/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Sofa polstring
Fra : FrejaFlop
Vist : 1188 gange
100 point
Dato : 27-12-08 21:50

Hej Kandu

Vi har en ældre sofa med flot høj ryg med "svaj"facon. Desværre er bunden ved at gå ud af sofaen. Dvs. fjedrene er dårlige men dem mener vi godt vi kan lave om på og reparere efter behov. Men "fyldet" i sofasædet drysser stille og roligt ud mellem fjedrene i bunden. Hvad kan der foreslås at man fylder i når man skal til at gøre den i stand? Hvilket materiale sidder man godt på og kan anvendes af kreative amatører ? Vi er ikke interesseret i at gå til en proff. møbelpolstrer.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-12-08 21:52

Du skal bruge masser af halm.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-12-08 21:52

ellers har proffen de rigtige skumgummipuder af den rigtige kvalitet
han sælger gerne til gør det selv folk.

Kommentar
Fra : FrejaFlop

Dato : 27-12-08 21:59

Tak Flash77. Har du selv erfaring med at anvende halm i møbler ? Halm lyder som en god idé og er nemt at skaffe for os.

Teil - tak også for din idé. Jeg vil nu undersøge tingene nærmere. Tak for superhurtige svar.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-12-08 22:01

Ja - jeg bruger altid halm når jeg polstrer minemøbler om. Det er helt uper... Man kan også bruge det i sine træsko, men det er jo en helt anden sag....

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 110 point
Dato : 27-12-08 22:02

uper=super.....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-12-08 22:18

Der skal nye gjorde dem der holder fjedrene i bun og top (syes fast) Ovenpå det tætvævet sækkelærred ovenpå evt. hø eller fin træspån med nyt lag fintvævet bomuldslærred dernæst hestehår /pladevat (som ikke deformeres ) og så møbelstof (dyrt men slidstærkt)

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-12-08 22:19

sunowich - man må ikke komme hest i nærheden af halmen - den spiser det..

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-12-08 22:32

Suno god beskrivelse men du glemte skumgummi under pladevat for ikke at mærke fjedrene.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-12-08 22:34

Man skal da kunne mærke fjedrene.....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-12-08 22:50

Nu er metoden jo opfundet før skumgummiens tid men man kan godt bruge skum

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 27-12-08 22:52

Jeg plejer at bruge køkenrulle - det er meget bedre end skum.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-12-08 23:29

Hvis halmen så ydermere bliver fugtet og tilført gødning får man gratis varme i stuen.

Metoden anvendes i drivhuse da halmen kan opnå en temperatur på 70-80 grader, og endda selvantænde hvad der har været årsag til mangen en gårdbrand gennem tiderne.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-12-08 06:08

Man skal bruge uld og ikke vat. Helt almindeligt uld, det ved man hvad er!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-12-08 10:57

Møbelpolstrer ...De proofe bruger Pladevat

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-12-08 13:03

Det er kun fordi de ikke har et får i nærheden.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-12-08 13:17

Jamen Flash, så brug da et helt får, men vær parat til at lufte kraftigt ud om 8 dage.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 28-12-08 14:56

der skal halm og uld i en sofa - sådan har det altid været. bege dele lugter kun hvis hesten kommer i nærheden af det.

Godkendelse af svar
Fra : FrejaFlop

Dato : 02-01-09 11:14

Tak for svaret Flash77.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 02-01-09 11:30

Ok Freja Flop er så endnu en Flashprofil

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 02-01-09 14:40

Tak Freja - sørg for at halmen er godt tørt inden du bruger det