/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Gurami med nervøse nerver.
Fra : Amali
Vist : 596 gange
20 point
Dato : 13-01-09 19:04

Hej.
Jeg har et problem med min dværg Gurami (Ejner), han er meget bange, og gemmer sig konstant. Han har haft tre forskellige partner, som vi har troet var damer, der dog senere har vist sig at være hanner. Den første han slog han selv ihjel, den næste han, var meget ond mod ham, og han kunne ikke komme frem uden at blive jagtet og bidt i. Den sidste og tredje partner er meget lille, så jeg ved endnu ikke om det er en han eller hun.
Men er der nogen, der har idé om, hvorfor han opfører sig sådan, eller er det meget normal adfærd for dværg Guramier?
Har læst at de er en labyrint fisk, hvad betyder dette?
På forhånd tak.
Mia.

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 13-01-09 19:19

Hej

Jeg har haft akvarie i flere år (ca. 15år sammenlagt) så jeg tænker her at det er vigtig at man sætter sig godt ind i tingene... låner bøger på bib. eller køber!

man køber jo heller ikke bare en hest...

her er lige to links med lidt info om det du spørger til..

http://www.flyvefisken.dk/vejledninger/dv%C3%A6rg_gurami.htm

http://www.bonniedyrecenter.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=21&Itemid=318

taget fra det sidste link.."Akvariet til Dværgguramien bør være tæt beplantet, også vandoverfladen skal have en del planter, men den må ikke være helt dækket med disse, da det kan forhindre fisken i at optage luft fra overfladen."

og ud fra disse tror jeg at du har alt for lidt beplantning i akvariet... men det er nok meget normalt at mange "glemmer" planter og køber istedet for fisk..

/Fusses

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-01-09 19:30

Labyrintfisk ånder luft fra overfladen. Åndedrætsorganet hedder en labyrint.

Kommentar
Fra : jakob100Super

Dato : 16-01-09 20:26

han er stor med pæne farver og hunen lile og sølvfarvet

Kommentar
Fra : sorentn

Dato : 07-02-09 23:52

det har ikk noget med planterne at gøre at den er bange har selv 2 dværg Gurami i mit ene akvarium og mine planter er ikk blevet store endnu men mine er ikk bange for noget .har læst at denne fiske art kan blive skør og gøre underlige ting hvis den har været alene i længere tid, har før haft det problem du har det men en tidligere dværg Gurami han ved den var alene i forlang tid den døde af stres mener jeg