/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Spørgsmål til regneark
Fra : Kortoververden
Vist : 834 gange
100 point
Dato : 10-01-09 09:59

Jeg har et regneark med et vægtskema, der indtastes en daglig vægt og derudfra udregnes BMI og andre tal.

Cellerne med BMI fremstår med en værdi på 0,00 indtil der indtastes en værdi i feltet med vægt.

Hvordan får jeg cellerne til at fremstå som tomme indtil der udregnes en værdi højere end 0?

Kommentar
Fra : myg

Dato : 10-01-09 10:08

hvis(c1<>"";formel;"")
Her er c1 den celle der skal skrives i for at der kommer til at stå noget i formelcellen (der hvor du har 0'erne nu).
formel er selvfølgelig det der skal regnes ud som du nu har stående i 0'cellen

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 10-01-09 10:10

Kan du ikke bare slette nullerne (= formlen) i det "tomme" felt, og så næste gang du taster ind, trækker du ned i det ovenstående felt, så kommer formlen automatisk med.
Når du klikker på det ovenstående felt, kommer der en lille prik i nederste højre hjørne. Det er den, du skal trække i.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 10-01-09 10:11

syntaksen er generelt (hvis du kan bruge det til noget):

Hvis ( betingelse ; sand betingelse ; falsk betingelse )

En tom celle angives som ""
0 er ikke en tom celle, men en celle der har værdien 0

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 10-01-09 10:16

Du skal ikke være nervøs for at slette feltet. Hvis det ikke virker efter hensigten, lukker du blot regnearket og siger nej til at gemme ændringerne, så har du dit "gamle" ark igen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-01-09 10:18

Selvfølgelig kan man blot slette værdien, men det handler om at gøre det brugervenligt for andre, og værdierne opdateres i et diagram, og det ser bøvet ud når linien falder til 0 på alle de datoer hvor der endnu ikke er indtastet en værdi

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 10-01-09 10:41

Har du forsøgt, at ændre visning af "nulværdier" under "Indstillinger - vis" så nulværdier ikke vises.

Det burde være den nemmeste måde.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-01-09 10:43

Det handler primært om, at de ikke skal fremgå af det tilhørende diagram

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-09 12:05

har du kigget på forslaget fra"myg" - der ser rigtigt ud.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 10-01-09 13:21

Myg's forslag har gjort at der ikke står 0 i cellerne og det er en del af vejen, men i forhold til diagrammet fremstår de stadig som celler med en værdi svarende til 0

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-01-09 13:37

Hvis der ikke er noget i C1 udregnes formlen ikke og der skrives det der står mellem ""
hvis(c1<>"";formel;"0") vil give 0 i cellen
hvis(c1<>"";formel;"indtastning mangler") og der vil stå >>indtastning mangler<<

Kommentar
Fra : sion

Dato : 10-01-09 17:41

myg's svar er rigtig godt langt hen ad vejen, men for at dit diagram ikke skal vise nul-værdier, skal du i stedet for at lade formlen returnere "", lade den returnere fejlværdien #I/T. Denne værdi kan du skabe ved at bruge formlen =IKKE.TILGÆNGELIG().

Således bliver myg's formel ændret til =HVIS(C1<>"";[FORMEL];IKKE.TILGÆNGELIG())

Nu vil dit diagram kun vise de værdier, der er beregnet ud fra de indtastede tal.

Simon

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 11-01-09 20:27

Du kan godt få cellerne til at fremstå som tomme. Du laver det sådan at der står nul (se ovenfor). Så sætter du en format-betingelse for cellerne (conditional formatting, i den engelske version. Hedder nok noget med betinget formatering), hvor du giver skriftfarven hvid hvis cellen indeholder nul.