/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Opdragelse, hvor tidlig?
Fra : akle
Vist : 2305 gange
200 point
Dato : 18-01-09 11:22

Hej hundekendere!
Vi har lige fået en lille kær hundehvalp. Det er en Golden Retriever, tæve på nu 10 uger.
Hun var "begynder trænet" til at tisse udenfor, og dette gik meget fint i de første 3 døgn, hver gang hun havde spist og sovet, for hun pev en smule - og så UD MED HUNDEN. Det var alle tiders! Men nu, er hun holdt op med at sige noget og vi har svært ved at overskue hvornår hun er trængende, selvom vi lader hende komme ud efter hvert måltid og hver en lille lur. Alligevel sker der uheld tiere og tiere. Hun har også en enkelt gang lavet en gang "hømmer" indenfor. Vi ved det kan tage lidt tid med hvalpe, men hvorfor går det "den forkerte vej"?
Mit spørgsmål er; hvor tidlig må man begynde at indøve kommandoer? så som SIT, LÆG DIG, PLADS, KOM, NEJ, FY, osv. Det primære for os er lige nu, at hun lærer at blive helt renlig og at hun ikke springer op, samt at hun kan lægge sig i sin kurv, fordi hun ynder at ligge på mine fødder når jeg står ved komfuret.
Det skal lige siges, hun lever sammen med katte og killinger omkring sig, og dette går meget godt. Hun har fået en enkel "lærestreg" i starten fra en moderkat med killinger, så nu ved hun at det kan gøre AU. De store katte kan fint holde afstand hvis de vil, eller hvis de har lyst, kan de sågar lege lidt med hende, så vi synes hund/kat forholdet kører rigtig godt. Vi er næsten altid hjemme ved hende.
Nogle gode råd?

MVH Akle

Kommentar
Fra : snerose

Dato : 18-01-09 11:38

Prøv at melde dig ind på www.gipote.dk. Der kan man gratis søge om hjælp hos en adfærdsbehandler, dyrlæge samt hos andre brugere, som er meget villige til at hjælpe dig. Jeg bruger ofte siden, og har fået masser af gode og brugbare råd.

Det er helt rigtigt at I tager hvalpen ud hver gang den har spist, sovet og leget. Det kræver tid i starten, men det virker som regel hurtigt, men man skal huske at rose den til skyerne hver gang den har "gjort" udenfor, så den ved, at I bliver glade.

Kommandoerne kan I sagtens starte på nu. Det er nemt at lære den det i leg med en bold eller noget andt legetøj, som den kan lide. Og så igen, selvfølgelig, huske at rose den for det.
Held og lykke med den lille ny

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-09 11:56

Opdragelsen startede den dag hun stak hovedet ud af sin mor.

---Så selvfølgelig skal hun opdrages også nu.

Men "opdragelse" er altså IKKE sådan noget gammeldags noget med FY og straf og ryk i snoren.

Det er lige så meget hende, der skal opdrage jer til at finde ud af, hvad I kan gøre for hende, så I får et godt liv sammen.

Når hun allerede var "pottetrænet" hjemmefra, så er det rigtig ærgerligt, at hun er blevet mindre renlig. Det skyldes muligvis jeres reaktioner, når det går galt.

Ja, allerede når hun har pevet fordi hun skulle tisse, så er I kommet styrtende og hevet hende udenfor. Det kan godt gøre en hvalp nervøs, og så har hun selvfølgelig ikke lyst til at pive når hun skal tisse. Hvis I har en dør ud til haven, så kan I sikkert få genoprettet de gode rutiner ved at have døren stående åben så meget som overhovedet muligt, så hun selv kan søge ud -uden jeres hjælp-- når hun skal tisse. ---Eller måske kunne hun lære at bruge en kattelem så længe hun ikke er større?

I kan sagtens begynde at træne forskellige ords betydning med hende.
Brug masser af godbidder. Hvis hun er madglad, så kan almindeligt tørfoder sagtens bruges.

"Sit" læres ved at vise hende en godbid i hånden -og så føre hånden hen over hendes hovede. Hun vil automatisk sænke bagdelen for at se op på hånden, -og vupti! hunden sitter..
Ved "Dæk" holder man tilsvarende hånden med godbid helt ned på gulvet foran hende. Hun vil lægge sig for at få fat i den.
osv.
Hver gang hun gør noget rigtigt, så skal hun have masser af ros og godbidder.

---Du kan også godt lære hende betydningen af "Ja" og "Nej", men så må du ikke bruge ordet "Nej" som en irettesættelse når hun tisser eller laver noget galt.
--Du lærer hende betydningen ved at lægge en godte på gulvet samtidig med at du holder hende lidt tilbage. Når hun forsøger at tage den, så siger du STILLE OG ROLIGT "nej" og holder hende lidt tilbage. Når hun sidder stille uden at prøve på at tage godten så roser du hende. Og så siger du "ja" eller "værsko" og slipper hende. Efterhånden lærer hun at lade godten ligge hvis du siger nej, og at tage den når du siger ja. Helt uden at du behøver at røre hende.
Du må bare aldrig skælde ud. Kun ros. Opdragelse skal være sjovt og rart. For hende. Men osse for dem, der opdrager.

