/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Hvad er "før- og eftermarked"?
Fra : cristian2
Vist : 2318 gange
30 point
Dato : 14-01-09 08:51

Hvad er "før- og eftermarked"? Det lyder som om der er nogle som har mulighed for at handle på tidspunkter hvor børserne er lukkede. Hvis det er korrekt. Hvem er det så? Bankerne? Og har de ikke en gevaldig stor fordel derved i forhold til os andre som må ligge passive natten over og vågne op til fx en rutchetur i USA, som kan betyde at vores marked åbner 10 % lavere end det lukkede?

Er det forkert opfattet, vil jeg meget gerne have opfattelsen justeret.

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-01-09 09:18

Nix, de har ikke adgang.

Før- og eftermarkedet er en term man anvender om et børsnoteret firmas regnskab lige før børsen lukker og lige efter at den åbner.

Accepteret svar
Fra : DAF_direktoer

Modtaget 30 point
Dato : 15-01-09 18:11

Nej, det mener jeg ikke er rigtigt - før- og eftermarkedet er gamle betegnelser, som idag er erstattet af åbne- og lukkeauktioner, som alle i princippet kan deltage i - det afhænger af om din bank/børsmægler har den pågældende service - her bliver alle byder og udbydere inden for et givet kursspænd afviklet til den samme gennemsnitskurs, som betegnes åbne- og lukkekurs.

Mvh

Claus

Forh. DAF direktør

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 12-03-09 11:09

Tak for svaret DAF_direktoer.