/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunde der snuser en i skridtet
Fra : nosunshine5
Vist : 6332 gange
100 point
Dato : 26-12-08 10:40

Jeg har været ude for et par gange nu at når jeg besøger noget familie. At deres hund snuser mig og alle andre i skridtet.
Hunden er ellers fredelig nok. Men jeg vil gerne være fri for det. Jeg
Og ejerene fatter åbentbart ikke at opdrage deres hund og nu er den så gammel at det ikke er muligt mere, går jegt ud fra.
Jeg har overvejet at sprøjte mine bukser med et pift af en peberspray en veninde har liggende, næste gang jeg skal derhen. Men det er nok lidt for meget for hundens lugtesans.

Jeg har brug for et råd der kan få hunden til at lade mit skridt være i fred, gerne for altid.

Og lad venligst være med at sige at ejerne skal opdrage deres hund. De har gjort deres bedste og er evigglad for hunden. Og da det er familie er jeg nød til at være sammen med dem og deres hund ind i mellem.

Men der må være en måde at vænne hunden af med det uden at skade den?
Jeg ved bare ikke hvordan.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 26-12-08 10:43

Det gør hunde. Det er deres lugtesans. Ca. 20.000 gange flere end menneskes lugtesans.
De kan lugte noget af interesse.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-12-08 10:45

Måske kan du med ejeres hjælp belønne den for at gøre noget andet - på den måde vil den i fremtiden tilbyde den adfærd fremfor det der kedelige snuseri.

Det kræver en bunke godbider og så en aftalt øvelse, som du kan få lov at belønne hunden for, når du kommer.

Hvis ejerene er friske, så gør de det samme med alle gæster, så de på den måde kan aflede hunden fra sin dårlige vane.

Vaxen

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 26-12-08 10:47

prøv med vand og sæbe,,,

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 26-12-08 10:59

Vaxen - De er ikke i stand til at opdrage yderligere på den hund. Det nytter bare ikke.
Jeg aner ikke hvad de skal med en hund de råber og skriger af. Hunde høre ikk een dyt når der råbes. Men nu er de ejere af et styks hund. I det mindste bider den ikke, men så havde problemmet også været løst. For så var den blevet aflivet.

Barkebille -Tro mig. Vand og sæbe er i brug. Har næsten lyst til at give dig point for det meeeget kontruktive forslag.

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 26-12-08 11:02

ja tak,,,,LOL

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-12-08 11:03

Hvis det så var endda var værtens datter der gjorde det

Egentlig underligt, de hunde jeg har besøgt gør det kun een gang overfor ikke-kendte personer, ved efterfølgende besøg nøjes de med at snuse til buksebenene for at konstatere om man har været i nærheden af andre hunde.

Vand og sæbe fjerner ikke naturlige ferroner.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-12-08 11:07

Jeg skrev heller ikke råbe og skrige - ej heller opdrage

Jeg skrev belønne

Der er ikke nogen hund, man ikke kan belønne sig til en korrekt adfærd med. Det handler ene og alene om, at man finder en belønning som hunden finder værdifuld og man så giver den en chance for at gøre sig fortjent til den - eksempelvis ved at vise, hvad det er, man ønsker.

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-12-08 11:09

En mulighed er måske iøvrigt at forsøge med DAP.

En mekanisme, der sender feromoner ud i rummet, som beroliger hunden helt naturligt.

Nu er det sandsynligvis kønshormoner der fascinerer hunden - men det er da værd at prøve.

Vaxen

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 26-12-08 11:27

Mange hunde spiser pølser.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-12-08 12:10

Bare afvis hunden så snart den gør det fast og præcist det hjælper sku Når du så har gjort det så ae den lige i midten af forbenene på brystet med en finger så blir den helt extatisk og det gør du hver gang

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 26-12-08 12:11

Vaxen - Nej jeg læste godt hvad du skrev. men jeg er bange for de ikke evner at opdrage yderligere på den hund.

Så jeg har brug for noget der kan få den afskrækket fra at snuse til mig. Uden at skade den, self.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-12-08 12:16

Afskrække den?

Kors i skuret, hvor ville jeg blive stikåndsvag, hvis nogen tog den slags initiativer overfor min hund.

