/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Mur ovenpå trægulv?
Fra : lasse_b
Vist : 4849 gange
25 point
Dato : 18-01-09 18:44

Hejsa.
Jeg vil bygge en stor muret reol i mit køkken, opført i gasbeton. Kan jeg sætte stenene direkte på mit gamle, solide træplankegulv? Eller vil det ikke være stabilt nok? Hvilke alternativer kan jeg finde på?

Bedste hilsner

Lasse
- der er lidt pointfattig.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-01-09 19:13

Du skal tænke på vægten, ellers er der ikke noget i vejen for det, men det lyder godtnok lidt hysterisk.

Kommentar
Fra : lasse_b

Dato : 18-01-09 19:16

Lyder det alligevel hysterisk?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-01-09 19:18

Ja.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-01-09 19:27

Hej Lasse.
Prøv at kigge her i Ålborg portlands ting.
http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=187

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-01-09 19:51

Jeg mener selvfølgelig, at da du skriver "en stor reol", - og så opmuret, så skal du selvfølgelig skære dit trægulv ud, og få fast bund at mure på, og hvis det er en krybekælder under dit gulv, skal du evt. støbe et fundament, men kan da også opmure det, men vil stadig mene det er billigere at stable nogle fundamentsblokke at mure videre på.
Hvis der er betongulv under dit trægulv, skal du stadig overveje hvor tungt dit projekt vil blive, da alt har sin begrænsning.
Du har ikke oplyst meget om din opbygning af gulvkonstruktionen, og ejheller om du mener alm. brændte teglsten. men der er stadig alligevel din vægt at tage hensyn til.

Kommentar
Fra : lasse_b

Dato : 18-01-09 20:03

Der er kælder under køkkenet, gulvet er de gamle træplanker oven på de dér tværgående lægter i etageadskillelsen som jeg ikke aner, hvad hedder. Så derfor går mit spørgsmål blot i den enkle retning, om jeg kan rejse stenene direkte på det gulv eller jeg skal bygget det op på en anden måde - træ for eksempel, som jeg altså helst vil undgå. Jeg tænker noget i retning af eksemplet her:

http://boligtorvet.dk/Home/Inspiration/~/media/Images/imported/Jan%20Arnt/reolkoekken229.ashx

/Lasse

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-01-09 20:16

Hej Lasse.
Undskyld ....det var den forkerte tråd jeg fik lagt linket i. SORRY.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 18-01-09 20:17

Jeg ville for det første sikre mig at der var en skillerum, eller anden understøtte, hvor du påtænker dig at lave dette.
Jeg ville så starte med at udlægge et stykke fibertex, eller gulvfilt, og støbe en betonplade som passer med de mål som du vil bygge videre på. Betonpladen skal være armeret og med en god beton. Den vil kunne fordele din vægt, og hvis du vil have den hvidmalet, blank, så kunne du bruge letbetonelementer som bruges meget til formålet, de limes sammen og vejer ikke så meget som teglsten, de spartles glatte med sandspartel. og kan males, så også betonpladen kommer til at ligne.
Men alligevel vil det veje, - så det ville være det største problem, men det er ikke til at vurdere her.
Lykke til du, - for det får du sikkert brug for.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 18-01-09 20:18

Du skal tænke på at lægterne under gulvet er beregnet efter en vis statisk + dynamisk belastning, og når du nu hæver den statiske så passer beregningen ikke længere. Det er klart at der nok er en margen, derfor er det lidt vigtigt hvor tungt det bliver. Jeg vil mene at en forstærkning er på sin plads. Dvs. du skærer gulvbrædderne op og kigger på hvor du kan lave en forstærkning nedenunder. Det kunne være noget med en støtte ned i krybekælderen - den må dog ikke blokeres.

Hvis det bare vejer som et stort skab med indhold så ingen fare. Men hvis det er over et par hundrede kg er det jo en anden sag.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-09 20:42

Du mener vel multiplader.
http://dom.silvan.dk/silvan/d947.nsf/pages/multipladefotos

De er tunge, f.eks 600x400 mm 75 mm tyk vejer 11,6 kg

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 18-01-09 21:41

@piaskov
Tak for linket i min tråd

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-01-09 21:55

Citat
Tak for linket i min tråd

ØV ØV nu skal man høre for det

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 18-01-09 22:11

Nej nej pia, jeg vil helst ikke spamme lasse's tråd for meget med drilleri

Men Lasse, de lægter du snakker om at gulvet ligger på, de kaldes strøer
Kan du fortælle hvilke dimensioner de har og hvor langt der er mellem dem?
Det har meget at sige om du skal forstærke under gulvet.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 19-01-09 05:14

normalt må du ike mure ovenpå trægulvet MEN
du har den mulighed ( ikke godkendt , men kan normalt godt bruges )
skær en gulvspånplade ud så den passer til muren , læg den løst ovenpå det gamle gulv ( må IKKE skrues fast ) , så kan du bruge multiblokke til at mure op med ovenpå pladen

hvis ellers dine strøer er iorden , burde de sagtens kunne holde til multiblokke hvorimod mursten er for tunge , hvis strøerne ikke er for gode , kan du klare det med en understøttelse i kælderen

ellers er der kun en træreol som alternativ

mvh
gulvmontøren

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-01-09 06:08

Hvis projektet blev lavet i forbindelse med en større renovering ville det nok være bedst at lægge en ny kraftigere bjælke eller en af jern nedenunder byggestedet, ligesom når man tilføjer eller fjerner en bærende væg.

Men hør efter knagen og knirken samt hold øje med sætninger efterhånden som der bliver bygget op