/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Parterapi - hjælper det
Fra : marc43
Vist : 1971 gange
100 point
Dato : 22-12-08 22:40

Er der nogle af jer, der har prøvet parterapi?

Vi er et par, der ikke ved om vi er kommet for langt og om forholdet kan reddes. Vi vil begge gerne kæmpe for det. I det mindste fordi så har vi da prøvet det inden en skilsmisse. Vi har to mindre børn.

Selvfølgelig kan man ikke tvinge folk til at elske hinanden, men måske kan man genopdage det man engang forelskede sig i. Vi har måske også et håb om mere fysisk kontakt (ikke sex, men kys kram osv.)

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-12-08 22:56

Dit sp.kan ikke besvares generelt, men det er da så afgjort værd at prøve, når I begge har viljen til at forsøge at få det til at fungere. Om ikke andet, så er I da ikke ringere stillet efter et forsøg, hvis det kikser, bortset fra en anelse fattigere. Men livet er jo andet end penge Go for it.

Kommentar
Fra : DanserMedGeder

Dato : 22-12-08 22:56

Alt hjælper vel. Der er intet at tabe ved det.
En anden ide er også en lille rejse væk i et stykke tid for at se om i overhovedet savner hinanden.

Det handler jo om kommunikation og hvis i ikke kan åbne jer helt over for hinanden, så kan det være at en terapeut kan hjælpe jer lidt på vej.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-12-08 22:58

Sorry...dit 1. sp. kan selvfølgelig besvares Hvad jeg mente var, at et resultat ikke kan besvares generelt.

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 22-12-08 23:01

Tak indtil videre. Jeg håber, at der er nogen med erfaring, der kan svare.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-12-08 23:04

Lidt primitivt måske, men som en fornemmelse af hvordan det står til, så prøv inden I kaster jer ud i noget, at lave en + / - balance

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 22-12-08 23:10

Ja det er sgu´ svært. Man har jo hørt om par med utroskab, dårlig komunikation osv. der lige frem har styrket deres kærlighed til hinanden.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 22-12-08 23:31

Prøv for børnenes skyld, der kan ikke prøves nok når man har mindre børn. Om det vil lykkes? Hvis ikke så kan i vel skilles som venner, igen for børnenes skyld.
Og selvfølgelig kan man da finde ungdomskæresten i ægtefællen hvis man er motiveret for det. Hvis følelserne ikke er til stede, så har i kæmpet og det i sig selv kan da give lidt stolthed.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 22-12-08 23:43

Hvis i ikke mener man kan tvinge folk til at elske hinanden så der ik nogen grund til at gå til terapi.
I skal vel snakke med en terapeut for at han/hun kan fortælle jer hvad i skal gøre som i ellers ikke ville gøre frivilligt.

Så ja gå da endelig til i terapi, det ik sikkert det virker men så behøver i ikke tænke på at i ikke prøvede den mulighed.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 22-12-08 23:47

Sørg for at brug noget energi på at finde en med ordentlig uddannelse bag sig. Ingen tvivl om at det er muligt at forbedre forhold.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-12-08 00:06

Held og lykke til jer begge to og en rigtig god jul.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-12-08 00:31

Citat
Hvis i ikke mener man kan tvinge folk til at elske hinanden så der ik nogen grund til at gå til terapi
Det er dog utroligt.....Kan den scotergris aldrig lære at holde sin bøtte, så man er fri for det evindelige og fuldkomne landsbytossesnak

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-12-08 08:50

Jeg har ikke selv prøvet det, men hvis jeg stod i jeres situation ville jeg gøre det.
Jeg vil dog opfordre jer til at se jer rigtig godt om. Der er så ufatteligt mange coach- og terapiuddannelser som dækker mere over "terapeutens" behov for at være bedrevidende.
Personligt ville jeg vælge en psykolog (med universitetsuddannelsen) med speciale i familieforhold. Det koster omkring 800kr per gang, men kan jo være de penge i nogensinde har givet ud.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-12-08 08:51

de bedste penge - skulle der stå

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-12-08 09:31

Hvis i begge har et reelt ønske om at det skal lykkes ja så er der en stor chance for at det dur.

Omvendt hvis det kun er den ene der tror på at det hjælper.

Men det er da en meget lille investering i forhold til hvor dyrt det er at gå fra hinanden.

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-12-08 13:22

Ja, helt enig med jomfruane !! - Sørg for at terapeuten er psykolog, altså universitetsuddannet !!! Spørg /søg f.eks. gennem psykologernes forening : http://www.danskpsykologforening.dk/
,,,,,,,
http://www.psykologeridanmark.dk/Om%20os.aspx ,,,,, hvis det virker svært mht. hvem /hvad man skal vælge. Psykologen skal jo også have den rigtige efteruddannelse, herudover skal kemien jo også svinge - så brug nogen tid og energi på at finde den rigtige !!

Jeg vil faktisk tilføje, at man skal holde sig langt fra 'terapeuter' der ikke er universitets uddannet psykolog (som jo i øvrigt er en beskyttet titel).

Sørg for at pågældende har sin uddannelse i orden!

