/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Ændre skærm opløsning på Ubuntu
Fra : xou
Vist : 846 gange
100 point
Dato : 30-12-08 19:50

jeg har installeret ubuntu !
det første den gjorder - da jeg logget på var - at installere mit nvidia kors driver ,hvorefter jeg skulle genstarte ,men når den når dertil hvor jeg skal skrive brugernavn ,er det ude over skærm område - altså sort skærm.
jeg kan godt logge på som root med command prompt,så hvilken commando skal jeg indtaste for at få en anden skærm opløsning.
PS jeg er tilbage morgen middag.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-12-08 21:10

Der skete også mystiske ting engang imellem da jeg opdaterede Nvidia grafikkortet, det hjalp at genstarte nogle gange, prøv det først og fortæl om du så kan komme til et mere normalt vindue

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 31-12-08 11:19

Er det 8.10 du har lagt ind, for så kan du lige prøve en gang til.

Start ubuntu i live tilstand. (Husk dansk)
Vælg så installer ikonet
Når du så skal til at skrive navn og password får du muligheden at sætte et flueben nede i venstre hjørne "log automatisk på"
Så er det muligt at den lige genstrater og retter sig.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 31-12-08 11:19

Har du installeret den enkelte driver .

Du skal kigge i filen /var/log/Xorg.0.log og poste outputtet da den beskriver hvad der går galt - siden du ikke oplever nogen skærm.

Reelst burde din kommandoo direkte være startx - som starter din Xorg.
Men reelt set skal din GDM (Gnome login manager) håndtere dette - men der sker en fejl undervejs - og det er nu den vi skal finde .

Kommentar
Fra : DanserMedGeder

Dato : 31-12-08 11:24

Du skal bare logge ind som root og derefter skal du gå ind i nvidia Control panel og rette det.
Husk at gemme SAVE rigtigt. Ellers driller det.
Denne metode har jeg brugt på 3 bærbare.....

Kommentar
Fra : DanserMedGeder

Dato : 31-12-08 11:26

Hov... kan du ikke trække lidt i vinduet så du kan se hvor du skal skrive brugernavn?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 31-12-08 11:43

Reelt for at insstille din desktop kan gøres følgende:

Log ind som du nu kan.
Står du i en sort konsolmode -. Skriv startx - Der skulle derefter komme nogle terminaler frem.
I den ene her - skriver du sudo nnvidia-settings og indtaster dit passwd
Og som skrevet derefter - husk at trykke save ( Vigtigt du skriver sudo inden da du ellers ikke har rettigheder til at gemme filen.)
Derefter skulle disse indstillinger gerne være gemt.
Ellers så smid outputtet af lspci - Som ciser hvilket grafikkort du har.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 31-12-08 13:15

hej og tak for alle kommentarerne !
Det er 7 10 jeg har hentet,men er begyndt at hente 8 10 da den måske kan løse problemet
Hvis jeg skriver startx er den uden for skærm billede altså med for høj Hz vil jeg tro da min skærm kun kan klare 73 hz.des for uden skriver den
the keyboard keymap are not fatal to the x server
freefontpath : fpe "/usr/share/fonts/x11/misc"
refount in 2,shold bi 1;fixing"
gentager sig hvis jeg skriver startx igen
med nvidea-setting skriver den
(nvidia-setting:4580) gth - warning ?? - cannot open display
da x server jo ikke kan logge på grafisk...
men er der nogle ideer inden jeg installere 8 10 kunne det være sjovt at prøve.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-08 14:22

8.10 er lidt stærkere til at finde drivere, men Nvidia har jeg set som et problem rundt omkring med ældre udgaver. Jeg kører selv med 8.04 og 8.10
Men 8.10 får du muliheden for at lave autologin.
Dog skal der stadig bruges password ved ændringer.
Men i live-tilstand bør du kunne se om den kan køre på din comp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-12-08 14:30

I 7.10 havde du muligheden for at indstille skærmopløsningen (F4)
Det har du ikke i 8.10 - men den er ret god til selv at klare det.
Men start i live-tilstand først.

Godkendelse af svar
Fra : xou

Dato : 01-01-09 13:59

hej Eyvind ,lidt tilfældigt var det ved skift til 8 10 jeg fik det til at virke,iøvrigt efter en del genstart pga nvdea kortet,og efter jeg havde indstalleret forskellige driver.i 810 - ud over f4 kan bruges ved boot fra cdromen.Men peque havde fattet mit spørsmål og at bruge teminalen til at få den igang igen synd det ikke virkedet det ville havde været lækkert at få den til at virke som root bare.men tak til alle for en go hjælp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-09 14:19

OK - og hvis du nu kommer til at savne lidt hyggepuslerier - så hent sokoban.