/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatering af harddisk
Fra : Madscs
Vist : 1829 gange
100 point
Dato : 17-01-09 15:04

Hej alle sammen :)

Jeg har et lille problem som lyder sådan:

Jeg har en vens harddisk som jeg prøver og formater med win xp pro dog ikke uden problemer.
Når jeg bruger win xp cden virker det som det skal indtil computeren genstarter af sig selv fordi den kommer med en besked. Boot fra cd.... fejl ved indlæsning af operativesystem. (denne besked udanset os hvis jeg bare lader den starter op uden at trykke på noget samtide kan heller ikke komme ind i Windows)
Derfor har jeg en fornemmelse at det er nemmere at formater den fra min egen computer som kører fint.

Kan jeg formater hans harddisk via min computer os selv om det ikke er det samme Windows hvis ja hvordan gør man ??????

Min computer har Windows Vista
Han harddisk skal blive Windows Xp pro og er i øvrigt på 454 GB

P.s tak for hjælpen sidste gang det var virkelig lækkert :)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-09 15:09

Gå ind i denne computer, højreklik på drevet og vælg formater. Det kræver at den er tilskuttet korrekt på din PC. Husk at den skal være slave hvis din HD er sat til master, med mindre du kører sata.

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 17-01-09 15:16

Hejsa

Størrelse på allokeringenhed

Hvad skal jeg vælge der ?

Hvad er ekspresformatering og skal jeg sætte det til ?

Har det nogen betydning at jeg bruger Vista når nu det skal være Xp pro ?

Hvor længe kan jeg forvente det tar ?

Tak for hurtig svar :)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-09 15:24

Du skal formatere den til NTFS, så går det hele af sig selv, og lad være med at bruge ekspresformatering. Den alm. er bedre. Og der går nok lidt tid med det, hvor meget ved jeg ikke, men det tager sin tid.

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 17-01-09 15:26

Mange tak for hjælpen :)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 17-01-09 15:30

Så tryk lige på accepter, så bliver tråden afsluttet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-01-09 15:50

Er du sikker på at det er Windows XP CDen der er fejl på ? Men svaret på dit spørgsmål har du fået af Granner, det er fuldstændig ligegyldig om det er din computer eller en anden computer der formaterer disken og også ligemeget hvilken program du bruger til formateringen, bare det er NTFS du bruger som som filsystem på disken

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 16:02

Og du bør ikke bruge express formatering, når der har ligget noget på harddisken.

Når du starter op men den XP CD - så vælg at slette partionerne og så bare installer XP og vælg NTFS

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 17-01-09 19:01

Jeg har fået et problem fordi jeg havde en strøm afbrydelse og det virker som om det ikke kører optimalt mere.
Faktisk så rykker den sig ikke mere.

Kan man benytte et andet program til formatering ?

Tak for svar :)

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 17-01-09 19:10

Når jeg prøver at åbne min vens harddisk skriver den:

Placeringen ikke tilgængelig

G:/ er ikke tilgængelig

Forkert parameter

Nogen kan ved hvad jeg skal gøre ?

På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 19:14

Hvad er det for en CD du prøver med.
En alm. XP CD kan formatere en harddisk..................undtagen en SATA disk hvis ikke bundkortet selvkan køre med SATA diske eller du har en driver som skal ind i starten >>>>>F6<<<<<

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 17-01-09 19:29

Det er en alm XP cd.
Begge Harddiske er Sata.

Når den starter op står status bad back or replace.

Der er 2 drev på harddisken det store på ca 450 og det lille på 12 GB nu prøver jeg at formater det lille og ser og det virker.

Er det dumt ?

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 17-01-09 19:41

Jeg kan heller ikke formater det lille.

Nogen der kender et andet program man kan bruge eller mulighed for at løse dette problem ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 19:42

Her er et værktøj der kan formatere det meste.
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779
og vælg denne:
gparted-live-0.4.1-2.iso

Den brændes som >>>>>>>>>>>>>> image /billedefil /iso

Det er en CD som kan starte comp (boote)

Tryk enter hver gang den stopper.

Når den er rullet ind kan du slette din harddisk.

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 17-01-09 19:44

Skal jeg så putte hans harddisk over i hans computer igen ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-01-09 19:58

Hov jeg så ikke at den var kommet over i en anden computer.
Du kan godt lave det fra en anden comp. men hvis du ikke holder øje med hvilken harddisk du sletter, så kan du got komme til at slette den forkerte.

