikke så meget til glasvæv eftersom jeg har det i hele hytten :/
Tror jeg nøjes med at rette vægen a og spartle den relativ glat og så male den, den må gerne beholde et lidt råt look

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 18-01-09 22:05

Den nemmeste måde er at spartle fliserne ind i fliseklæber (tyndt lag) da det binder rigtig godt på alle overflader. (matslibe fliserne først). Herefter fuldspartler du væggene med vådrumsspartle 2-3 gange. Det samme kan du gøre ved gulvet. Matslib alle fliserne, tyndt lag fliseklæber og derefter spartle med en gang selvnivellerende gulvspartle. Herefter kan du lægge gulvfliserne.
Din mur kan du bygge op af gasbeton......

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-01-09 22:06

Nu skal du også huske vådrumsmembran på væggen i vådzone. Dvs. i bruseniche, og over vask.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 18-01-09 22:09

Hvis du vil have et rå-look kan du til sidst give væggene kridering eller måske sandfarve

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 18-01-09 22:12

Hvis gulvet ikke fejler noget kan du lægge fliser direkte ovenpå de nuværende fliser

Kommentar
Fra : Elektrikkeren

Dato : 18-01-09 22:56

Det er også min plan kun at pille fliserne af vægen og sætte nye op...
Gulvet har jeg tænkt mig at belægge med fliser på ca 10*10 cm de må være de bedste til at ku tilpasses faldet i gulvet uden at lave for store problemer..

Kommentar
Fra : sissebruel

Dato : 11-02-09 18:20

10 x 10 cm fliser på gulvet er ikke noget problem - med mindre dit badeværelse er 40 m2... . Vær lige opmærksom på at 1) hvis der er stort fald på dit gulv, så kan du komme til at bruge meget selvnivellerende spartel. Og 2) at der formodentlig stadig skal være et fald hen mod en gulvrist..

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 12-02-09 21:19

Du behøver ikke at pille fliser ned fra væggene, hvis du følger mit råd fra overstående...

Citat:
Den nemmeste måde er at spartle fliserne ind i fliseklæber (tyndt lag) da det binder rigtig godt på alle overflader. (matslibe fliserne først). Herefter fuldspartler du væggene med vådrumsspartle 2-3 gange. Det samme kan du gøre ved gulvet. Matslib alle fliserne, tyndt lag fliseklæber og derefter spartle med en gang selvnivellerende gulvspartle. Herefter kan du lægge gulvfliserne.
Din mur kan du bygge op af gasbeton......

Kommentar
Fra : gibler

Dato : 25-02-09 20:17

Jeg går ud fra at du har et gulvafløb et eller andet sted. For at kunne lave en vandtæt-membran tilslutning til dit gulvafløb ( lovkrav) er det en rigtig god ide at brække fliserne af gulvet også. Du behøver jo ikke at brække gulvet "op" for at fjerne fliserne. Så undgår du også kedelige overraskelser senere, hvis de gamle gulvfliser alligevel ikke sidder ordentligt fast.