/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Hvad er dette ???
Fra : Carner
Vist : 854 gange
100 point
Dato : 26-12-08 18:45

Har brug for hjælp til denne seddel, hvor kommer den fra.

http://i134.photobucket.com/albums/q84/Carner_photo/000seddel.jpg

Venlig hilsen

Carner.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-12-08 18:56

Russisk Matadorspil

ÆGTE er den i hvert fald IKKE....

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 26-12-08 19:19

hvis den skulle være ægte så tror jeg den er russisk eller rumænsk

chicapigen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-12-08 19:25

Ja mit gæt er også noget Slavisk.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 100 point
Dato : 26-12-08 21:09
Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-12-08 21:31

LuffeA 's link via google translate

Du byder på en 1000 Andel pengeseddel fra den berygtede russiske Mavrodi pyramideordning (MMM Bank). Denne note er i skarp uncirculated tilstand og ville gøre en interessant tilføjelse til enhver indsamling af verden valuta.

Den MMM Bank i Rusland var en af de mest spektakulære scams i nyere tid. Banken blev grundlagt af Sergei Mavrodi i 1989 under kommunismens sammenbrud i Sovjetunionen. Med løfter om fantastisk afkast, investorer hældte millioner af rubler i uregistrerede "aktier" i banken. Penge fra de senere investorer blev brugt til at give store afkast for de tidlige investorer. Som ordet for en vellykket gennemførelse af de tidlige investorer spredning, endnu flere penge hældes i banken. Andelen certifikater, der lignede pengesedler, kom i standard pålydende værdi fra 1 til 10.000. På grund af deres tilsyneladende endeløs stigning i værdi, de blev ofte foretrukket frem for den hastigt faldende officielle russiske valuta. Mavrodi havde sin egen private hær og blev hurtigt et symbol på velstand. Men i sommeren 1994 pyramideordning brudt sammen, mens millioner af russere bedrift værdiløs andel certifikater. Denne ordning er tænkt til at have involveret mellem 2 og 5 mio investorer og har indsamlet cirka 1.5 milliarder USD ved den tid, det sluttede i 1994. Grundlæggeren af ordningen blev til sidst arresteret i 2003, efter at have forsøgt flere lignende pyramide shcemes både i Rusland og i USA.

,,,,,,, For he....e da

Godkendelse af svar
Fra : Carner

Dato : 26-12-08 21:37

Tak for svaret LuffeA.

Og tak for alle indlæg.

Jeg havde en anelse om det var noget i den retning.

Hilsen Carner.