Her i huset ville problemet løses meget enkelt - hvis nogen forsøgte at afskrække min hund til en anden adfærd, så ville de ikke blive inviteret igen

Problem solved

Vaxen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-12-08 12:46

Vaxen og måske man ikke gad og besøge dig med en sådan hundeadfærd...hvis det var tilfældet

No Problem

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-12-08 12:51

Jep Sunowich.... det ville jo være ret enkelt..

Men jeg er nu en rar hundejer... Min hund har irriterende adfærd overfor gæster, og dem, der ikke bryder sig så meget om ham (og ikke ligefrem skal være her i dagevis) slipper helt for ham, da jeg lukker ham væk

Vaxen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-12-08 13:03

Lyder fornuftigt

Godt nytår

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 26-12-08 14:12

Det er skidesvært at lære en hund at holde op med et eller andet. Det er meget nemmere at lære den at GØRE et eller andet. --Så du kan simpelthen bevæbne dig med en håndfuld godter, -Godterne skal du IKKE have i lommen men i en plasticpose i en taske eller lignende. For ellers vil hunden bare gennemsnuse dig alligevel for at finde godterne.

Nå, men når du kommer ind i hjemmet og hunden kommer hen til dig, så holder du hånden med godte frem, --uden at hunden får den. Og så siger du "sit". Når hunden sitter, så roser du den helt vildt og giver den godten.

--Du skal simpelthen lære den en bedre måde at hilse på når I mødes.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-12-08 14:25

Jeg tror at jeg bare ville sige, eller give udtryk for overfor de mennesker at du synes at det er irriterende hvad hunden laver, og dertil ville jeg følge Sunesviskens råd med at afvise hunden - du ved jo at den vil gøre det !! Skub hundens snude væk!! Sige eventuelt NEJ samtidig!!

At opdrage på andre folks hunde er næsten på linje med at opdrage på deres børn, det kunne ofte være nødvendigt .....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-12-08 14:35

...Ja, det kan jeg godt følge dig i, Line. Men hvis man holder af børn, og en unge kommer løbende og hilser på en ubekvem måde, så vil man da aflede og finde en anden måde at hilse på....... Uden at stå og kikke fortvivlet efter forældrene. Og uden at være skrap.

---Det drejer sig osse om samværet mellem to: Nosunshine og familiens hund.

Hunden mener jo ikke noget ondt med det. Den viser bare interesse.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-12-08 17:47

Citat
Sunesviskens råd
ja lige til at bide i

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-12-08 18:57

Citat
Og lad venligst være med at sige at ejerne skal opdrage deres hund. De har gjort deres bedste og er evigglad for hunden

Uanset du ikke gerne vil høre det, så har ejerne måske nok gjort deres bedste......men det er så bare ikke godt nok

Der er ikke noget der er mere irriterende eller direkte ulækkert, at skulle besøge nogen, hvor man bliver oversnaflet af en savlende køter, der springer op ad en, snuser, måske endda vil "parre" på ens ben o.s.v.....fordi den "bare er så glad når der kommer nogen og den vil bare lege"

Gu' er den ej glad, den har bare ikke lært den mest elementære opdragelse, nemlig hvordan den skal gebærde sig over for mennesker.....

Og at lukke hunden væk, er ganske vist respektfuldt over for gæster, men alligevel en erkendelse af, at der er spillet fallit over for hunden når det er nødvendigt at lukke den inde

Som jeg ser det, er det ikke hundens skyld, og hvis man ikke kan acceptere hundens opførsel, er det helt klart ejeren der skal ha' at vide, at såfremt de forventer ens besøg i fremtiden, må de sørge for at man ikke er tvangsindlagt til nærkontakt med en uopdraget hund.....

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 26-12-08 20:11

Dova - sorry, jeg erkender ikke at jeg har spillet fallit fordi jeg lukker min hund væk, hvis der kommer gæster der ikke kan lide hans imødekommenhed (eller lide racen eller hunde generelt) - for det mener jeg ikke, jeg har.

Min hund er lige som jeg vil have ham. Og det kan jo også være, at de mennesker synes at deres hund er LIGE som den skal være.

