/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
ubuntu 8.10
Fra : sym
Vist : 784 gange
200 point
Dato : 22-12-08 06:10

er ubuntu 8.10 også på dansk

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 22-12-08 06:30

Ja - Du vælger sprog under installationen!

/Torben

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-12-08 12:41

Ja og du kan prøve at køre den live, helt uden at installere så du ved om din hardware virker og om Ubuntu er noget for dig

Accepteret svar
Fra : stone47

Modtaget 200 point
Dato : 22-12-08 19:31

Hej med jer.
Ubuntu 8.10 er for det meste dansk, når du vælger det under installeringen.
Der er da et par steder kæden hopper af. Der er mange andre mærkeligheder her.
Udemærket PC. Har lige lavet 2 stk 8.10 server udgaver, her er bare ingen grafisk brugerflade.
Men det kan også løses hvis man vil det. Jeg forstår bare ikke hvorfor de kender 2 forskellige kerner.
Men glædelig jul til alle.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : peque

Dato : 23-12-08 09:22

Hey Mads.
Hvad mener du med hvorfor de kender 2 slags kerner ????
Eftersom Ubuntu laver løbende opdateringer - er kernel også løbende. Men Ubuntu er nu så "smart" lavet således at opdaterer man kernel - så kan det jo kokse - således ligger den de gamle kernel stadig på maskinen og kan bootes på - hvis den nye kernel jo ikke fungerer .

Så defineringen af 2 forskellige kernels ????
Sålænge en sudo apt-get dist-upgrade er kørt på begge dine servere - S er det også ens på kernel mm

Godkendelse af svar
Fra : sym

Dato : 23-12-08 18:01

Tak for svaret stone47.
jeg har lige haft den instaleret og har måttet afinstallere igen fordi jeg ikke kunne få driveren til mit grafikkort til at køre rigtig

Så nu er jeg gået tilbage til 8.04

Men den var på dansk!!

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 23-12-08 19:03

Hej med jer
det var vist mig der bragte det med 2 kerner på banen.
Jeg bikser med en Ubutu 8.10 server, har lavet på 2 maskiner.
Når den er ny hedder kernen: Linux 2.6.27-7-server on i686.
Som du skriver, har jeg kørt en sudo apt-get dist-upgrade.
Herefter hedder den: Linux 2.6.27-9-server on i686
begge kerner ligger så på maskinen, men det gør så heller ikke noget.
når jeg så vil kompilere et modul til den mangler den kilde filerne.
så har jeg prøvet at finde disse, mener også det er lykkedes.
Men filerne hedder kun Linux 2.6.27, og ligger et andet sted end skripterne til kompileringen forventer. her hopper kæden så af.
hvis nogen har oplevet tilsvarende giv et prej !!
tak for point og glædelig jul hilsen Steen http://stoneplace.dk (Det er den ene server)