/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Bombers kemiske stoffer?
Fra : cristian2
Vist : 640 gange
30 point
Dato : 14-01-09 11:55

Jeg er i gang med at lave research på et stykke fiktion, hvor et par unge mennesker forsøger at finde frem til hvor en bestemt bombe, som er blevet sprunget, er købt henne. Dvs. de får undersøgt det kemiske indhold ud fra bombens rester og herudfra lokaliserer de at den fx er produceret i USA.

Er der nogen der ved hvordan jeg finder frem til hvilke stoffer bomber er lavet af? Findes der et sted på nettet med den slags oplysninger?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 25 point
Dato : 14-01-09 11:57

jA: WWW.GOOGLE. COM
prøv bomb chemistry
og bomb analysis
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-01-09 11:57

forresten så er en bombe sprunget eller blevet sprængt

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-01-09 16:00

De fleste bomber er såmænd af stål.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-01-09 16:43

Ja ja det er godt med dig.
Du er ude på at lave bomber selv.
Spørg PET om de vil hjælpe dig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-01-09 17:00

telf 35 14 88 88

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 15-01-09 00:32

Jeg har fået svaret fra presseofficer Hoch, Hærens Operative Kommando, 70 22 19 99: Trotyl, RDX, PETN, Blyazid, TATP, acetone-peroxid for at nævne noget - hvis det kunne interessere nogle.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-01-09 08:47

næh

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 19-01-09 11:55

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : JHNormand

Dato : 04-05-10 22:01

Sprængstoffer som f.eks TNT, PETN og C4 kræver en detonator til at bringe til sprængning.
Hvorimod f.eks sortkrudt er en simpel forbrænding. En alm. krudtblanding kræver et oxidationsmiddel (kaliumnitrat, kaliumpermanganat, ammoniumchlorat) og et brandbart
materiale (svovl, trækul, metalpulver). Sortkrudt består af : 75 % kaliumnitrat, 10 % svovl og
15 % trækul-pulver !