/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vaskemaskine zanussi
Fra : dennis30
Vist : 1061 gange
20 point
Dato : 16-01-09 17:23

Hej
Jeg har lige fået mig en brugt Zanussi jetsystem IZ16 vaskemaskine.
Problemet er bare, at tromlen ikke kan køre rundt. Kan næsten ikke dreje tromlen rundt med håndkraft. Har pillet drivremmen af for at se om der var noget i vejen med motoren. Men den kører perfekt.

Har også tjekket om der skulle sidde noget i klemme (bøjle fra bh), men kan ikke se noget.

Hvad kan problemet være?

MVH Dennis

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 16-01-09 17:27

Gamle Rustne lejer måske

Kommentar
Fra : dennis30

Dato : 16-01-09 17:30

Hvordan kommer jeg ind til dem?

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 16-01-09 17:50

Hvis du har taget drivremmen af må du kunne se hvordan tromlen/lejer og lejehus er boltet sammen

Kommentar
Fra : dennis30

Dato : 16-01-09 18:14

Der sidder den store "skive" som remmen skal trække rundt. Den kan godt skrues af. Men tror der skal en del vold til, da den er meget meget meget stram.

Men vil prøve om det kan lade sig gøre

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 16-01-09 22:13

Du må ikke bruge vold ! Du skal bruge en større hammer.

Nå spøg til side,remsiven skal du ha´af,kan du se om der sidder et låseblik eller møtrikken er selvlåsende.
Når remskiven er taget af,skal du afmontere det store "kryds" der spændt fast på vaskekarret
inde i centrum af krydset sidder 2 lejer og en pakdåse,dem skal du ha´skiftet og så montere det hele igen.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 16-01-09 22:45

http://www.repart.dk/

http://www.nettoparts.dk/shop/search-1.html?keyword=iz16

Her er steder du kan købe reservedele på nettet,der findes mange andre.

Kommentar
Fra : dennis30

Dato : 17-01-09 14:19

Hej Muldvarp1

En skam jeg ikke kan indsætte et billede herinde. For er lidt i tvivl om hvad du mener med det der kryds

Men hvis du vil oplyse din email, kan jeg godt sende et foto til dig af vaskemaskinens remskive osv.

MVH Dennis

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 17-01-09 14:35

Jeg har sendt dig et privat indlæg.

mvh.muldvarp1

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 17-01-09 16:22

http://www.hvidevaredele.dk/shop/frontpage.html

Her var den,det er ikke langt fra dig.

Kommentar
Fra : MelindaEsbjerg

Dato : 19-01-09 13:44

Hejsa, jeg har også købt en brugt zanussi Jetsystem og har det samme problem. Tromlen vil ikke dreje rundt, men programmet kører fint igennem. Har i fundet ud af hvad problemet er? Er nu ikke specielt teknisk, men har heller ikke råd til en ny eller få lavet den jeg har nu...

Kommentar
Fra : MelindaEsbjerg

Dato : 19-01-09 14:04

Har også hørt, at kullene evt. kunne være i stykker...