/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Hvordan er jeg stillet?
Fra : sælger
Vist : 1497 gange
20 point
Dato : 09-01-09 09:35

Jeg er sælger og ansat med fast løn og provision, hvor provision månedsvis betales á`conto.
Jeg har fri bil, fri telefon og bærbar PC med privat opkobling. Jeg har en konkurrenceklausul i min kontrakt.
Hvis jeg bliver opsagt er mit spørgsmål:

1. bortfalder konkurrenceklausulen automatisk?
2. skal jeg aflevere bil, telefon og PC med det samme hvis jeg af konkurrencemæssige hensyn bliver bedt om at forlade firmaet samme dag som opsigelsen modtages?
3. hvis jeg på opsigelsestidspunktet er "bagud" i forbindelse med provision (der er udbetalt mere á`conto end jeg har indtjent) og dermed er i minus, skal jeg så betale firmaet "underskuddet"?
4. Kan jeg forlange at beholde bil, telefon og PC i hele opsigelsesperioden, da dette jo er en del af min løn?
5. hvad er opsigelsesvarslet, når jeg har været ansat i næsten 6 år?

Venlig hilsen
Sælger

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-01-09 10:27

Citat
1. bortfalder konkurrenceklausulen automatisk?
2. skal jeg aflevere bil, telefon og PC med det samme hvis jeg af konkurrencemæssige hensyn bliver bedt om at forlade firmaet samme dag som opsigelsen modtages?
3. hvis jeg på opsigelsestidspunktet er "bagud" i forbindelse med provision (der er udbetalt mere á`conto end jeg har indtjent) og dermed er i minus, skal jeg så betale firmaet "underskuddet"?
4. Kan jeg forlange at beholde bil, telefon og PC i hele opsigelsesperioden, da dette jo er en del af min løn?
5. hvad er opsigelsesvarslet, når jeg har været ansat i næsten 6 år?

1. Ja, den bortfalder, men ikke hvis du selv er skyld i din opsigelse....
2. Lidt i tvivl der, men umiddelbart vil jeg mene ja, da hovedformålet med tingene må være af nødvendighed for arbejdets udførelse
3. ja, det vil jo være penge (løn) du har fået udbetalt for meget
4. se svar til nummer 2.
5. Det bør fremgå af din kontrakt.....og ellers hvad der er af gældende regler inden for den overenskomst/ansættelsesforhold du er ansat under (om det er fuktionærloven eks. der er opsigelesfristen på 4 måneder efter 5 år og 8 måneders ansættelse)

Kommentar
Fra : sælger

Dato : 09-01-09 10:36

jeg er ikke helt med på svaret i 2 og 4.
Sælger

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-01-09 10:45

Citat
bortfalder konkurrenceklausulen automatisk?

Hvad står der i din ansættelseskontrakt, hvis der f.eks er nævnt to år, gælder det uanset årsag til jobstoppet

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 09-01-09 10:58

Husk blot, at såfremt virksomheden opretholder klausulen har du krav på en kompensation svarende til 50% af din formodede indtjening i hele klausulens løbetid.

Du kan beholde bil og telefon i opsigelsesperioden da det er en del af lønpakken

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-01-09 11:20

Citat
Hvad står der i din ansættelseskontrakt, hvis der f.eks er nævnt to år, gælder det uanset årsag til jobstoppet

Ikke iføge siden her...

Citat
Konkurrence- og kundeklausul
Din konkurrenceklausul bortfalder hvis du opsiges af din arbejdsgiver med mindre du selv er skyld i opsigelsen

http://www.jobogliv.dk/Job/Efter%20ansaettelsen/Afskedigelse.aspx

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-01-09 13:08

Hej sælger.

Først og fremmest, så har du - formentlig - en/et ansættelseskontrakt/ansættelsesbrev, som SKAL være lavet/underskrevet inden for den første måned efter din ansættelse og de er vel også medlem af en god faglig organisation? Er du omfattet af funktionærloven?

En konkurrenceklausul, er som oftest indsat for at sikre den arbejdsgiver man forlader for, at imødegå, at du fx tager dit kundekartotek med over til konkurrenten o.l. og vil typisk være gældende i to år efter opsigelsen.

I praksis gælder disse klausuler som oftest kun på de overordnede, og altså ikke på den "menige sælger". Det ligger der domme for, i henhold til funktionærloven, så det er et spørgsmål, om den klausus er lovlig, men omvendt, så har vi aftalefrihed i DK! så spørgsmålet er rimeligt åbent.

Hvis du er selvforskyldt i opsigelsen, ryger alle dine personalegoder ved din umiddelbre opsigelse - hvis/når du forlader arbejdspladsen omgående.

Hvis du derimod bliver opsagt, og du fx har tre måneders opsigelse, så skal du også bevare dine personalegode i de tre måneder, med mindre parterne imellem aftaler, at du fx er fritstillet med øjeblikkelig virkning, og derfor vil modtage løn for de næste tre måneder, ikke skal møde på arbejde og de kan påtage dig andet arbejde - evt i anden branche i forhold til din klausus(?).

Har du fået udbetalt mere i løn, end du har optjent, er du pligtig, hvis firmaet kræver det, at tilbagebetale den for meget udbetalte løn. Det beror igen på en aftale parterne imellem. Dette kan også være aftalt på ansættelsestidspunktet og kan evt. fremgå ag ansættelsesbrevet/kontrakten.

Det med at beholde personalegoderne, så er det normalt sådan, at når man er i et ansættelsesforhold som dit, så hvis du eksempelvis skiftede funktion/job hos samme arbejdsgiver, han ville fx havde dig til at arbejde med noget andet, så er du berettiget til, at bevare dine personalegoder svarende til aftalen - fx tre måneder.

Du kan gå ind her, og læse mere om opsigelse, hvis du er under funktionærloven, dvs. ansat som funktionær eller ansat på funktionærlignende vilkår:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=30207

Hvis du er uorganiseret, så har du alene dit ansættelsesbrev, at henholde dig til. Er dette tilfældet vil jeg foreslå dig, at opsøge en advokat til, at rede trådene ud for dig.

Hel og lykke med dig.