Lad være med at put dine egne værdier ned over hovedet på andre

Vaxen

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 26-12-08 20:57

"
De er ikke i stand til at opdrage yderligere på den hund. Det nytter bare ikke.
Jeg aner ikke hvad de skal med en hund de råber og skriger af. Hunde høre ikk een dyt når der råbes. Men nu er de ejere af et styks hund. I det mindste bider den ikke, men så havde problemmet også været løst. For så var den blevet aflivet.
"

Det normale er vel at hundeejere går til hundetræning med den fra hvalp, dels så hunden lærer, men bestemt da også så mennesket lærer om hunden. Mennesker der råber og skriger af en hund har INTET begreb om tingene !! Hvorfor skaffer sådanne nogle mennesker hund ??? Stakkels hund, at have fået sig så inkompetente menneseker. At hunden 'lukker ørerne og ikke bider' tyder på et vist overskud fra hundens side.

Men stadigvæk, hvis de mennesker ikke vil lære (=gå til hundetræning) så vil jeg stadig mene at du skal skubbe dens næse væk, sig evt. NEJ og så skal du ae = klappe og kærtegne hunden.

Det er ALDRIG for sent at gå til hundetræning og lære. Mange mennesker får et dyr og så får det lov til at indgå som et møbel og det er ulykkeligt. Når det så går galt er det dyret der får skylden

Måske burde der simpelthen indføres 'kørekort' til dyrehold

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 27-12-08 04:13

Skal man så også kunne frakendes "kørekortet" hvis man føre hund i beruset tilstand?

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 03-01-09 21:54

Tak for svaret Birgitta.
Det er nok det mest fornuftige at gøre.
Jeg havde bare håbet at nogen kendte et råd der kunne få hunde til at lade være med at snuse til en. Eksempelvis ved en eller "kontra"lugt, deer kunne afskrække den uden at skade.

Jeg er ikke ude på at skade hunden, som Vaxen åbentbart mener
Men jeg er bare ikke glad for hunde der er så vilde med at hoppe op og jeg synes altså det er dråben der får bægert til at flyde over, at skulle udsættes for at de snuser en i skridtet. Specielt da jeg i forvejen ikke er trykke ved hunde eller specielt intereseeret i dem.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-09 11:49

Tak for accepten af mit svar..

Ved du hvad? Jeg tror egentlig, at en kontra-lugt vil virke lige modsat..

For så er hunden jo nødt til at gå rigtig tæt på og snuuuse løs for at finde og analysere lige netop DIN lugt, som jo kan være svær ---men ikke umulig at finde, lige meget hvor meget parfume eller stærk lugt du pøser på..

DET kan godt gøre sig gældende, når man sådan kommer på besøg og er søndagsfin og nyvasket...
Hunden har jo ikke en jordisk chance for at danne sig et indtryk af den ret fremmede person uden at gå rigtig tæt på.

Hvis du i stedet hilser på en let genkendelig måde hver gang, så vil hunden forbinde din hilsen med erindringen om din kropslugt. Og så behøver han ikke genfinde den samme lugt på dig hver gang.

--Ved at lære hunden at "sitte" for at få en godbid, så oplever du, at du faktisk kan få hunden til at gøre noget når du beder den om det. Det kan gøre dig mere tryg ved hunden.
---Faktisk forstår de fleste hunde "sit", så det kan også tit gange virke på helt fremmede hunde på gaden.
Og samtidig kan du undgå at den springer op. Hvis hunden kommer rendende og ser ud som om den vil springe op, så siger du også bare "sit" ---og Rooooser og giver godbidder når den sitter.
---Det er ikke så svært. Og det er faktisk meget sjovt. --Særligt hvis man kan lære den andre ting osse hen ad vejen ("dæk", "stå", "bliv", "gipote", "rulrundt" osvosv... )

Lækre godbidder kan være en almindelig hotdog-pølse skåret i skiver. Der er rigtig mange skiver i sådan en. Og hunden vil aldrig glemme dig for det..

---Jeg tror ikke at vaxen mener at du er ude på at skade hunden. Tværtimod. Vaxen skriver i sit første indlæg næsten det samme som jeg. Bare med deltagelse af ejerne... -Det mener jeg ikke er nødvendig. Du kan godt klare at opdrage lidt på hunden uden at blande ejerne ind i det.
At opdrage kan sagtens være positivt, -nemlig at rose og belønne hunden for at gøre noget godt.

Kommentar
Fra : ibendue

Dato : 25-03-09 16:48

hvis man har det røde lugter hunde en i skridtet