/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vista Home Premium 64-bit.
Fra : KingSix
Vist : 513 gange
200 point
Dato : 18-01-09 15:34

Hej alle.
Jeg har investeret i ny PC (HP Pavillion Elite) med 2 x 500GB HDD og 500GB ekstern media drive. Med al den plads kunne jeg godt tænke mig at oprette 6 - 8 partitioner på disk 1, og så køre RAID på/med disk 2. Så viser det sig at Vista ikke kan oprette mere end 4 partitioner, og at C drevet ikke kan formindskes til mindre end 291 GB !?! Kan det virkelig passe...?
Så finder jeg PartitionMagic frem, men den kan ikke køre med Vista.. og hvis jeg forsøger at installere XP midlertidigt på en af partitionerne, for at køre PM under dette OS, får jeg en blå skærm med fejlmelding, der fortæller at Windows lukkes for ikke at skade computeren.
Kan jeg ikke komme til at opdele de 500GB i f.eks. 8 partitioner, og få C-drevet ned på 60 - 80 GB kun til OS, Office og andre systemprogrammer?

Jeg venter spændt...
KingSix

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-09 15:43

Korrekt...

4 er MAX

eller 3 + 1 extended

Det gælder også XP....

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-09 16:13

Fatter ikke hvorfor du vil have så små partioner.

Og som Refi skriver, du kan max lave 4 på hver HD

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 18-01-09 16:52

JA max 4 primary,men hvis du opretter en primary i starten til C: (Windows) og så opretter en extended som retten den der være flere logiske partioner i den extended.

Prøve evt. med -> http://www.sysresccd.org/Main_Page

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-01-09 16:53

Jeg har opdelt min 500GB i 4 og det er rigeligt til det jeg skal.

C:\Hoveddisk 100GB
D:\Download 100GB
E:\Backup 100GB
F:\Diverse 200GB (eller det der nu er tilbage)

Der ved siden af har jeg en netværks harddisk på 500GB samt en 160GB extern jeg lige kan tilslutte.

Samtidig en kortlæser der sidder i hele tiden så mit sidste drev hedder faktisk L

Kommentar
Fra : KingSix

Dato : 18-01-09 17:27

Jeg kunne godt nøjes med 4 partitioner, men der ligger jo en recoverpartition på ca. 13GB, det efterlader så kun 3 , - og så er der lige problemet med at C-drevet tilsyneladende ikke kan formindskes til mindre end 291GB.
I diskhåndteringen er C: betegnet "primær partition", D: "Logisk drev", Recoverpartitionen er en "primær partition" og så har jeg ikke allokeret plads tilbage på ca. 150GB.
Hvis jeg får RAID til at køre, behøver jeg heller ikke være lige så bange for at få fejl, der kræver at "drevet" (partitionen) skal formateres, hvilket var grunden til opdelingen på den gamle PC.
Den største hurdle er så lige nu at få C-drevet ned i størrelse.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-01-09 17:40

Du kan da i Diskhåndtering selv bestemme dine størrelser på diske, Men hvor ser du at du ikke kan lave c drevet mindre end 291 GB

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 18-01-09 17:42

tja, sådan bygger de recovery partitioner "total sindsygt" og ikke til at stole på.
Personligt bruger jeg et ordenligt backup/recovery program kaldt TrueImage, som jeg gemmer på en extern disk, så ved jeg jeg altid kan lave restore også på en helt ny disk.

Grunden til du ikke kan få C: mindre er den Extended med logisk der ligger lige efter, men hvis du begynder at lave om på partitionerne kan du ikke være sikker på den medfølgede recovery software vil virke.

Kommentar
Fra : KingSix

Dato : 18-01-09 18:14

/Fijala: Hvis jeg højreklikker på C: og vælger "formindsk diskenhed" får jeg at vide "plads der kan formindskes" , og dette er 0MB. "Egenskaber" viser at der er brugt 92 GB og 199 GB er ledige.

Jeg har lige formatteret den ikke allokerede plads på disken, og det er også en primær partition, så der er nu 3 primære partitioner og 1 logisk drev, og så er der lukket for yderligere tilgang.

/JegErHer: Den grafiske visning i diskhåndtering er - (fra højre) C drevet (primær partition)(291,51GB), derefter en primær partition(102,16 GB), 39,06 GB ikke-allokeret, Et Logisk Drev på 20,51 GB(Udvidet partition) og til sidst Factory_image(primær partition) på12,52 GB.
Hvis jeg sletter alle partitioner, undtagen C drev og Factory_Image, kan jeg så formindske c drevet, når der ikke er en udvidet partition ved siden af den ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-09 20:35

Har du SELV lagt den 64-bit ind

Der er noget galt i fordelingen af dine drev....

Citat
C: betegnet "primær partition", D: "Logisk drev", Recoverpartitionen er en "primær partition" og så har jeg ikke allokeret plads tilbage på ca. 150GB.

Recoveryen bør efter min mening have EGET drevbogstav (D)

Kommentar
Fra : KingSix

Dato : 18-01-09 20:56

/refi: Recoverpartitionen har også eget drevbogstav, jeg gav det K:, i starten, da jeg troede at jeg kunne lave C,D,E,F,G,H på HDD, I som eksternt drev, og J som DVD/BluRay.

Kommentar
Fra : KingSix

Dato : 18-01-09 20:59

/refi: Og , - nej jeg har ikke selv installeret Vista på comp. - for første gang i mit lange liv har jeg købt en færdigsamlet PC - "med det hele ! !"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-01-09 21:13

Citat
jeg gav det K:, i starten