/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Adfærd
Fra : Korsholm01
Vist : 1947 gange
50 point
Dato : 18-01-09 10:19

Hej alle sammen
Lige nu har jeg mit feriebarn på besøg - en 7 år gammel Jack Russell Terrier.
Han slikker på os når vi nusser ham. Ikke overdrevent meget men vi skal da lige have et lille slik med på vejen. Hvordan kan det være?
Og i går da jeg lå helt ned på sofaen kom han og lagde sin hals ovenpå mit hoved. Hvilket kan også har gjort flere gange ved kæresten. Findes der en logisk forklaring, eller?
Mvh Korsholm01

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-01-09 10:29

Hej.
Er det ikke skønt
Han er simpelthen bare glad for jer . Åhh hvor er jeg misundelig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-09 10:38

Det med tæt kontakt er normal adfærd, det ses dog sjældent hoved mod hoved.

Slikningen burde han være vænnet fra tidligt, men vask hænderne oftere under ferien.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-01-09 10:46

Citat
Slikningen burde han være vænnet fra tidligt, men vask hænderne oftere under ferien.
.. sikke noget sludder det er jo en hunds måde at vise kontaktvilje på - og på den gode måde !!!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-01-09 10:47

ps der er langt færre bakterier i en hunds mund end i et menneskes for i øvrigt -

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-01-09 10:47

pia vil du låne vores

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 18-01-09 11:32

Jeg syntes også det lyder som en vildt dejlig og kærlig hund - nyd det.
Min hund kan også finde på at gøre det samme.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-09 12:03

Ja, de små slik er bare hans måde at nusse JER på. Ren hygge.

Hvordan han kæler, --putter sig med jer eller lægger halsen på jeres hoveder-- hænger nok sammen med hvad han er vant til fra hvalp af. En 7 årig hund har jo en masse vaner som han har indarbejdet sammen med sin familie gennem årene. Og især det med hvordan man nusser og kæler er jo grundlagt allerede i de allerførste uger og måneder efter han har forladt sin mor og sine kuldsøskende.

Det er dejligt, at I er opmærksomme på ham og hans behov og vaner. Det gør jer til nogle rigtig gode ferieforældre.. Jeg er sikker på, at han elsker at være hos jer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-09 12:13

Citat
sikke noget sludder det er jo en hunds måde at vise kontaktvilje på - og på den gode måde !!!!

Absolut IKKE........de der er af den opfattelse, skulle ikke være gået glip af den seneste udsendelse, "Det er mig eller hunden"...

En hund skal ikke slikke på mennesker......når den gør det skal den afvises ved at man tager hænderne til sig og vender sig væk, indtil hunden forstår, at det er slikkeriet der er uønsket....men det er nok ikke let at lære en 7 år gammel Jack Russell, at en adfærd den hele tiden har fået lov til, er uønsket og forkert......

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-01-09 12:21

dova - det kommer an på hvor meget hunden slikker og ikke mindst hvor - det er helt normalt adfærd hvis det ikke er overdrevent. De fleste hunde ejere er vel opmærksomme på lige det i og med det rent faktisk kan være temmelig ubehageligt i visse situationer og vi har da lært vores at den må godt i visse situationer (slik på hænderne - eller et enkelt "kys" i visse situationer - sidste er faktisk uden slik efter den blev voksen).
Hvorfor skal man fratage en hund de små tilkendegivelser ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-01-09 12:22

ps til ovenstående får den aldrig lov at slikke på andre !

Kommentar
Fra : Korsholm01

Dato : 18-01-09 12:45

Tak for alle jeres svar
Vi gik ikke glip af sidste afsnit Det Er Mig Eller Hunden. Men det er jo ikke voldsomt på nogen måde, som det var med Zulu! Så længe det er stille og roligt og det kun er et enkelt slik i ny og næ, synes jeg ikke det gør noget.
Så jeg vælger at overse den del med at det er uønsket, for det bestemmer man vel selv? Man giver vel en hund lov til/opdrager den til at være præcis som man har lyst til, altså individuelt. Hunden er det ejeren gør den til. Vi synes det er meget hyggeligt at blive nusset igen. Så længe vi ikke drypper af savl eller han gør det konstant/hver gang kan jeg ikke se nogen fare ved det? Og ja hænderne bliver skam vasket bagefter.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 18-01-09 12:55

At slikke er faktisk et dæmpende signal. Det virker på den måde, at hunden viser sin velvilje, bekender sine gode hensigter.

