/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hvilken mad ?
Fra : deaandersen
Vist : 405 gange
20 point
Dato : 11-01-09 10:23

hej..
jeg overtager en huskat, om et par dage på 7 måneder som IKKE er steraliseret.. hvilke mad ville være bedst jeg gav den ? for jeg har læst, at det kan have noget at gøre med alder og om de er steraliseret eller ej.
og gør det noget katten ikke er steraliseret, når det er en inde kat og forbliver det ?
Mvh Dea

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 11-01-09 11:07

Først må du jo fortælle lidt om katten, det er jo stor forskel på en killing og en voksen kat. Er den langhåret? Som indekat behøver du jo ikke sterilisere den, men så skal du være forberedt på en masse jammer når den kommer i løbetid. Det er heller ikke godt for katten at få p-piller hele livet.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 11-01-09 11:41

Det er altid en fordel at sterilisere katten mens den er ung....Tænk hvis du om 3-5 år skal flytte et sted hen hvor den bliver udekat?? Den kan stikke af fra dig hvor du bor nu og da er det også en fordel at den er steriliseret og mærket.
Mht til maden har jeg som en gylden regel at give vore katte tørfoder fra dyrlægen som i vort tilfælde er til neutraliserte katte (p.gr.a nyrer hårbolde m m ) Våd mad lønner det sig at købe i mindre portions poser da min erfaring er at kattene bliver træt af en dåse som har stået et par dage og som regel må smides væk.Jeg koger en del fisk til vore og det sætter de pris på .
En ting som er vigtig med steriliseret inde kat er at den ikke får for meget "fed" mad da den jo ikke er i samme aktivitet som dem ude.
Dette var mine erfaringer -men der kommer sikkert andre velmente forslag senere.
Skulle du være helt vildt i tvivl kan du jo ringe til din lokale dyrlæge som du sikkert alligevel skal besøge når du får katten. Men lige en ting på slutlinien ...giv aldrig katten mælk...De tåler det ikke
Mvh sverola

Kommentar
Fra : akle

Dato : 11-01-09 12:30

Nu fortæller du, det er en huskat, - så er der jo ingen tvivl, - med hensyntil langhårs- eller korthårskat.
Hvad foder angår, - er det heller ikke det store problem, da du aller først skal forespørge den nuværende ejer hvad katten indtil nu har været vant til at få at spise, og ud fra dette, går du gradvis over til et andet - måske bedre? - måske nemmere? - foder til din kat, alt efter hvad du selv mener er bedst for katten og mest praktisk for dig.
Der findes mange foderprodukter indenfor tørfoder. De mest kendte er IAMS og Royal Canin, samt flere. Det væsentligste er; køb aldrig supermarked kattetørfoder! Disse er billige, ja - men fyldt med smags- og farvestoffer, samt ikke altid optimale mht. indhold af rigtige tilpasset forhold af mineraler, sporstoffe,mm. af næringsstoffer.
Dyrlægens foder er godt, men rigtig dyrt, og noget af Hill's produkterne kan også købes hos en almindelig dyreforretning, som har de rigtige produkter.

Det kan være du skal starte med killing- eller junior foder, indtil katten er 12 - 18 måneder gammel, derefter overgår du til voksen foder. Fordelen ved tørfoder er også mindre tiere afføring og maden kan stå fremme i flere timer,end ved vådfoder. (Dejligt nemt når man er udearbejdende).

Hvad vådfoder angår, så er det op til dig selv og katten, - men min mening er, at katte normalt er glade for lidt variation i kosten. Du kan forkæle katten med kogt fisk, råt kød af okse, kalkun, kylling mm.
Hvad angår sterilisation, så slap af. Du kan sagtens bruge p-piller, specielt på en indekat, blot du husker at give p-pillepause i en periode hvert år. dette er bedst i vintermånederne okt., nov., dec., samt halvdelen af januar. Senere, efter det første år, skal du selv iagtage din kat hvornår den har det med at komme i løbetid. Din kat kan jo ikke blive parret når den kun går indenfor, men derimod er det dig, der måske skal udholde lidt jammeri fra kattens side. Det er nu ikke alle katteracer / eller individer af racen, der larmer lige meget, og selve løbetiden varer kun én uge, dog kan katten i højsesonen komme i løbetid hver 3.-4. uge. (Lige nu har jeg en inde-hunkat, som er i løbetid her i den mest mørke vinterperiode, men hun har sådan en lys og spinkel stemme, så det generer faktisk ikke hendes omgivelser nævneværdigt. Det nævnte eksempel er af British Shorthair racen (også en slags huskat), men fodermæssigt er det ikke af den store betydning hvilken race man er i besiddelse af.
Held og lykke med dit nye hygge / husdyr.
MVH Akle

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 11-01-09 14:03

Jeg vil tro at den ville blive rimelig glad for at få noget fisk.

Kommentar
Fra : Nulle81

Dato : 11-01-09 18:31

Jeg giver mine katte på 6 måneder Royal Canin Kitten 36, som jeg køber hos dyrlægen. Det skal de have indtil de er 1 år gamle. Mine er en han og en hun, de er begge indekatte og er ikke neutraliseret.
Når det er en hunkat synes jeg ikke at det gør noget at den ikke er steraliseret, man kan jo altid få det gjort senere uden problemer. En hankat derimod skal helst have det gjort tidligt inden de begynder at strinte.
Det har ihvertfald været min erfaring.

