/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ubuntu og dr.dk/update
Fra : egoland
Vist : 780 gange
100 point
Dato : 03-01-09 12:34

Hvad skal jeg bruge for at kunne se update på min ubuntu-instalation. Der er et link på dr.dk's hjemmeside, der går mod automatix2, men det er dødt. Og nu er jeg i øvrigt ret ny mht ubuntu, så der må gerne følge en instalationsvejledning med.

I øvrigt: Hvordan kobler jeg min ubuntu-pc på mit Windows netværk - det er kablet, som det hedder i linux-jargon.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 03-01-09 12:44

Hey.
Er du kendt i Linux.
Jeg ville gå i en konsol.
Tjekke jeg har alle sources i /etc/apt/sorces.list åbne ( dvs fjernet udkommenteringen)
Og køre
apt-get update
apt-get upgrade
apt-cache search mediebuntu - og installere denne ved hjælp af
apt-get install mediebuntu ( eller hvad pakken nu hededer - kører ArchLinux) så skulle diverse codecs mm gerne installere sig selv og du burde kunne se dit TV.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 03-01-09 12:53

Det er sort snak for mig - men så vidt jeg kan udlede, er det noget med codecs. Er det ikke til at komme til i tilføj/fjern-funktionen?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 03-01-09 12:55

Hov.
Omkring Windows netværk - skal du installere/bruge samba.
Du skal sikre dig at i filen /etc/samba/smb.conf står til samme WORKGROUP som i dit Windowsnetværk. (Hvis du skal se begge veje)
Derefter kan du skrive i Nautilus:
smb://IPadresse_på_Windows_netværk

Der skal du så lige indtaste passwd og brugernavn - Men det burde nu så virke ( Husk deling på Windows maskinen - og husk at ændre rettighederne på de delte mapper - så der kan skrives mm i disse)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-09 13:25

Men hold dig fra Automatix som har vist sig ikke at være så god en løsning til installation.

For at snakke med de andre på netværket skal comp. være i samme arbejdsgruppe og have slået deling til.

Jeg har lige på mit netværk sat en Vista-maskine til at dele, og den ses umiddelbart i ubuntu.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-09 13:47

Og så laver du en mappe på skrivebordet.
Kald den "dele"
H-klik på mappen og vælg "share"
Her vil den installere programmet samba.

................................der skal lige stilles på en del, så jeg har ikke fået det til at virke endnu.

Men det er den vej du skal.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-09 13:54

Nå - der er ikke rigtig fod på den netværksdeling.....................det må der arbejdes på.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 03-01-09 14:14

Nå, tilbage til det med update: Hvordan får jeg det til at virke?

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 03-01-09 15:06

Fik fat i noget med System>Administration>Synaptec= VLC-playerinstaleret - den kender jeg fra Windows. Men det dur stadig ikke. Selv med alle tilføjelsesprogrammer

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 03-01-09 15:58

Kan det være fordi der mangler java?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-01-09 17:14

I synaptic kan du hente både Java og Flash

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-01-09 17:26

Jeg tror det vil hjælpe hvis du bruger VLC plugin i stedet for Totem plugin i din Firefox.
Klik på Programmer - Tilbehør - Terminal, så åbner en Terminal og du skriver (kopierer fra boksen herunder
Kode
sudo apt-get remove totem-mozilla
og trykker på Enter, skriv din kode og tryk Enter en gang mere, skriv eller kopier så
Kode
sudo apt-get install mozilla-plugin-vlc
det tror jeg vil hjælpe, ellers spørg igen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-01-09 17:27

Terminalen er den som Peque kalder Konsol i sin Linux

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-01-09 17:33

Hvis du mangler codecs til de streamede udsendelser, så prøv at åbne en ny Terminal og skriv (kopier og ssæt ind)
Kode
wget -c http://www.debian-multimedia.org/pool/main/w/w32codecs/w32codecs_20061022-0.0_i386.deb
og når codes er hentet færdig så skriver du
Kode
sudo dpkg -i w32codecs_20061022-0.0_i386.deb
bemærk at hver gang du bruger sudo kommandoen, så skal du skrive din bruger kode og trykke Enter før der sker noget, du kan ikke se en fløjtende fis, mens du skriver den kode, men skriv bare den er der selv om du igenting kan se

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 03-01-09 18:09

Til det sidste, det med codec, siger den fejl 404, file not found

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 03-01-09 18:13

Men nu lukker firefox da ikke mere, som den gjorde tidliger, når man klikkede på billedet. Nu står der bare no video

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-01-09 02:25

Du bør gå videre med forslagene i Peques første indlæg, der er et par fejl, skriv eller kopier sæt ind i en Terminal
Kode
sudo apt-get update
og tryk Enter skriv din bruger kode og tryk Enter igen, når opdateringen er færdig står der: ditnavn@ditnavn-computernavn$ , så skriver du
Kode
sudo apt-get upgrade
vent til computeren er færdig og skriv så
Kode
sudo apt-get install w32codecs
du får muligvis at vide, enten at pakken er blevet overflødiggjort eller at der benyttes indhold fra en anden pakke, men ovenstående burde løse dir problem.
Jeg beklager at det var et gammelt dødt link jeg kom med før

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-01-09 02:46

Det forvirrede ansigt kom med en tastekombination, det var ikke meningen at den skulle være der har du været inde og læse her: http://www.dr.dk/hjaelp/drdktv/Ubuntu.htm
men ok det ser ud som den win32 codec skal til, her får du så et link som virker og det er en nyere udgave af codec: http://packages.medibuntu.org/hardy/w32codecs.html du ruller ned til Download w32codecs og klikker på i386 og vælger at lade GDebi Package Installer udpakke filen (se eksempel fra DR i linket her over) så kører det
Det gjorde det nu også for mig før, men det var den gamle, nu uvirksomme win32 codec jeg brugte dengang for flere måneder siden

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 04-01-09 11:19

Det er 2'eren, og jeg har allerede 3'eren instaleret, uden det af den grund virker. Og ja, jeg er kommet forbi http://www.dr.dk/hjaelp/drdktv/Ubuntu.htm uden at det har været nogen hjælp

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 04-01-09 11:49

Det sjove er, at firefox godt kan åbne de fleste andre sider med video på, fx youtube og ovguide. Lige nu har jeg instaleret VLC og KMplayer, og slettet den originale, og så lagt alle de codecs ind, jeg kunne finde.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 04-01-09 15:06

Her er også et sted med ubuntuviden.
www.ubuntudanmark.dk

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 04-01-09 16:09

Jeg har både icedtea og java6 instaleret - har det nogen betydning?
Kors, hvor er det her ubuntu langhåret!
Men det var Windows sikker også engang

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-09 16:45

Til gengæld har du et rimeligt sikkert styresystem.

Kommentar
Fra : egoland

Dato : 05-01-09 15:04

Jo - men det låser af og til, fx i firefox. Er der en tastekombination, man kan benytte?

Kommentar
Fra : xou

Dato : 07-01-09 18:39

hej og så er svaret her:
åbn terminal (programmer-tilbehør)
kopier denne linie ind
sudo apt-get update
for at kopier den ind i terminalen skal du holde ctrl+shift+v nede eller i menuen vælge indsæt
og derpå denne linie
sudo apt-get install vlc vlc-plugin-esd mozilla-plugin-vlc
genstart din firefox jubii
ps ny ubuntu bruger

Godkendelse af svar
Fra : egoland

Dato : 08-01-09 19:28

Tak for svaret Eyvind. Det der unbuntu-forum er en guldgrube

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-09 00:10

Ja - jeg så også dit nick der ovre.