/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Hvordan laver man et Batteri?
Fra : Rose4you
Vist : 5311 gange
20 point
Dato : 26-03-03 10:30

Hej, er her nogen der kan fortælle mig, hvordan man laver et simpel batteri, det skulle være et batteri som kan holder i lang tid, men det behøves ik... Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig... På forhånd TAK!!!

Kommentar
Fra : JanneP

Dato : 26-03-03 10:34

Hvis det er en opgave til skolen, vil jeg forslå at du starter med at læse dine skolebøger!

Kommentar
Fra : Rose4you

Dato : 26-03-03 10:47

Det er ik nogen skole opgave, det er bare noget jeg har tænkt mig at lave til mit projekt... Så hvis der er nogen der kan hjælpe, vil det gøre mig meget glad... TAK!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-03-03 10:52

Der findes mange måder at lave batterier på, men her er en af de mere sjove.
tag 12-15 kartofler, sæt et stykke zink og et stykke kobber (elektroder) i hver ende af hver kartoffel. lav nu et serie kredsløb som følger: kobberelektrode-kartoffel-zinkelektrode-kobberelektrode-kartoffel-zinkelektrode osv. tilsidst har du to ender, en kobber- og en zinkelektrode, som du så sætter til en 1,5 volts lommelygtepærer. BINGO pæreren lyser!!!
Man skulle også kunne bruge citroner og andre frugter.

MVH

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 26-03-03 11:42

Normalt har man jo ikke zink eller kobber sådan lige ved hånden! Men tag to blyanter og flæk dem, så grafitten kan tages ud. Put dem ned i et glas med vand og hæld en en spiseskefuld køkkensalt i. Så har du et simpelt element. Tag nu 5 glas eller 10 glas og gør det samme. Forbind alle kulstængerne fra glas til glas med hinanden. De to yderste glas skal have en fri kulstang. Her kan du tilslutte en pære eller andre ting. Se dette er et batteri, som alle kan lave med køkkengrej.

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-03-03 12:36

Eller endnu lettere: bid i et stykke aluminiumsfolie (staniolpapir), så mærker du spændningen og strømmen.
Det er meget lettere end at flække en blyant !!!!!.
Man kan bruge det samme stykke staniol i lang tid.

MVH

Kommentar
Fra : kimboje

Dato : 08-06-03 14:04

Jeg synes at det er enormt irriterende, når et spørgsmål ikke lukkes efter adskillige gode besvarelser!

Mvh. Kim Boje

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 29-12-03 21:20

Hej Rose....

Først en lille præcisering af den gældende sprogbrug -
et batteri består af 2-flere enkelte elementer, der kan sammensættes i
serie eller parallelforbindelse. Du spørger om et simpelt element.
Der er ovenstående givet en del udmærkede eksempler - det drejer sig om at
forbinde 2 metaller med forskellige potentialer med hinanden vis en elektrisk
ledende væske - en elektrolyt.
Et kobbersøm og et zinksøm i en citron vil kunne trække en lille 1.5 V pære
et stykke tid - indtil zinken er tæret op.

mvh

2603ph

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-07-04 23:17

Vær venlig at lukke dit spørgsmål.

MVH