Tillykke med missen

Kommentar
Fra : KattemorTrut

Dato : 17-01-09 10:21

Med hensyn til kosten til katten, vil jeg ikke give den dåsemad overhovedet, især ikke det man kan købe i supermarkederne, det indeholder alt for meget vand, og giver heller ikke din kat de tilstrækkelige vitaminer som den har behov for...ja man kan jo købe vand for dyrt vil jeg mene.
Tørkost af den gode slags er at foretrække, da den som omtalt i et andet brev, indeholder alt det katten har brug for, og det er også godt for tænderne, for også katte kan få tandsten, og det holdes nede med knasende kost til katten, så selv om div. af det gode kattemad er dyrt, er det endnu dyrere at gå til dyrlægen og få evt. tandsten fjernet, tænk på det.
Med hensyn til Sterilisation af katten, vil jeg nok sige at vil man have en roligere kat, bør man nok foretrække dette, da katten kan finde på at strinte på dine møbler, eller på dig, hvis du har været ude og måske uanet er kommet til at strejfe noget en anden kat har strintet på, så har du balladen og svineriet. Jeg har oplevet at min hunkat også kan strinte, så det er altså ikke bare hankatten der kan gøre dette. Alle mine 3 katte er neutraliserede, min yngste kat blev det allerede da hun var 4 mdr., så jeg kan varmt anbefale dig at få det gjort med det samme eller når den er faldet til hos ]dig.

Håber du kan bruge mit indlæg. Tillykke med katten, den skal nok får det godt hos dig.

Kommentar
Fra : fhd6886

Dato : 28-01-09 00:54

Hej,
Kan se du allerede har fået mange råd, men du kan da også få min erfaring med.
Jeg bruger for det meste tørfoder, idet maven bedre tåler det, vægten er nemmere at holde og det er uhyre godt for kattens tænder. Jeg læste en analyse af diverse slags tørfoder, hvor hills vandt som den bedste (ang. behov for mineraler, vitaminer mm.) og dyreste, og Kittekat som nr. 2. Whiskas fik en ret dårlig karakter, fordi den var meget fedende.
Vådfoder er ca. 1 gang i måneden som hygge. Der bruger jeg de små Sheeba-dåser, hvor man kan se, at der ligger hele østers og andet godt. Cirk 1 gang i ugen får de lidt kattemalt (med ostesmag), for at undgå hårbolde. Kattegræs har været inde i huset også, men uden noget godt resultat.
Jeg stoppede med killingefoder efter de fyldte 6 måneder. Den anden ældste fik modermælkserstatning til hun var ca. 6 måneder, hvilket var en kæmpe fejl, fordi hun fik kramper i hendes ben, forudsaget af et meget utilfreds fordøjelsessystem.
Hvis du kan finde ud af, hvad den får af foder nu, så ville det være super godt. Så kan du nemmelig vænne den stille og rolig til det foder, som du ønsker den skal have. F.eks. første dag 100% af dens "gamle foder" - 2. dag 80% "gammel" og 20% nyt - 3. dag 60-70%gammel og 30-40nyt. Sådan forsætter man. Det giver fordøjelsessystemet og smagsløgene en chance.
Hvis du går ud fra et godt tørfoder - det behøves ikke at koste det hvide ud af øjnene, men heller ikke det allerbilligste - så skal du nok få en glad lille mis. Brug vådfoder med omtanke, så skal det nok gå fint. Men køb ikke for meget første gang - de har ligeså forskellige smagsløg som vi har, og det er så surt, at stå med 10kg foder, som katten ikke bryder sig om.
Jeg har en hunkat, som ikke er sterelisseret, og hun er indekat. Hendes cyklus er så lidt unormal; 2ugers løbetid om året, lige op af hinanden,som består af jamren konstant og tre uinteressede hanner (to kastrater og én som kun er seksuelt interesseret i stof), som hun driver til vanvid. Hun beroliges kun af en gåtur i sele, hvor hun sidder på skulderen. Resten af året har hun bare humørsvingninger.
Jeg har dog hørt om og set hunkatte, som ender med at gå i en konstant løbetid, hvilket er belastende for både ejer og kat. Katten er irreterende at høre på, og den er forvirret. Jeg tror, at du selv skal bedømme, om hun skal sterelliseres, men tag riskoerne for den konstante løbetid med i dine overvejelser. Hvis du gerne vil have det gjort, så find en god dyrelæge - forhør dig hos andre, der har prøvet dyrlægen - og få det gjort inden den bliver for alt for gammel (2-3år). Snak evt. med dyrlægen om at lægge lidt penge hver måned og få det gjort når han har fået hele beløbet. På den måde får katten lidt tid til at vænne sig til dig, inden den får en dårlig oplevelse hos dyrlægen (altid nemmere at tilgive, når man har tillid) og man mærker ikke, at man lige har betalt en pæn sum til dyrlægen

Hjertelig tillykke med din nye misser.

Kommentar
Fra : Niller5

Dato : 30-03-09 15:06

katte elsker sovs... nam nam nam

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-03-09 23:49

sovs er det ringeste råd - !!!
MVH Akle

Kommentar
Fra : Niller5

Dato : 31-03-09 21:09

Sovs er godt.. Alle elsker sovs, nam nam nam :)

Kommentar
Fra : akle

Dato : 31-03-09 23:19

Det ved du ikke, for du er ingen KAT!
MVH Akle