/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Søger Anne (Ane) Marie Hansdat
Fra : 2601
Vist : 844 gange
400 point
Dato : 10-01-09 13:55

Jeg søger Anne (Ane) Marie Hansdatter født 15. april 18131 i Morud Skov, Vigerslev Sogn i Skovby Herred, Odense Amt.
Hendes far var Husmand og Skovfogde Hans Larsen og hustru Bodil Pedersdatter.

Det sidste jeg har på hende er 1833 hvor hun får et barn Jørgen (Christensen) Schou født den 21. februar 1833 og døbt i Vigerslev Kirkeden 17. marts 1833.
Forældrenes Navn, Stand og Håndtering og Bopæl:
Tjenestekarl Christen Andreasen af Wæde og Anna Marie Hansdatter af Morud Skov.
Faddernes navn, Stand og Opholdssted:
Tienestepigen Karen Hansdat. Gdmd. Jørgen Jørgensen begge af Wæde; Skovfogderne Axel Bøje og Hans Larsen af Morup Skov,
samt Huuskone Kirsten Hansd. af Koelberg (=Kolbjerg).
Anmærkninger:
NB. Uægte - Vaccineret d. 25. Juli 1833 af Chir. (=Chirurg) Larsen.
Vigerslev Kirkebog side 16 nr. 7/1833.

Fra FT 1834 væk fra hjemmet. Ej i Afgangslisten fra Sognet.
Ved FT 1840 og 1845 bor hendes barn hjemme hos forældrene og her er hendes barn opgivet som Jørgen Christensen henholdsvis 7 og 12 år.

Gift 1. gang den 17. januar 1835 med Niels Nielsen
Vigerslev Kirkebog side 109 nr. 1/1835. Opslag 94, 1826-1843. ej min AMH

Gift 2. gang den 8. dec. 1849 med Christen Nielsen
Næsbyhoved Broby Kirkebog side 109 nr. 1/1835. Opslag 7, 1826-1843.ej min AMH

Gift med Christen Andreasen den 28. februar 1845 i Uggerslev Kirke, Skam Herred, Odense Amt.
Uggerslev Kirkebog side 78 nr. 1/1845. Opslag 74, 1842-1866. ej min AMH

Stand, Håndtering og Opholdssted:
? ? Ringe Mark Christen Andreasens hustru, død i Hjemmet. ej min AMH
Alder:
69.
Næsbyhoved Broby Kirkebog Side140 nr.16. Opslag 109, 1839-1891.

Folketælling - 1880. ej min AMH
Odense, Skam, Nørre Næraa, Ringe by, Nørre Næraa sogn, hus, 25
Samtlige personer i husstanden
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jens Hansen 55 Gift husfader, husejer og arbeidsmand do [Nørre Næraa]
Ane Marie Knudsen 44 Gift hans hustru Krogsbølle sogn, Odense Amt
Christen Andreasen 56 Enke(mand) almisselem hersteds [Nørre Næraa]
Karen Christensen 26 Ugift hans datter, almisselem do [Nørre Næraa]
Jørgen Peder Christiansen 3 Ugift hendes søn do [Nørre Næraa]
Hans Jakob Hansen 1 Ugift do [hendes søn] do [Nørre Næraa]

ej min AMH er de tilfælde hvor jeg har undersøgt Anne Marie Hansdatter og fundet at det ikke er min.

Hun optræder ikke som fadder hos sine søskendes børns barnedåb. Hun er heller ikke iblandt døde i sognet fra 1833 til 1843.

Nogle der kender hende.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 10-01-09 16:03

Kan det være hende her?

Odense, Odense, Næsbyhoved Broby, Skovshøirup, et hus, 12, FT-1880, B0211
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anne M. Hansdatter 68 Enke(mand) husmandsenke, lever af jordlodden Vigerslev, Odense
Hans Christensen 24 Ugift søn af bestyrer Næsbyhoved Broby

--------------------------------------------------------------------------------
Der er noget der ikke stemmer. Anna Marie Hansdatter, død 26. februar 1900 i Næsbyhoved Broby sogn. AO 1892-1903, opslag 149. Død 87 år gammel, født i Vigerslev sogn. Men forkerte forældre - Er der to med samme navn født i Vigerslev i 1813 eller kan hun være bortadopteret (pleje)?

Har du tjekket forældrenes skifte ?