Med gparted er det nok bedst ovre i den oprindelige comp.

Kan du se begge harddiske i den cop hvor den sidder nu.

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 17-01-09 20:03

Først tak for svar :)

Jeg kan godt se hans harddisk og de 2 dreve men de ser underlige ud efter jeg har prøvet at formatere dem og nu kan jeg heller ikke åbne dem hvilket er mega irriterende.

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 17-01-09 22:20

Programmet virker vidst fint men så når jeg prøver at boote fra cden (XP) går den i stå ved en fil ved navn driver.cab jeg ved ikke om det siger dig/jer noget ?

Hvad skal jeg gøre ?

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 18-01-09 10:06

Nu prøvet jeg lige at sætte min vens harddisk til min computer så kom en anderledes besked end tidligere om at jeg skulle vælge hvilken en af de 2 harddisk jeg bruge så valgte jeg hans frem for min i håb om en positive udvikling hvilket er os er tilfældet heldigvis :)
Den rettede et par fejl nu kan jeg se og gå ind på den igen fra min egen computer.

På min vens harddisk ligger der nu et 12% af Windows der stoppede ved filen driver.cab

Skal jeg vælge prøve at formater den helt fra mit Windows eller skal jeg putte hans harddisk tilbage i hans computer og smide XP cden i eller hvad ?

Det er HELT utroligt så svært det hele skal være i forhold til computer :(

I må alle have en fantastisk dag

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 18-01-09 11:25

Beklager de stavefejl der end måtte være.
Hvis det jeg har skrevet indtil har været svært at forstå vil jeg med prøve at gøre mig mere forståelig.

Alt godt

Mads

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-09 16:12

Har du så meget styr på det at du kan formatere hans hd på din egen uden at formatere forkert hd? For så er det bare at gå i gang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 18-01-09 16:48

I geparted kan du oppe i højre side vælge med en pil hvilken harddisk du vil arbejde på.
Men vær sikker på at det er den rigtige.........................

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 19-01-09 00:06

Granner01

Jeg kan se hans harddisk er større end min og gør det os i windows så jeg kan se hvad jeg laver ellers tør jeg ikke rigtigt.

Eyvind

Geparted virker fint men når jeg sætter XP cden i kan de ikke finde driver.cab filen den bliver bare stående på 12%.

Jeg fik afvide idag at jeg skulle prøve at dele hans harddisk op
(partition) om det virker finder jeg ud ad i morgen.

Jeg synes bare det er mærkeligt at windows XP har været indstalleret og det er stadig den samme Xp cd.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-09 11:12

Gparted kan også dele harddisken op.
50 - 80 GB er som regel nok, når data lægges på et andet drev.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-09 11:18

Forslag så du ungår at slås med drevbogstaver.

Slet harddisk.
Opret/create 80 GB i starten af HD. (til venstre)
Formater til NTFS
Sørg for at den er aktiv
Ved installation af XP > peg på den nye partition og benyt eksisterende format.
Nu kommer XP til at ligge rigtigt.
Resten af harddisken kan partitioneres senere.

Husk lige at installere alle rigtige drivere til sidst.

Senere skal du lave en backup med et andet program.

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 19-01-09 12:45

Det vil jeg prøve Eyvind og tak for hjælpen :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-09 12:55

Du kan vende tilbage her i spørgsmålet når du har installeret.
Så du kan lave backup af din installation.

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 19-01-09 19:18

Hvad mener du med aktiv og hvordan peger på den ?
Jeg tvivler på jeg kan finde ud ad gpart.

Er der ikke et nemmere program man kan benytte eller anden løsning ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-09 19:38

Harddisken ind i comp.
Læg XP CD i skuffen.
Start comp.
Når den kommer til at spørge hvor den skal installere vælg at slette de partitioner som vises.

Har du diskettedrev på den computer.

Kommentar
Fra : Madscs

Dato : 19-01-09 19:47

Kan jeg godt slette alle sammen uden der sker noget ?
Ja der er diskettedrev.

Jeg er mega glad for du gider og hjælper :)
Mange tak :)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-01-09 19:54

Lige når du skal til at vælge hvor XP skal ligge er der mulighed for at trykke på tasten " L " og så sletter du den partition dom er markeret.
Det kan gøres på alle de partitioner som ses.
Når der til sidst ikke er nogen partitioner, skla du bare trykke på installer [enter]

Jeg har 2 disketter som også kan ændre partitioner på harddisken.
Dem kan du låne.
Du får lige besked................i privat besked.