/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Dæk slid
Fra : soren-v-jensen
Vist : 4945 gange
80 point
Dato : 17-01-09 20:34

Er der nogen, der kan fortælle, hvorfor min bil pludselig har slidt de forreste dæk helt ned på indersiden. Som om den kun har kørt på den ene halv del af dækkene. For begges vedkommende den inderste halvdel. Er den ude af sporing eller er der noget andet galt??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-01-09 20:35

jeps toe in er forkert

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-01-09 20:39
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-01-09 20:40
Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 17-01-09 20:50

Ja,- de skræver ligesom pigerne i maj. Du skal have dem rettet op og sporet.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-01-09 20:58

Prøv at rode rundt i dine erindringer, så kan du måske huske, at du har kørt på et eller andet, der har skadet styretøjets indstillinger.
Måske har du også observeret en uro i styretøjet ved højere hastigheder!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-01-09 22:04

Når de slides så hurtigt som du siger, indvendigt på begge hjul,
er det ikke kun toe out eller negativ camber, men en kombination af begge dele...

Måske endda forstærket ved overlæs og for lavt dæktryk; er det noget du kan bekræfte?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-01-09 22:27

Når du slider på indersiden, så kan det være spidsningen der er for lille. Herved vil forbenene skræve udaf, mere og mere, når hastigheden øges. Som nævnt kan det være en påkørselsskade på styretøjen, forårsaget af f.eks. høje kantsten.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-01-09 01:55

kører du i et område med hårde bump, og kører du lidt hurtigt lige på dem, kan det godt ødelægge sporingen, som de øvrige skriver. E god fidus er, at køre lidt skrå, så tager du med ét hjul ad gangen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-09 08:11

Og så kører du jo ikke altid lige ud.

I kurver skal det inderste hjul dreje mest,
gør det ikke det i tilstrækkelig grad har du ekstra toe out...

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 18-01-09 14:50

Få tjekket hjulophænget. Det kan være gummibøsningerne i et kødben, eller et andet sted i hjulophænget, der er gået. Det gør de af og til på næsten alle biler = alm. sliddel, som fx bremseklodser, tandrem etc.

Op på en donkraft med dytten, og ryk godt i hjulet - og jeg mener ryk, så du er bange for at den måske vil falde ned, så er det afsløret.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-01-09 20:18

Sådan egoland!!! - Det er da noget der rykker!!!

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-01-09 00:11

Du skal på værksted og spore bilen.Er det intet der skal skiftes, kun justering ,så koster det 6-700 kr.
alimak

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 27-01-09 22:37

Her lidt om forskellig dækslid.

http://ndias.com/sw18993.asp

MVH

Smokei

Kommentar
Fra : soren-v-jensen

Dato : 28-01-09 18:52

mange tak for alle jeres svar - det var ganske rigtig sporingen den var slået helt ud af.

Nu er den lavet og kører bare fint igen.

Hilsen Søren

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 29-01-09 00:35

Så mangler du bare, at acceptere det svar, der var rigtigt og først, eller det der var bedst, og så smid lige en håndfuld stjerner til vedkommende. Det må da være passende for ulejligheden.