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 10-01-09 16:07

Odense, Skovby, Vigerslev, Brunsvig, et boelssted, 41, FT-1860, B0456
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Knudsen 60 Enke(mand) boelsmand, huusfader Ubberud sogn, Odense Amt
Lars Hansen 24 Ugift tjenestefolk Tommerup sogn, Odense Amt
Ane Hansdatter 47 Ugift tjenestefolk heri sognet [Vigerslev]
Maren Clausen 17 Ugift tjenestefolk do [Vigerslev]
Ane Pedersen 5 Ugift pleiebarn do [Vigerslev]

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 10-01-09 16:10

Odense, Skovby, Vigerslev, Brunsvig, et boelssted, 90, FT-1850, C3556
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Knudsen 51 Gift Boelsmand, huusfader Ubberud Sogn, Odense Amt
Karen Knudsdatter 78 Gift Hans kone Her i Sognet [Vigerslev]
Anne Hansdatter 36 Ugift Tjenestefolk Do [Her i Sognet [Vigerslev]]
Anders Nielsen 18 Ugift Tjenestefolk Vissenberg Sogn, Odense Amt
Peder Hansen 23 Ugift Tjenestefolk, indkaldt til krigstjeneste Veflinge Sogn, Odense Amt

--------------------------------------------------------------------------------

Odense, Odense, Næsbyhoved Broby, Skovshøirup Bye, et huus, 3, FT-1860, B0063
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Nielsen 45 Gift huusfader lever af sin jordlod Søndersø, Odense Amt
Anne Marie Hansdatter 48 Gift hans kone Vigerslev, Odense Amt
Jørgen Niels Christensen 10 Ugift deres børn her i sognet [Næsbyhovedsbroby]
Hans Christensen 5 Ugift deres børn do [Næsbyhovedsbroby]
Maren Kirstine Christensen 8 Ugift deres børn do [Næsbyhovedsbroby]
Hans Pedersen 34 Ugift indsidder skræder do [Næsbyhovedsbroby]

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 10-01-09 16:23

Til Fin

Du skriver:
"
Kan det være hende her?

Odense, Odense, Næsbyhoved Broby, Skovshøirup, et hus, 12, FT-1880, B0211
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anne M. Hansdatter 68 Enke(mand) husmandsenke, lever af jordlodden Vigerslev, Odense
Hans Christensen 24 Ugift søn af bestyrer Næsbyhoved Broby

--------------------------------------------------------------------------------
Der er noget der ikke stemmer. Anna Marie Hansdatter, død 26. februar 1900 i Næsbyhoved Broby sogn. AO 1892-1903, opslag 149. Død 87 år gammel, født i Vigerslev sogn. Men forkerte forældre - Er der to med samme navn født i Vigerslev i 1813 eller kan hun være bortadopteret (pleje)?

Har du tjekket forældrenes skifte ?
"
Jeg har undersøgt vedkommende, se følgende:

Gift 1. gang den 17. januar 1835 med Niels Nielsen
Vigerslev Kirkebog side 109 nr. 1/1835. Opslag 94, 1826-1843. ej min AMH

Gift 2. gang den 8. dec. 1849 med Christen Nielsen
Næsbyhoved Broby Kirkebog side 109 nr. 1/1835. Opslag 7, 1826-1843.ej min AMH

Med hensyn til skiftet har jeg ikke gjort det da jeg bor i København og først i marts kommer til Odense.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 10-01-09 16:27

Til Finn-Kyhn.

Du skriver:
Odense, Skovby, Vigerslev, Brunsvig, et boelssted, 41, FT-1860, B0456
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Knudsen 60 Enke(mand) boelsmand, huusfader Ubberud sogn, Odense Amt
Lars Hansen 24 Ugift tjenestefolk Tommerup sogn, Odense Amt
Ane Hansdatter 47 Ugift tjenestefolk heri sognet [Vigerslev]
Maren Clausen 17 Ugift tjenestefolk do [Vigerslev]
Ane Pedersen 5 Ugift pleiebarn do [Vigerslev
"

Det kunne være min, hun er født i 1813 og dermed 47 år. Hun skulle så evt være død i sognet.

Men der er ikke nogen Ane Marie Hansdatter op til 1915.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 10-01-09 16:38

Til Finn-Kyhn.

Det behøver ikke at betyde at tjenestpgen Ane Hansdatter ikke har sit mellemnavn med, MEN.

Jeg vil nu se Døde igennem igen.

Jeg har prøvet at søge på hendes Søn, Jørgen (Christensen Schou der er født 21. februar 1833 i Vigerslev men ikke fundet ham.

Han er hos sin Mormor indtil FT 1845.
Jeg har ikke fundet ham konfirmeret i 1848-48 i Vigerslev Sogn. Mormoren dør 30. juli 1856 i Vigerslev Sogn.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-01-09 17:15

DDA 1834
er der ikke din ?
senta
Samtlige personer i husstanden

Odense, Skovby, Vigerslev, Morudskov, , 163, FT-1834, B6169
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Larsen 64 Gift Fæstehusmand, Skovfoged, Lever Af Sin Jordlod
Bodil Pedersdatter 52 Gift Kone
Lars Hansen 24 Ugift Søn
Anne Marie Hansdatter 21 Ugift Datter
Anne Margrethe Hansdatter 17 Ugift Datter
Peder Christian Hansen 9 Ugift Søn
Anne Elisabeth Hansdatter 13 Ugift Datter
Jørgen Schou 1 Ugift Dattersøn

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 10-01-09 17:26

Til senta.