Det 'grå' marked, herunder NLP og hvad de nu kalder sig - er i bedste fald spild af tid og penge og i værste fald .....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-12-08 13:36

Om igen Line. Hvorfor skriver du dette, som er lidt uvedkommende. Du må jo have gjort dig nogle tanker om beskyttelse eller ej. Hvorfor så ikke undersøge det inden du kommenterer og give den rette (uvedkommende) oplysning.

Psykolog er IKKEen beskyttet titel. Men cand.psych. er en beskyttet titel

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-12-08 13:46

Hmmmm det kniber vist med min læsning, men du udtrykker dig nu osse lidt vagt Line. Du skrev:

Citat
der ikke er universitets uddannet psykolog
det er jo det som hedder en cand.psych.

Så glem du bare hvad jeg skrev

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-12-08 13:47

"
Beskyttet titel
Kun personer, der har gennemført psykologuddannel-sen, må kalde sig og fungere som psykologer.

Lov om psykologer kapitel 4 § 21. "

http://www.psykologeridanmark.dk/Psykologens%20uddannelse.aspx

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-12-08 13:55

Jeg ved godt hvor du vil hen Line, men det fremgår ikke af dit link, at man ikke må kalde sig psykolog, men udelukkende hvor psykologer uddannes og hvad deres titel er... nemlig cand.psych eller cand.pæd.psych.

Så indtil videre fastholder jeg, at enhver må kalde sig psykolog, såvel som man må kalde sig kromatolog

Men jeg vil nu ikke bruge denne tråd til en videre debat om emnet, da tråden ikke er i smalltalk og alvorlig for spørger.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-12-08 14:00

Hmmmm lige kort. Jeg bøjer mig Line. Tiden er vist løbet fra mig. Undskyld Line

Men kromatolog må man fandme kalde sig

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-12-08 16:16

Nå... Jo, jeg har været i parterapi engang. For mange år siden.
Det hjalp ikke os. Vi blev skilt alligevel. Og jeg kan ikke engang sige, at parterapeuten hjalp os til at blive skilt.. Vi fortsatte bare med alle problemerne. -Lidt fattigere.

Senere gik vi til parsamtaler hos vores søns psykiater (gratis). HAN hjalp os til at gå fra hinanden. Ikke fordi det var det, HAN ønskede eller forudså, men fordi jeg gennem samtalerne med ham indså, at det var det, jeg ville.
---Nu var vores situation muligvis speciel, og den samme parterapeut har sikkert hjulpet andre par med bedre resultat.
Men det jeg siger er nok, at terapeuter er kun mennesker. De har lært nogle ting. Og hvis parret passer ind i terapeutens rammer, så ER der sikkert hjælp at hente.
I sidste ende er det et spørgsmål om hvilke problemer I har.
---Det vil måske være en ide at snakke med jeres læge om hvilken terapeut han kan anbefale..

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 23-12-08 16:29

OK - det kan jeg godt gå med til, så kalder vi dig bare kromatolog fra nu af..... Og det er med stort K og Hr. foran når du skriver det på dit visitkort. Eller f.eks. Fru. ???????????

http://www.google.dk/search?q=kromatolog&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-12-08 17:14

He He ...Jeg er dælme IKKE kromatolog. Det er en Holbergsk (han fandt ikke på det) latterliggørelse at alle de som snobber for de fine titler og eksotiske navne, eksempelvis Erasmus Montanus som jo var Rasmus Berg. En kromatolog er i al sin enkelhed blot en malersvend LOOL

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 23-12-08 17:21

@Klumme

Det hjælper ikke at være dumstædig. Psykolog er en beskyttet titel som kan erhverves på forskellige måder.

cand.psyk. er betegnelsen for en universitets uddannet Psykolog.

Den titel der ikke er beskyttet er Terapeut, det kan alle og enhver kalde sig.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-12-08 17:46

Hvis du har mere end en remskive, så prøv at nappe en hurtigere og kig her: Dato : 23-12-08 14:00... men det er jo osse kun 4 timer siden.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-12-08 20:01

Birgitte - er det korrekt forstået at I var hos en terapuet, for det lyder faktisk somom du netop understreger det både Line og jeg skriver?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-12-08 21:26

Ja, vi var hos en parterapeut. Dengang kostede det 500 kr pr gang. Der var tale om individuelle samtaler og samtaler med os begge på en gang.
Men det er .... ca. 22 år siden. Da min søn efterfølgende fik alvorlige problemer i skolen for ca 19 år siden blev han henvist til psykiater. Og det var under det forløb jeg blev afklaret med at der ikke var anden vej end en skilsmisse.
Heller ikke "af hensyn til børnene" er det altid det bedste at blive sammen...

---Jeg vil tro at marc43's egen læge kan råde om hvilken parterapeut, der er egnet til lige netop de problemer de har. --Der er jo rigtignok en masse at vælge imellem. Og nogen er mere seriøse end andre..
---Næsten ligesom "adfærdsterapeuter" for hunde...

Godkendelse af svar
Fra : marc43

Dato : 26-12-08 16:45

Tak for svaret granner01.

Tak for dit svar.

Desværre var der ikke rigtig nogen, der havde prøvet i praksis i nyere tid.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-12-08 21:38

Tak for det og held og lykke.