/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
Har man krav på noget ?
Fra : Josph
Vist : 1684 gange
100 point
Dato : 31-12-08 11:17

Hvis man har boet sammen i 7 år uden at være gift har man så krav på noget af indbo/hus, hvis man er nødsaget til at rejse pga. det ikke går?

Han havde hus, og hun er flyttet ind hvor hun er med til at betale maden for på den måde at være med til at betale nogle af udgifterne.

Gør det nogle forskel om det er manden der ønsker at stoppe eller det er kvinden ?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-08 11:22

ØV - Det ligner den klassiske med, at kvinden hælder penge ned i mandens sparegris.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 31-12-08 11:32

Når parterne ikke er gift, er det den hvis navn der står på tingene der ejer det, og den anden har ikke krav på andet end det vedkommende selv bragte ind i forholdet, eller ting der er anskaffet i fællesskab, såfremt den en kan bevise at hun har været med til at betale for tingene (eks. møbler o.s.v.)

Der er hverken "sikkerhedsnet" økonomisk eller arveret når man ikke er gift.....

Kommentar
Fra : DanserMedGeder

Dato : 31-12-08 11:34

Hvorfor skal hun have noget?
Det er da naturligt at man hjælper økonomisk når man bor sammen. Men det er vel stadigvæk hans hus.
kan hun ikke bare købe sit eget hus?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-08 11:39

Tøzer .................................. gør det ikke selv om han er dejlig.

Kommentar
Fra : Josph

Dato : 31-12-08 11:42

Er der ikke kommet noget med, hvis man har levet samme i mere end 5 år ?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-12-08 11:48

Umiddelbart NEJ

Det man har kvittering på er ens eget. At hun har betalt noget af maden er ikke det samme som at have deltaget i huslejen. Derforuden skal selvfølgelig skeles til økonomien overordnet.

Men krav på nej. Moralsk, måske noget.

Og det er underordnet hvem der stopper forholdet!

Iøvrigt - hvis hun kun har betalt noget af maden, vil jeg klart mene 0.00

En husholdning består af mange ting. El varme forsikringer tv licens osv.

Hvis det er ham der har betalt alt dette + husleje + noget af maden, er hun fandeme en bjergsom so, hvis hun forventer at skulle have penge med derfra.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 31-12-08 11:56

Jeg kan desværre ikke linke direkte til siden, så nu kommer der en laaang smører

471 Bodeling
Hvis I bliver trætte af jeres papirløse forhold, kan I uden videre opløse det, dvs. tage jeres ting og flytte hver til sit.

Men selv om det juridiske udgangspunkt er soleklart - nemlig at I har en slags rent særeje - vil I næppe have indrettet jer på denne baggrund. I stedet har I sandsynligvis blandet jeres økonomier, så I har svært ved at blive enige om, hvem der ejer hvad.

I har hver især ret til at tage de ting, I medbragte i forholdet, men tillige har I hver især ret til at tage samtlige de ting, I har købt - eller eventuelt bare betalt udbetalingen på - mens I har levet sammen.

Skulle du mene, at en fordeling ud fra denne særejelignende ordning medfører urimeligheder - hvad den næsten altid vil gøre - har du kun to muligheder. Nemlig:

1) At forsøge at tale dig til rette med din hidtidige samlever,

2) Eller forsøge dig med et såkaldt kompensationskrav, og det kan du læse mere om i det næste emne, dvs. emne nummer 472.

Du har nemlig ikke ret store chancer for at komme igennem med et argument om, at der er opstået sameje om ting, som din samlever har købt eller betalt udbetalingen på. For eksempel sameje om bilen eller huset, som står i din samlevers navn.

Indtil 1980 accepterede domstolene i et vist omfang, at der kunne opstå sådanne samejer, hvis det havde ligget i luften, at tingene skulle være fælles, og en samlever rent faktisk havde været med til at betale udgifterne på de pågældende aktiver. Men i dag vil domstolene normalt kun høre tale om sameje - i hvert fald om fast ejendom, hvis der foreligger en udtrykkelig aftale om det!

Tankevækkende nok kan det tilføjes, at i næsten alle de retssager, der har været ført siden 1980, er det den kvindelige samlever, som har følt sig snydt og derfor har forsøgt sig med et krav om sameje. Men hver gang uden held!

Kan du og din samlever ikke blive enige om at udtage jeres ting - og fordele de ting, I måtte eje i fællesskab - befinder I jer populært sagt på Herrens mark. For hvor ægtefæller får et detaljeret sæt af delingsregler i lovgivningen, får I ingen, medmindre I selv (og på forhånd!) har aftalt sådanne regler. Derfor kan I kun få eventuelle uenigheder afgjort et sted. Nemlig ved domstolene - og typisk skifteretten - og det kan blive dyrere end tingenes værdi!