Det vil være en rigtig god ide, --ja næsten en nødvendighed-- at gå til hvalpemotivation med hende. Det er virkelig en berigelse for både hvalp og ejer. Og det gør den fortsatte træning meget mere sjov og spændende ---for begge parter.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 18-01-09 12:05

Du skal først og fremmest satse på at din hund føler sig godt tilpas og HJEMME i sit nye hjem. Og så skal du blive ved med at lufte og gå tur med din hund jævnligt i løbet af dagen - du skal udvise tålmodighed, og lægge mærke til når den er trængende - grib den gerne midt i akten og løft den udenfor - INGEN ANKLAGER - men kun kærtegn og ros når det 'havner' rigtigt.

Det er jo en enorm stress situation at flyttes fra sin mor og 'familie' og komme til et nyt hjem. Det nye sted valpen kommer til er jo ikke til at begynde med DENS nye hjem, men det er den stemning der skal skabes af dig/jer. Og i den forbindelse kan ny hvalp godt 'glemme' det nye 'tisse ude + sige til' , som den lige har lært.

Dernæst bruger dyr ofte afføring og urin til markering og territorie, hvis den er ny 'hjemme' og også 'ude' hvor den nu bliver luftet, kan den være for bange til at turde tisse ude, så er det mere trygt at gøre det 'hjemme'. Når den har fået mere selvtillid vil den igen tisse osv. ude. Vi andre kender det vel lidt fra os selv: det er bedre at være på sit eget toilet end hos fremmede.

Held og lykke med det nye familiemedlem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-09 12:06

Citat
Mit spørgsmål er; hvor tidlig må man begynde at indøve kommandoer?

Nu

De mest elementære ting, som at lystre sit navn, komme når der kaldes, ikke springe op, sit og læg...de skal helst være på plads mens hvalpen er under 12-14 uger gammel.

Citat
samt at hun kan lægge sig i sin kurv

Hvis hunden gør noget den ikke må, eller befinder sig det "forkerte sted" er det en dårlig metode, at kommandere den "hen i kurven"...det er det sted hvalpen også sover, og så er det ikke godt, hvis den forbinder kurven med en kommando....

Kommandoer lyder så voldsomt Det svære ligger i, at få hunden til at forstå hvad et forbud mod en ting betyder....altså, at det er selve det den gør der er forkert....det lærer den ikke ved at blive kommanderet hen i kurven.

M.h.t. renlighed kan der godt gå noget tid.....vigtigt at hunden luftes på regelmæssige tidspunkter og roses når den gør tingene udenfor...en hvalp på den alder der, kan ikke holde sig særlig længe

Jeg fornemmer du ikke er vant til hunde/hvalpe....så det kan kun anbefales, at du allerede nu, får fat i noget information om hvordan man lærer en hvalp de ting.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 18-01-09 17:30

Der er noget, der siger mig at I er førstegangshundeejere ?

Find en lokalforening gerne under Danmarks civile Hundeførerforening og begynd straks med hvalpemativation. Der vil dukke mange spørgsmål op senere, hvor uddannede hundefolk kan hjælpe dig med svar, hvis du er medlem.

Find en lokalforening nær dig på DcH's hjemmeside www.dch-danmark.dk - kredsene

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-01-09 20:10

Tak for mange gode svar.
Nej, nybegyndere indenfor at have hvalp eller hund, er vi ikke, men første gang med en Golden Retriever. Dog ville vi bare den her gang starte op så rigtig som muligt, for i sidste ende at få en så glad, lydig og dejlig voksen hund som muligt. Hvalpemotivation og hunde træning har vi benyttet os af hver gang tidligere, så heller ikke dér har der hos os været tvivl mht. opdragelse og hvad der er bedst for hunden.
Nej, det var mere for ikke at gøre hvalpen fortred ved at starte op for tidligt med hvalpen.
Forslag med kattelem eller døren på klem duer ikke, for små smutter kattene også ud. Dyrene går i køkkenet (33m2) med halvdør direkte ud til haven, så det er nemt nok at få hunden ud når den skal. Tænkte lidt på Birgittas svar med at forskrække hunden når den laver en tissetår, ja, for så farer vi nemlig op med et udråb, en ren spontan reaktion fra vor side. Vi skælder aldrig ud, men tager den udenfor. Muligvis bliver den lidt stresset ved vor reaktion?
Den kan holde sig hele natten, så dér er ikke noget problem. Jeg går en sidste tur med den hver aften (sent), og den kommer ud hver morgen kl. 7. Det er i dagens løb, der kan ske uheld. Det er noget svært, når den ikke siger en lyd. Når vi går ture, så elsker den at holde sin line i munden, så det får mig til at tro den vil kunne blive en ypperlig "service" hund. Er det ok med 3 km´s tur 2-3 gange daglig? eller der det for langt? Den virker aktiv nok.
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 18-01-09 21:32

Hun siger ikke til, fordi hun ikke er interesseret i, at I skal komme farende og råbe op.

