/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Eyvind hjælp !
Fra : bentjuul
Vist : 1019 gange
500 point
Dato : 22-12-08 04:08

Jeg har et par tomme harddiske pt formateret i NTFS hvor jeg vil afprøve Ubuntu, men aner intet om det, så et par gode råd fra dig vil kunne hjælpe mig på vej.

Programmet havde jeg tænkt mig at hente her http://www.ubuntu.com/ eller er der et andet sted ?

Herfra vil jeg godt have beskrevet hvad jeg gør.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-12-08 05:23

Et spørgsmål for de indviede, men så holder jeg pænt bøtte, du behøver ikke blackliste mig men jeg vil kigge jer over skuldreren, Eyvind kan finde på at køre Windows programmer på Ubuntu

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 22-12-08 06:22

SKI da ikke værre end at køre 2 - 3 Windows på
1 og samme maskine__DET GØR ONDT ? med CPU´en'
men det kan lade sig gøre, du/ JEG kan også HAVE X antal Linux_
kørende, samtidig med alt andet,, hvorfor_ ANER DET IKKE.

MEN LÆS MERE HER

http://info.vmware.com/content/GLP_Virtualisation101Buy?urlcode=PaidSearch_Google_EMEA-North_Danish_VI_General_VMware_Search_Virtualisation101Buy&src=PaidSearch_Google_EMEA-North_Danish_VI_General_VMware_Search_Virtualisation101Buy&ossrc=PaidSearch_Google_EMEA-North_Danish_VI_General_VMware_Search_Virtualisation101Buy&CMP=KNC-google&HBX_OU=50&HBX_PK=Virtualisation101Buy&gclid=CIuO2IbA05cCFYoH3godTHZxDA
OG ALT MENS DU SER kan_du,,,
Installer ale de systemer du har RAM til.
PM for den virkelige_ og virksomme WARE. eller snak med E.C

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 22-12-08 06:26

Citat
VMware Infrastructure Foundation (Starter) includes:

VMware ESX 3.5 or VMware ESXi 3.5
VMware Virtual Machine File System (VMFS)
VMware Symmetric Multi Processing (vSMP)
VMware vCenter Server Agent
VMware Consolidated Backup
VMware Update Manager

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 22-12-08 06:27

Citat
Using virtual machines allows IT security administrators to easily:

Provision secured, IT-managed endpoints on unmanaged PCs
Secure confidential data on endpoint PCs
[B]Run multiple secure PC environments on a single PC[/B]
Register today to get your free VMware virtualization starter kit. This kit contains whitepapers, customer case studies, how to attend local events and evaluation software.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 22-12-08 06:28

Run multiple secure PC environments on a single PC

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 22-12-08 06:28

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 22-12-08 06:30

Samme Firma_ der har et program der hedder THINSTALL
Men kan ikke huske hvem der har overtage ? hvem.

Kommentar
Fra : sokoban

Dato : 22-12-08 06:35

Bliver man snart blakket__ programmet virker_SGI
men er lidt ? krævende, da du kan køre flere Windows/ Vista/ Linux
på et Wirtuelt drev, uden at have NOGET installeret.
Men det kræver også en GOD begyndelse_ af programmet
da det ellers kan se håbløst ud..

PM og det er dit...

Kommentar
Fra : peque

Dato : 22-12-08 07:45

Tja der er nu flere muligheder.

VMware kører fint under Ubuntu - men desværre har visse fejl under diverse NVIDIA drivers.
Dette gør desværre at skærmen kager lidt hvis man kører 2 monitorer på 1 maskine.

Dog kan man sagtens leve med det - men irreterende påå visse plan.

Af samme grund begyndte jeg at bruge Virtualbox istedet for VMware på jobbet, hvor jeg er tvunget til at hacve en Windows maskine - Men ulempen ved virtuialbox er det erfå maskinen til at få en lokal IP ( ikke nat eller andre ting ) Men en desideret IP - dedikeret til Windows maskinen.

Man skal selvfølgelig have en kraftig maskine - for at kunne køre virtualiseringssoftware - men det kan absolut fungere.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 22-12-08 14:38

Ok - hent ubuntu her :
http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Vælg et land hvor du vil hente
Download og læg den i en mappe på skrivebordet.

Med Nero brænderprogram:
Kopi > brænd billedefil > find din hentede ubuntu > brænd

Nu har du en bootbar CD som kan køre
I live tilstand (vælg lige Dansk ved opstart)
Inde i Windows som selvstændigt styresystem
På samme harddisk som windows via multiboot men i egen partition
Alene på en harddisk.

Når du booter op og har valgt sprog (engelsk er standard)
Så er den øverste mulighed oplyst og du trukker bare enter.
Nu vil den selv rulle ind og undersøge din comp. hardware
Den vil sansynligvis være klar til at gå på nettet.
(den brune baggrund kan nemt skiftes ved h-klik på skrivebordet)

Beslutter du dig installation alene eller sammen med windows gøres det fra det lille ikon
Skal den køre inde i windows så startes den efter at windows er startet op.

