/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Dværg Pinscher eller....
Fra : Korsholm01
Vist : 1134 gange
20 point
Dato : 13-01-09 21:52

Hej Alle Sammen.
Min kæreste og jeg står over for at skulle vælge vores første hund.
Vi er begge to i 20'erne, har fast arbejde (begge har afsluttet uddannelse) og synes at nu er vi klar til en familieforøgelse i form af en firbenet ven.
Vores tanker har (naturligvis) gået meget på hvilken race vi skal vælge.
Vi vil gerne have en aktiv lille hund, der kan tåle at færdes ude i al slags vejr. Den skal gerne være korthåret.
Efter at have læst diverse hundebøger, på internettet og været ude og kigge på diverse udstillinger, bliver vi ved med at vende tilbage til de to samme racer: Dværgpinscher og Jack Russell Terrier.
De to racebeskrivelser kan vi begge efterhånden i hovedet. Så det vil være rart hvis folk der kender noget til disse to racer, ville komme med lidt feedback.
Mvh Pernille

Kommentar
Fra : Nulle81

Dato : 13-01-09 23:09

Jeg har selv en dværgpinscher og jeg kan kun anbefald den race. Felix er 3 ½ år og han er meget aktiv. Han elsker at komme ud og gå lange ture og hvis der er koldt får han en trøje på. Han fryser meget, men det gør racen ikke normalt. han er sød og meget kærlig. Vil helst sove under dynen om natten.

Hvis du har spørgsmål siger du bare til.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-01-09 00:29

Jeg har også Pinchere men at villr være ude i alt slags vejr er sku ikke lige hunnen Hun vil hellere tisse på gulvet end ud i vejret fra efterår og frwm til forsommer hvis ikke lie hun blir tvunget .Rllers dejlige hunde

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-01-09 07:16

I vores omgangskredes, findes begge hunde. Jack-russell-terrier virker som den absolut mest aktive - og også mest tidskrævende. Dværgpinscher "virker ikke så sjov", som j-r-c, men det vil de som har dem, nok mene, men set udefra - hvis vi skulle vælge i dag - mellem de to, så ville vi vælge en j-c-r, men vi kan godt "nøjes" med en Yorkshire Terrier - der er rigelig energi bundt i den - ind imellem!

Det er "nu engang ens barn der er pænest"!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-09 08:49

alka, godt du skrev "nøjes" på den måde

Nu skriver du, at du helst vil have en korthåret hund, så jeg vil ikke begynde med at fortælle om hvor dejlig en Yorkshire terrier er

Jeg kender ikke til Dværg Pinscher, men en del til en Jack Russel

En Jack Russel er godt nok en fræk lille en, den ved slet ikke hvor lille den er (gælder nu også for Yorkierne)

Der er en kennel på Fyn hvor de opdrætter Alaskan Malamute og Jack Russel, hvor det meget ofte er den lille der "har magten"

Du kan gå ind på siden, og se billederne http://www.alaskan-malamutes.dk/

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 14-01-09 09:17

det er jo 2 dejlige hunde racer, der er i min omgangskreds også begge hunde , jack russel terrieren er nok den mest hårdføre af de to racer , men også den der kræver mest , hvis jeg stod og skulle væle mellem disse skønne hunde ville jeg også selv personligt vælge jack russel terrieren,den ville kunne gå fint sammen med mine schæferhunde netop fordi som der tidligere er skrevet at den aner slet ikke hvor lille den er

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Korsholm01

Dato : 14-01-09 21:37

Tak for alle jeres kommentarer!
Og ja yorkierne er nogle søde og dejlige hunde
Vi passer selv en Jack Russell Terrier ind i mellem - en slags feriebarn kan man kalde ham. Det er en race og en hund vi holder utrolig meget af. Men vores største bekymring mht. den race er at den er utrolig aktiv. Ja nærmest hyper til tider. Da det jo er den første hund, er vi lidt bekymrede over om det er at tage munden for fuld. Der er jo en væsentlig forskel på den voksne hund vi passer og en lille ny hvalp.
Vi kender ikke så meget til dværgpinscheren, da ingen i vores omgangskreds har sådan en. Men som jeg har kunnet læse mig til er det også en aktiv lille en der er legesyg højt op i årene. Dog har den ikke det samme konstante høje gear som en JRT. Ved ikke om det er helt forkert, men det må i der har racen gerne lige melde tilbage på
Det vigtigste for os, er at vi vælger den rette race, så vi ikke skal risikere at skulle af med hunden igen om et halvt år (som man ser med diverse muskelhunde). Det er jo et lille ny familiemedlem vi skal have med at gøre

Kommentar
Fra : Nulle81

Dato : 15-01-09 07:05

Det har du helt ret i. Dværgpincheren er altik, men efter hvad jeg kender til den anden så er den mere aktiv og som du selv skriver hyber.
Og det ville også være meget synd hvis i får en race, hvor i ikke kan overkommer hundens behov. Jeg er selv enlig og har til tider ikke haft så meget tid til ham, men han har ikke lidt overlast. Han er stadig MEGET legesyg selvom han er 3.5 år.

Held og lykke md valget

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 20 point
Dato : 15-01-09 07:45

Jeg synets nu alligevel i skulle overveje en Yorkshireterrier, han kan alt det du ønsker. Ude i alt slags vejr, putte i dyner, hvis i ikke har lyst til at gå ud, altid glad, og min som efterhånden er blevet ni år, vil stadig gerne lege. Det ville hans forgængere også selv da de var i den alder, så det ligger til racen.

Han er ikke bange for noget, tror selv han er en stor hund, er meget lærenem - min er rigtig god på en acilitybane, specielt til kloarkrør jeg har bare ikke fået holdt det ved lige.

Et ekstra stort plus ved racen - han fælder ikke- dvs at selv allergikere kan være sammen med ham.

Vi får vores klippet, så behøver vi ikke have mas med at få ham børstet hele tiden, og så ser han også mere fræk og hvalpet ud. Folk stopper os ofte, for at spørge om det er en hvalp

Godkendelse af svar
Fra : Korsholm01

Dato : 18-01-09 10:12

Tak for svaret Nordsted1.
Men nej ingen yorkie til os... måske engang... Kæresten mener det udelukkende er en hund for tøser