/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
21 år uden udd, og eks.
Fra : Gevelia
Vist : 1041 gange
40 point
Dato : 17-01-09 15:24

Hej Kandu.dk

Jeg er en ung gut på 21 år, jeg har hverken Eksamen i 9 kl. eller en udd.

Er der nogle muligheder for at kunne gå i gennem en uddandelse, eller på nogle andre måder kommer igang med det uden at have overstået sin eksamen i 9 klasses folkeskole???

Mvh. Roland

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 17-01-09 15:25

hvordan har er du ikk blevet færdig med 9. klasse ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-09 15:29

Hvorfor tager du ikke 9. og 10. klasse på VUC, det vil give dig mange flere muligheder. Og når du går arbejdsløs så skal du rette dig efter hvad de sender dig ud i. Så er det bedre at styre sit eget liv.

På VUC vil du komme til at gå sammen med unge og voksne. Og du kan få hjælp af kommunen til det.

Kommentar
Fra : Gevelia

Dato : 17-01-09 15:34

Ja, undskyld jeg ikke fik nævnt det, men det bolige er meget svært for mig at Bolig Dum

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-09 15:45

I stort set alle håndværksfag skal (bør) man minimum kunne regne og skrive til husbehov. Især simpel regning er oftest et krav. Vores senest ansatte læredreng måtte på aftensskole først, inden lærekontrakten kunne underskrives. Vi har lige udlært en dreng med læsehandicap (ordblind) så det kan lade sig gøre. Men skulle man ansætte dig som lærling, ville jeg nok foretrække at se en eller anden form for initiativ først. F.eks VUC eller andet. Men vores drenge SKAL kunne regne og de SKAL kunne skrive. Måske ikke perfekt med minimum forståeligt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-09 15:45

Alle uddannelser kræver en form for boglig uddannelse, for der er grundforløb på diverse skoler, før en egentlig uddannelse påbegyndes. Egentligt rigtigt noget møj, for dem som hellere bare vil bruge deres hænder, men sådan er uddannelserne skruet sammen

Tal med din kommune, hvis du f.eks er ordblind, så kan du få hjælpemidler stillet til rådighed, ( i hvert tilfælde i den kommune jeg bor i) så du bedre kan læse/forstå

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-09 15:51

Snakker vi læsehandicap, kan der hjælpes, omend kommunerne er nogle spassere med at komme til læderet. Men der findes VUC kurser for mennesker med læsehandicap. Der findes computere der kan hjælpe med stavningen og læsningen. Blandt andet teknisk i Hadsten har dem.

Jeg ville satse på at opgradere matematik og dansk. Få en 9. og gerne en 10. Stram ballerne og
vis initiativ og vilje. Der er firmaer (kender flere foruden os selv) der tager et socialt ansvar og hjælper lærlingene, der måske har det svært med teori og bøger ekstra. Vores mester læste hver fredag eftermiddag med vores sidste lærling for at få ham højere op på det boglige og teorien.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-09 15:53

Nordsted......Niveauet på det boglige plan SKAL hæves til en hæderlig 9. klasse. Ellers er skoleforløbet der hører med enhver håndværksuddannelse uudholdelig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-01-09 16:05

Som det ses her kan Du da bruge en computer, med et par sjove fejl

Men selv de ringeste job kræver en uddannelse.

Selv vi der har 10 års skolegang og efteruddannelse har sommetider svært ved at tyde de manualer vi bruger i forbindelse med jobbet, eller at læse om love og sikkerhedsregler der vedrører jobbet.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-09 16:20

På VUC har de kurser for de boligt svage. Så det er ingen undskyldning. Men ellers se at få en læreplads og det kræver en fagskole. Så du kommer ikke uden om det boglige. Og jeg tror ikke på at du er dum eller uintelligent. Du har ikke fået hjælp nok i skolen til at klare dig. Det er ikke din skyld.
Men du har ansvaret for dit liv og så må du gøre det der skal til for at forsørge en familie. Du flytter sammen med din kæreste, hvad hvis hun bliver gravid? Hvem skal forsørge jer? Det offentlige? Det er os.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 17-01-09 16:31

Hej med dig.
Citat
Men der findes VUC kurser for mennesker med læsehandicap

Nemlig...og bare se at komme afsted.
Det er ikke så vanskeligt som det lyder
Både min mand og jeg er eksamens vagter ved dem der skal op til 9. og 10 klasse.
Der er meget ekstra hjælp at få og de er fantastisk søde på VUC til netop at tage hånd om de problemer der er når man har det handicap.

Held og lykke med det.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-09 16:48

Det bliver vildt svært at få en læreplads hvis ikke man har et minimum af det boglige med. Så ned til AF/kommunen og få lavet en plan. Gå i krig og bliv opdateret. Det kan godt være det er træls, men på sigt vil det åbne ikke så få døre. Og der findes altså firmaer der ikke er rædde for at gå i clinch med unge mennesker der har lidt bøvl med bogstaverne. Men det vil kræve noget der ligner et initiativ fra din side.

->Granner Den med graviditeten er nok ikke aktuel, at dømme efter Gevelia's tidligere tråde!!!!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-01-09 17:27

gå nu ikke og tro, at du ikke kan klare det. selvfølgelig kan du det. alle andre kan og så kan du også. du skal bare tage skriftet og få kontakt til skolen. så går resten af sig selv.
og du kan få al den hjælp du har behov for.
men du skal selv henvende dig til skolen. den kommer ikke til dig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-09 17:32

Citat
Nordsted......Niveauet på det boglige plan SKAL hæves til en hæderlig 9. klasse. Ellers er skoleforløbet der hører med enhver håndværksuddannelse uudholdelig.

Jam jam, jeg har da heller ikke sagt andet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-01-09 17:33

Netop. Initiativ!!!!

Dvs op af stolen og fingrene op af lommen. Vi der er gang i dig. Få nu snust til de skolebøger og så ud og led efter læreplads. Tænk dig grundigt om, og læg en slagplan. Vælg et fag du synes er interessant. Glem alt om helkopterpilot, proffesionel musiker og andre fag der enten er dyre, eller vildt svære at leve af.

Kommentar
Fra : Piela

Dato : 25-01-09 00:32

Ok alle gode råd her... men alle nævner stort set VUC.... jeg er måske på afveje... men tror nok også du kunne optages på en tekniskskole.. der vil der også være undervisning men det gennerelle niveau ligger et sted mellem 9 og 10 et sted. Jeg er også 21 og må erkende at handelsskole eller gymnasie blev det ikke... jeg har været på VUC i et forsøg på at gennemføre en HF... jeg fejlede desværre... droppede ud her i efteråret.
Har godt nok ikke været på teknisks mere end en uges tid endnu, men er da glad ved det...
Nævner det bare for at der er lidt andet end VUC at vælge ;)

Men som det er med VUC er det med Teknisks... opsøg dem ^^

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 26-02-09 10:00

Hej gevalia

Der er muligheder for uddannelse for dem der er skoletrætte, ikke bolige stærke og meget andet. Produktionsskoler ligger over hele landet og har medarbejdere og lærer der brænder for deres arbejde med unge. Produktionsskolerne har forskellige linier alt fra musik, fotografering til diverse håndværk - måske det er noget for dig.

http://www.produktionsskoler.dk/

Der er tillige løn under skoleopholdet og kan give et skub i retningen af at finde ud af hvad du vil beskæftige dig med i fremtiden. Om ik andet så er det sundt at holde sig igang og møde hver morgen.

Mvh. ampere