/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
en vens bekymringer
Fra : Piela
Vist : 497 gange
200 point
Dato : 26-12-08 22:52

Kender endnu ikke den her side og ved ikke helt hvad den går ud på... men har et spørgsmål jeg meget gerne vil stille, da jeg er bekymret for denne veninde.

Det sidste år eller mere har hun haft den samme kæreste. jeg har ikke mødt ham andet end over nettet nogle få gange så ved ikke så meget om ham ud over de indtryk hun har givet mig.
I den tid de var sammen syntes jeg han var en smule besiderisk, ville ikke sige noget så længe hun virkede glad for ham... kunne jo være det hjalp med tiden.
Nu har hun fortalt mig at hun ikke længere har følelser for ham og at hun slog op... det er her problemet begynder. Han nægter at aceptere det. Han kræver stadig al hendes opmærksomhed og plager hende ved at true med selvmord... og han har forsøgt det en gang. Hun er ikke glad for at være sammen med ham mere, men bøjer sig alligevel da hun er bange for hvad han vil gøre.
Min umiddelbare reaktion er at han er en stor byrde både for hende og at han har brug for psykolog hjælp... men aner ikke hvad jeg skal gøre... jeg kan jo ikke tvinge hende til at stoppe al kontakt med ham, jeg kan ikke sådan lige gøre så han får en psykolog... hvad kan jeg gøre?

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 210 point
Dato : 26-12-08 23:18

Prøv at undersøge om den kommune i bor i har en social telefon. Den kunne du ringe til og snakke med dem.

Og så skal din veninde ud af det forhold, hun er ikke ansvarlig for hvordan han opfører sig efter hun er gået. Og han er tyrannisk i den måde han ter sig. Han styrer hende med trusler.

Du må prøve at forklare hende det, måske kunne hun få hjælp af forældre. Men du er hende en rigtig god veninde.

Godkendelse af svar
Fra : Piela

Dato : 26-12-08 23:26

Har prøvet at fortælle hende at hun bare skal give slip på kontakten til ham men hun vil ikke. Hun har også bedt mig om ikke at sige det til mine forældre, og hun vil da slet ikke ha at hendes mor for det at vide, hvilket jeg er tilbøjelig til at forstå da hende og hendes mor ikke kommer så godt ud af det med hinanden (mere end normalt for mødrer/teenager)

men mange tak for svaret... skal da helt klart overveje det med den sociale telefon (selvom vi bor i forskellige komuner)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-12-08 23:33

Du kan ringe til den sociale telefon i din egen kommune, de er til for at hjælpe, eller er der børnetelefonen

Prøv at se her http://www.bornsvilkar.dk/ForBornOgUnge/TopLinks/Kontakt.aspx dem kan du også ringe til og få råd.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 27-12-08 12:36

Hun er jo ski.. ræd for ham - han nedbryder al hendes selvtillid, så hun ikke tøt handle på egen hånd mere

Sig til hende, at hun skal løbe skrigende væk!

Dejligt at have en veninde, som du, til at hjælpe sig!

Pøj pøj

Hanne