Hvis I skulle være nogle af de foreløbig få, som på forhånd har aftalt særlige delingsregler i en 'Generel samlivskontrakt', kan I tvinge hinanden til at fordele jeres løsøre og friværdien i en eventuel ejendom på baggrund af disse regler.

Men har I ikke et sådant sæt delingsregler, vil vi opfordre jer til at forsøge at få det. Tag en mere generel snak, hvor I prøver, om I kan blive enige om, at I hver især beholder de ting, I medbragte i forholdet. Opdel derefter så meget som muligt efter princippet: 'det er vi enige om tilhører mig' og 'det er vi enige om tilhører dig'.

Resten lader I stå i 'en grå zone' - eller hvad man nu skal kalde det. Prissæt hver enkelt af disse ting eller værdier og træk derefter lod om, hvem af jer, der skal starte med at vælge.

I kan eventuelt udtage tingene på skift, indtil I hver især har fået for halvdelen af den samlede værdi.

Skulle I ønske at få et detaljeret sæt af regler for den sidstnævnte fordeling, kan I eventuelt benytte paragrafferne 15 til og med 19 i den generelle samlivskontrakt, vi har udformet, og som I kan læse om på nummer 2421 under Formularservice.

Og skulle I ønske at få indbyrdes dokumentation for ejendomsretten til de enkelte ting, kan I benytte den fortrykte bodelingsoverenskomst, som findes i den 'Opløsningspakke', der omtales under emne nummer 2461.

Ønsker I at vide, hvad I ellers bør være opmærksom på ved opløsningen af jeres papirløse forhold, kan I med fordel læse emne nummer 475.

http://www.familieadvokaten.dk/

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 31-12-08 11:59

Fra samme side

Kommer jeg til at gå tomhændet ud af 12 års samliv?
Har jeg nogen som helst ret til noget i et forhold, der har varet i 12 år med 3 børn?

Vi er ikke gift, men har blot været samlevende i snart 12 år.

Min kæreste er direktør og tjener ret mange penge og jeg har haft deltidsjob og passet vores børn. Jeg læser i øjeblikket og min kæreste ønsker af opløse forholdet, så jeg har store problemer.

Det er hans navn, der står både på andelen og sommerhuset, så jeg går ud fra, at jeg bare har været for godtroende og ikke sikret mig ordentligt ikke sandt??

Min kollega mener dog at hvis man har boet sammen så længe er der en lov der træder i kraft, om at jeg ikke kommer helt tomhændet ud af forholdet - kan I svare på det?

Svar:

Du har - desværre for dig - ret i din antagelse om, at du ikke har sikret dig godt nok. Der findes ingen lov, som automatisk træder i kraft og hjælper dig.
Uanset samlivets længde virker det papirløse samliv som et ægteskab med rent særeje. I beholder hver især, hvad I står som ejer af, og der er intet, der skal deles, dvs. din samlever beholder andelen og sommerhuset. Du har heller ikke mulighed for få hustrubidrag, og du kommer - sagt meget direkte - selv til at betale regningen, fordi du har valgt at have deltidsjob og passe jeres børn.

Dog kan der ved opløsning af et papirløst samliv blive tale om en økonomisk kompensation, men det forudsætter, at den ene part har fået en økonomisk berigelse på den andens bekostning, fx på den måde at vedkommende kun har haft råd til at have huset, fordi samleveren betalte maden, rejserne og andre udgifter. Hvis den rige part i samlivsforholdet har haft råd til at betale hele udgiften på andelslejligheden og sommerhuset ud af sin egen indtægt, er der intet grundlag for et sådant krav - og sådan har det tilsyneladende været i jeres tilfælde.

Du kan på denne linjes emnedel læse en masse om opløsning af papirløst samliv.

Godkendelse af svar
Fra : Josph

Dato : 31-12-08 12:08

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-12-08 12:51

Jeg hørte for et års tid siden i DR en advokat omtale disse sager som hun havde en del af.

Hun opfordrede direkte og inderligt folk i papirløse forhold om at oprette kontrakter om særeje, suppleret med testamenter, der kan opstå store problemer hvis den ene part pludselig dør, og han/hun har børn med en eks. Selvfølgelig har vi jo tvangsarven, men der kommer problemer alligevel med Dine-mine-vores børn
Ikke mange der der dør har haft ønske eller anelse om at der kan opstå alvorlige tvister helt ned til støvede nipsgenstande når de er borte.