/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isolering af stråtag
Fra : zoik
Vist : 3166 gange
75 point
Dato : 13-01-09 12:37

Hej.

Jeg skal til at isolerer taget indefra på vores anneks, og har helt grundliggende et spørgsmål, hvordan gør man, hvilke materialer skal jeg benytte?
Rummet der skal behandles står indvendigt "råt" dvs. der er fritliggende lægter og stråtaget er synligt på undersiden.
Skal jeg "bare" sætte rockwool, dampspærre og gips op og så er den sk.. slået eller er det mere omstædigt end som så?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-09 12:43

Start med "Den lille lune" hæftet fra Rockwool hvor der står en del om isolering.
Du skal måske også undersøge om der er særlige regler om brandhæmmende materialer.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-01-09 13:23

Du skal ifølge min tækkemand sørge for god ventilationsmulighed på undersiden af taget. Ellers får du voldsom mosdannelse - mere end normalt - i/på taget.
Da det var på tale her foreslog han undertag (StepOn) med god afstand til stråene. Herefter isolering m.m. Alt i - som Eyvind skriver - i brandhæmmende materialer.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 13-01-09 14:11
Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 13-01-09 14:18

Jeg medgiver, at Rockwools hjemmeside er meget informativ.
For stråtags vedkommende er der dog særlige hensyn at tage.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-01-09 17:17

Der er udgivet foldere bl. a. fra dbi om brandsikring af stråtage. Nogle af løsningerne er gode at kombinere med isolering.
På den ene side skal der en vis ventilation til undersiden for at taget i perioder kan tørre ud.
På den anden side er det netop træk gennem taget, som får det til at brænde hurtigt.
Det er om at finde den rigtige balance.

Kommentar
Fra : zoik

Dato : 13-01-09 19:16

Tak for jeres svar indtil videre bliver klogere af det, men trækker den lige et par dage mere før der bliver delt point ud
Jeg har glemt at oplyse at rummet der skal isoleres er et loftsrum, altså det skal ikke benyttes til beboelse, men til opbevaring og hvis alt ellers går som planlagt, øvelokale og hjemmestudie.
Så primært er det et spørgsmål om at få det isoleret så der ikke er fugtigt og det er muligt at varme op uden varmer fiser lige ud igennem sivene.
Underetagen i annekset er værksted og fyrrum (godkendt af brandmyndigen) Så der er ingen beboelse i hele bygningen. Måske det har noget at sige i forhold til brandsikring etc. selvom det selvfølgelig altid er godt at tage så mange forholdsregler som muligt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-01-09 19:38

Hvis der er øvlokale eller hjemmesudie er det beboelse.

Kommentar
Fra : zoik

Dato : 13-01-09 21:31

Nå for søren, det vidste jeg ikke. Har du evt. et link til hvor jeg kan finde definitioner på hvornår noget er beboelse, kan ikke finde det på erhvers og byggestyrelsen hjemmeside, på trods af det nok ligger der et sted.