Jo det er min.
Jørgen Schou 1 Ugift Dattersøn er Ane MariesHansdatter søn.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 10-01-09 18:53

Dansk Demografisk Database

Samtlige personer i husstanden
Odense, Skovby, Vigerslev, Blæsenborg, Gl. Møllegaard, 51, FT-1860, B0456
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Gjertrud Jensdatter44 Enke(mand)gaardmandsenke, huusmoderLumby sogn, Odense Amt
Jens Hansen21 Ugifthendes sønheri sognet [Vigerslev]
Karen Hansen7 Ugifthendes børndo [Vigerslev]
Hansine Hansen4 Ugifthendes børndo [Vigerslev]
Jørgen Skov28 Ugifttjenestefolkdo [Vigerslev]
Jørgen Rasmussen16 Ugifttjenestefolkdo [Vigerslev]
Jørgine Madsen32 UgifttjenestefolkKjøbenhavn

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 10-01-09 20:27

Til senta.

Ja den har jeg også. Se FT. 1870 og 1880, Odense, Odense, Ubberup, Ryggemose, en gaard, Bo204.

Desværre er der ikke dato og år på disse FT så jeg kan ikke sige at det er min jørgen Skov. Desværre er han ugift så at se hans børn hjælper ikke. Men han kunne være min.

Hvis jeg kunne finde ham død ville de jo være opklaret, men jeg finder ikke hans mor af den vej.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 11-01-09 07:55

Afgangsliste Odense/Skovby/Vigerslev 1835-1847 opslag 123 no. 54

dr.dem

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 13-01-09 01:41

Til dr_dem.

Mange gange tak for hjælpen. Der havde jeg ikke set efter.

Undskyld at jeg ikke har svaret før nu.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 13-01-09 17:22

Til alle.
dr_dem har fundet en afgangsliste fra Vigerslev Sogn. Den var opført i AO under Tilgangsliste og der havde jeg ikke søgt.

Der står:
"
VIGERSLEVs AFGANGSLISTE AFGÅET FRA SOGNET FORMELDT BORTREISE. 1. November 1834
Nr. 4 NAVN: Anna Maria Hansdatter, en datter af skovfogde Hans Larsen i Morup Skov, afgået d. 1. Nov. 1834. ALDER: 26 1/2 HÅNDTERING: Tjente Forp. Mackeprang paa Langensøe HVORHEN BORTREIST:Til Hr Hansen paa Tharupgaard. ANMÆRKNINGER: Afgaaet med godt Skudsmaal.
Vigerslev Kirkebog side 125 nr. 54/1834.
"

Jeg har set i Krebsens stednavneliste efter "Tharupgaard" samt i DDD. under samme navn uden at finde noget.

Dette til almind orientering.

Endnu en gang tak til dr_dem.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 13-01-09 17:36

Det kan også være Thorupgaarg men jeg har også prøvet mange stednavne

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 13-01-09 17:38

Thorupgaarg= Thorupgaard

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 13-01-09 19:37

Til dr_dem.

Jeg har også søgt på internet uden at finde noget.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-01-09 13:38

her er fra google med thorupgaard men ikke dicideret fra ca.1850 og ikke odense og om egn.'
senta
fra denne side Peder Lauridzenn til Thorupgaard
http://www.vigerust.net/adel/adel1550_fyn.html
og fra denne side
http://www.jens-ejgild.dk/gods/g_hoerbylund.txt

18/11-1750   Sal. Chresten Chrestensen i Stisborg i Karup sogn
   Ingen ægtefælle nævny

   Arvinger:
   Ingen arvinger nævnt

   Andre oplysninger:
   Skf. Anders Brøndum
   Vm. Hans Jeppesen, Thorupgaard i Karup sogn
    Niels Laursen i Skiftved, Understed sogn

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 14-01-09 14:27

Til senta.

Jeg tror ikke at det er Jylland at hun er rejst til.

Jeg må se at få et gammel kort fra egnen for at finde gården.

Men tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 14-01-09 15:01

Jeg tror ikke at det er Jylland at hun er rejst til
det tror jeg ikke men det er det eneste sted med navne thorup
kender du adressen til gamle kort på nettet ?

http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/
http://www2.kms.dk/C1256AED004EA666/(AllDocsByDocId)/21A040352A43DC2EC1256B21004DF9DA
senta

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 14-01-09 16:28

Til senta.

Ja, men det var en gammel henvisning og jeg kunne ikke huske hvordab jeg kom ind.

Så tak for henvisningen

Jeg vil se om der er en hansen på Samsø

Med venlig hilsen