Prøv at få lidt mere ro på. Når I har dør ud til haven, så gå stille og roligt hen til døren, f.eks. en gang i timen og luk den op mens du spørger: "skal du ud og tisse?" Så holder du døren åben lidt, og hvis hun ikke synes at hun skal, så lukker du igen. Og spørger på samme måde igen lidt senere.
En kvik retrieverpige vil meget hurtigt forstå de rolige og venlige ords betydning.
Når I har fået genoprettet renligheden, så kan I lade gå lidt længere tid. Og lur mig, om hun ikke efterhånden selv vil søge til døren hvis hun skal noget, inden I tilbyder det.
Husk endelig at ROOOSE (stille og roligt, evt. med en godbid) hver gang hun tisser ude, eller beder om at komme ud.

Hvalpemotivation har ændret sig rigtig meget i løbet af de sidste 10 år. Det er meget mere leg og sjov, --altså når det er hvalpeMOTIVATION, ikke hvalpetræning.
Du skulle måske undersøge, hvordan det foregår de steder, der kunne være aktuelle.
Hun vil have godt af at komme hen og lege (kontrolleret) med andre helt unge hvalpe.
Men det er altså altafgørende, at holdet er specielt velegnet for helt unge hvalpe.

Min Silke bar også med største fornøjelse ting lige fra hun var helt ung. Når vi hentede morgenbrød hos bageren, så bar hun STOLT sit eget rundstykke hjem i en lille papirspose. Hjemme flåede hun så papiret af og hyggede sig.
I dag bærer hun altid avisen hjem for mig. Hun hjælper også med at tømme vaskemaskinen: Jeg putter en tennisbold med ind når jeg vasker, -og så hiver hun tøj ud og rækker mig det, til hun finder bolden..

Hvor lange turene skal være, afhænger af, hvor hurtigt hun bliver træt. Hun ER lille endnu. Silke og jeg var ude i adskillige timer da HUN var i den alder, men dengang var det sommer, og vi gik ikke særlig meget. Når hun blev træt, så satte vi os bare i græsset.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-01-09 22:14

Taakk for det sidste svar, Birgitta, det lyder helt som ideelt for vor dejlige pige. Hun hedder for øvrigt Tanja og er allerede verdens dejligste, for os!
'MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 18-01-09 22:20

Tak for svaret Birgitta.
Din Silke lyder så skøn, det vil vi have i tankerne senere hen, hvis Tanja viser lige så gode evner.
MVH Akle

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-09 16:44

Tak for accepten af mit svar.
---Joo, Silke er så smuk og klog så jeg kunne skrive hele og halve sider om hende.

Jeg er overbevist om, at Tanja kan blive lige så dygtig som Silke. Det er jo hunde, der bare elsker at hjælpe til og løse opgaver.
---Og hvis man ikke GIVER dem opgaver, så kan det meget let ske, at de finder på noget selv...

Silke er osse min første golden. Og jeg blev vildt overrasket over hvor gerne hun ville arbejde. Heldigvis blev jeg meget tidligt klar over, at den opdragelse, jeg havde brugt til mine tidligere hunde (berner sennen) IKKE virkede. Og vi kom til en rigtig god hvalpemotivation, hvor jeg også lærte om, hvordan man kunne træne sin hvalp med sjov og leg og helt uden straf og vrede kommandoer og ryk i halsbåndet.

Goldens er også tit rigtig gode til klikker-træning. Silke og jeg måtte opgive det fordi JEG ikke kunne reagere hurtigt nok. Men måske er det det rigtige for Tanja og jer..
Tillykke -og held og lykke-- med hende..

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 26-01-09 23:14

Tillykke med hvalpen.

Du skal huske på at det er en hundebaby. Den forstår endnu ikke dig, det er dig som skal læse hvalpens kropssprog, og der er åbenbart her det glipper.

Læg en avis ved døren, den vil hvalpen sikkert søge når den er trængende, så kan du bedre se, at det er nu du skal op af sofaen.

Du skal træne (opdrage) hvalpen gennem leg, -positiv motivation. Det kan ikke ske for tidligt. Men træn ikke for mange forskellige ting på een gang. Og husk at en golden tæve oftest er en meget blød hund. Stille, rolig og kærlig adfærd overfor hende, så får du mangefold tilbage.
Meld dig hurtigst muligt til hvalpetræning et eller andet sted. Socialiseringen kan heller ikke ske for tidligt.

mvh
qfha