/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Hvad er HDMI?
Fra : pk2dk99
Vist : 589 gange
50 point
Dato : 03-01-09 15:16

Hej med jer

Jeg har et spørgsmål som er bare for inforrmation.. Hvad er HDMI
? hvorfor bruger man HDMI
kabler?
mvh
pk2dk99

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 60 point
Dato : 03-01-09 15:27

HDMI kan bedst sammenlignes med et digitalt SCART kabel, da der også er digital lyd med i HDMI

Altså f.eks. forbinde en DVD-afspiller med et fladskærms-TV, eller den digitale dekoder.

Der kan også bruges væsentlig længere kabler. Der findes på 15 m.

http://www.av-connection.dk/?CPage=Tech_HDMI&ML=846

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-01-09 15:27

HDMI standarden er den længe ventede afløser til de traditionelle Scart kabler. Med et HDMI kabel får du mulighed for at overføre både billede i fuld digital HD format og digital surround lyd. HDMI kabler er bagud-kompatibel med DVI standarden på billede-siden og kan derfor kobles direkte sammen med udstyr der har DVI. HDMI bruges i alle nyere multimedia enheder, såsom DVD- og BluRay afspillere, digital receivere, computere, spillekonsoller, fladskærme, projektorer, osv.

HDMI er forberedt til at overføre 8 kanals ukomprimeret digital lyd, bla. også den nye Dolby True HD og DTS HD lydformater. Ved at benytte et digitalt HDMI eller DVI monitor kabel opnås normalt den absolut ypperste billedkvalitet, da konverteringer til analoge videosignaler og tilbage igen helt undgås. Dette giver et skarpt billede, høj kontrast, større dybde og superflotte farver.

http://www.av-connection.dk/?ML=299

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 03-01-09 15:41

Tak for svar....hvilken hdmi kable giver bedste kvalitet???? Er der noget special mærk til kabler?

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 03-01-09 15:57

http://www.avxperten.dk/hdmi--dvi-kabler/digital-hdmi-kabel/digital-hdmi-kabel.asp

Mon ikke de professionelle guldbelagte er de bedste. Men også de dyreste.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-01-09 16:05

Guldbelagte eller ej, jeg tror mest på at det er prisen, der giver forskel i tegnebogen

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 03-01-09 16:20

Det er jo længden af kablet der afgør prisen-

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-01-09 16:32

1 meter uden guld kr. 109,-

1 meter med guld kr. 199,-

Jeg tror ikke på at med guld gør en forskel (udover det med tegnebogen) , det er tidligere bevist i "lyttetester"

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 03-01-09 16:35

Vil du have et godt billed så glem alt om HD og HDMI, men anskaf dig et godt gammel farve TV med et gammeldags billedrør.
Jeg har til dags dato ikke set et fladskærm TV med et bedre billed end mit gode gamle TV med billedrør. Det skulle komme i år med en ny type fladskærm.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : pk2dk99

Dato : 03-01-09 16:50

Tak for svaret Smokei.
tak til alle

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 03-01-09 16:53

Selvtak

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 03-01-09 16:59

Guld belægning på kablet giver ikke den store værdi da det er digital signal = mindre støj følsom, det er mere vigtigt hvis der er analog signaler så som SCART

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 03-01-09 17:43

jeg tror grunden til de putter guld på stikne er fordi guld både er god til at lede elektrisitet OG endnu vigtigere super god til at modstår korrision.
altså guld har meget svært ved at gå i forbindelse med andre stoffer.

Sølv er bedre til at elektrisitet men åbentbart kan det oxidere ligesom gammelt sølvbestik.