Det, der kan være lidt djævelsk med de hunde, der slikker overdrevent er, at når man afviser den, vil den forsøge at formilde endnu mere - hvilket leder til endnu mere slikken.

Det kan betragtes som en kærlighedserklæring fra hund til menneske.
Og er det ikke overdrevent, så er det jo ren hygge med en møsser

Vaxen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-09 13:33

...Der er SÅ stor uenighed om masser af ting omkring hundeopdragelse og hundeadfærd i dag.
Det kan osse blive FOR psykologiseret...

Hundeslik har altså siden tidernes morgen været anset for et venligt og positivt tegn på hengivenhed fra hundens side. Fuldstændig ligesom en fri logren anses for et tegn på glæde.

Om det så er hygiejnisk eller ej, det må være op til den enkeltes families grænser. Det har intet med hundeadfærdens betydning at gøre.

Men hvis man ikke kan lide, at éns hund slikker, så kan man da sikkert finde adfærdsmæssige grunde til at opdrage den til at lade være.

Min Silke slikker enormt lidt. Og jeg må indrømme, at jeg bliver blød helt ind i sjælen når hun en enkelt gang stikker sit kønne hovede ud under sengen og giver mig et lillebitte slik på min bare hæl, når jeg går i seng om aftenen... DET ville jeg da ikke undvære..

Hvis man bliver varm indeni af hundens adfærd, så skulle man da være et skarn hvis man undlod at påskønne adfærden, --uanset hvad de kloge "eksperter" måtte sige!

---Når en hund lægger halsen hen over hovedet på sit menneske, så kan det jo også være tegn på dominans..
Jeg vil foretrække at se det som et tegn på hengivenhed.

Hunde er, --ligesom børn-- ikke så simple væsener, så de kan læses og opdrages efter en fælles bog. Man skal have hjertet med.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-01-09 15:53

Citat
pia vil du låne vores

JAAAAAAAAAAAAAAA jeg vil

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-01-09 16:45

Citat
pia vil du låne vores

JAAAAAAAAAAAAAAA jeg vil :-D:-D
... det er jeg nu ikke så sikker på du vil - det er en amerikansk staffordshire terrier - men den er kælen som bare den

Kommentar
Fra : GramPro

Dato : 19-01-09 22:32

Joh Joh, det er godt nok med alt det der med bakterier også videre.
Men en hund kan nu en gang kun snakke hundesprog, og da det er os der har valgt, at få hund og ikke omvendt, så må vi finde en gylden middelvej, for jeg mener ikke vi skal finde os i alt.

Lige med hensyn til det "problem" du nævner der, så er det hundens måde og sige til dig, at en underkaster sig dig, og du må godt være dens flokføre, den har næsten med garenti også en vande med, at vende bagenden til dig, og det er et tejn på venskab.

En hund som måder en anden hund, snuser den først bag i, for det fortæller den hvad det er for en størrelse der står over for den.

Hunde kan på de duft kirtler der sidder bag i den, lugte sig frem til køn, alder og status.

Eva Gram

Kommentar
Fra : fhd6886

Dato : 28-01-09 02:31

For mig lyder det også som noget social - helt nøjagtig, en underkastelse, og en kærtegnelse af dig. Så længe du ikke synes, at det er ubehageligt, kan jeg ikke se nogen grund til at fravænne den, den adfærd som den nu engang har. Det ville være noget andet, hvis det var en uønsket adfærd, eller hvis det betød noget skidt, men i det her tilfælde, gør det jo ikke.
Det er vel heller ikke nemt at være en lille hund, der bare vil vise sin hengivenhed og kærlighed til sin ejer Det er dejligt at se at nogen vil give hunden plads til, at være hund (alt ting med måde selvfølgelig), og vise tingene på sin måde.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 12-02-09 19:20

Det er ren kærlighed, samtidig med at tryghed spiller ind. Min Golden Retriever slikker også i perioder, det er kun ren kærlighed.