/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sætningsskade ifht. tilstandsr
Fra : Jksvendsen
Vist : 460 gange
33 point
Dato : 10-01-09 17:47

Er der nogle af jer som har erfaring med hvordan sætningsskader er nævnt i tilstandsrapporter?

F.eks. kan de bare være nævnt som revne i fundament k1 eller lignende??

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 10-01-09 18:44

http://www.boligejer.dk/forstaa_en_tilstandsrapport#subarticle
Se på det her link. Der står det meste
Mvh sverola

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-01-09 22:46

Ja jeg har erfaringer. Du kan på ingen måde regne med der har været tale om en bygningssagkyndig med viden om kategorisering. Det seneste jeg læste var at 90% (mener det var sådan) af de byggesagkyndige skal på efteruddannelse.

Der skal geotekniske undersøgelser til for at afgøre om den stadig er aktiv. Desuden kan der allerede være sket (fugt) skade, så det er med at være opmærksom!

Jeg oplevede engang en revne der blev sat til en K1. Jeg kunne se den var gennemgående i hele væggen, der var andre ved sidenaf der var udbedret og jeg kunne set det handlede om en tilbygning der var konstrueret forkert. Noget jeg vil sige var en kritisk fejl. Huset blev taget af markedet, der blev sat glasvæv op indvendigt og revnen der var ca. tre fugebreder bred blev fyldt. Da huset et par måneder senere blev sat til salg igen, var revnen kategoriseret til en K2ér af samme byggesagkyndige og den havde allerede sat sig i forhold til den nye fuge.

Tilstandsrapporter er kun gode for sælger, da de på den måde har udfyldt deres "oplysningspligt" og en ejerskifteforsikring derfor kan tegnes. Som køber må man have sin egen gennemgang af huset og prisoverslag på udbedringer.