Du må ikke sige det til ovn - men den kan også køre windowsprogrammer via noget der hedder wine.

Det var så lige lidt til at starte med.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-08 14:42

Ps. Du kunne da også have spurgt de andre - bare du ikke snakker det der med W til o.v.n

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-12-08 17:23

Tak Eyvind - jeg prøver, er først lige kommet hjem.
Citat
Beslutter du dig installation alene eller sammen med windows gøres det fra det lille ikon
Skal den køre inde i windows så startes den efter at windows er startet op.

Jeg indstallerer på en helt ren disk uden windows - hvad med drivere til bundkortet ??? Måske ligger de på cd til bundkortet.

Du hører nærmere.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-08 18:15

Hvis den kan køre i livetilstand, så er driverne med på ubuntu CD

Du skal installere drivere via wine - hvis de ikke findes direkte til ubuntu.

Og så vælger du bare en hel harddisk.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-12-08 20:09

Så er jeg på med Ubuntu - om jeg mangler noget at indstallere ved jeg ikke endnu. Programmet er lige blevet opdateret med 206 opdateringer

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-12-08 20:16

Lyd - grafik - netkort er tilsyneladende OK nu - så nu står den på øvelse

Du hører nærmere, jeg vil også gerne vide hvilke W-programmer jeg kan bruge her, mere om det senere.

Lige nu har jeg kun 1 problem - jeg kan ikke lide firefox

Tak for nuværende Eyvind - som sagt vender jeg tilbage.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-08 21:45

Sådan henter du wine til windowsprogrammer (hvis ikke du kan bruge ubuntu's )
Og Java (vælg Java common

http://peecee.dk/upload/view/145993
http://peecee.dk/upload/view/145994

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-08 21:53

Når jeg eller o.v.n. eller enaf de andre her på Kandu ikke kan hjælpe dig, så er der god hjælp her:
www.ubuntudanmark.dk
Hvor jeg har fået meget hjælp.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-12-08 22:11

Her er så opera, som jeg lige har hentet:
http://www.opera.com/download/
gem den og den bør lægge sig på skrivebordet
dobbeltklik og installer
den kan åbnes fra program > internet

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-12-08 02:13

Har lagt opera ind, men har endnu ikke fået wine og java som jeg "roder lidt rundt i" hm.

Jeg må nok først læse lidt mere om Ubuntu -

Ellers utroligt hurtig opstart og lukning - dejligt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-08 09:08

Wine

System > administration > synaptic pakkehåndtering > den blå genindlæs >
skriv wine i hurtigsøgning > klik på wine (ikke wine + et eller andet) >
klik på "marker til installation" > klik på fluebenet "anvend"

http://peecee.dk/upload/view/145993
http://peecee.dk/upload/view/145994

Brug af wine
træk programmet ind på eks. skrivebordet
H-klik på setup (som regel en blå firkant) og vælg åbn med wine................
Wine er som standard sat til XP mode

Jeg har fundet en side til installation af forskellige programmer
http://appnr.com/
Men jeg har ikke afprøvet den endnu...................................

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-12-08 12:41

Har fulgt guiden ovenover og tilsyneladende blev wine hentet og indstalleret, men linket her http://peecee.dk/upload/view/145994 ser jeg blot en helt hvid side - ingen download ?

Men jeg kan ikke finde den java du viser på billedet i det første link - hvis jeg skriver java i søgeboksen.

Men der er en del andre - f.eks sun-java6-jdk ?

Ellers ser tingene ud til at virke, selvom man føler at man er tilbage til nul med hensyn til viden

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-08 13:48

Jeg syntes det var pænere i helt hvidt.

http://peecee.dk/upload/view/146093

Den er lavet med
Programmer > tilbehør > gem skærmbillede > husk at vælge 1 sek. forsinkelse.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-12-08 16:25

Citat
Jeg syntes det var pænere i helt hvidt.

men, men jeg har lidt problemer med java tror jeg ved ikke rigtigt hvor jeg finder den du har afbilledet. som sagt finder jeg kun sun-java6-jdk og et par andre - kan jeg prøve at indstallere den ?

Hvad med sikkerhedsprogrammer ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-08 16:32

Åben en terminal og skriv
Kode
sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts
tryk Enter skriv din kode og tryk Enter, følg guiden
Undskyld jeg kunne ikke holde mig væk selv om spørgsmålet kun er til Eyvind

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-08 16:35

Citat
Hvad med sikkerhedsprogrammer
til hvad ? Hvis du deler filer med n Windows computer, så kan der måske være en ide at scanne før Windows får fat på filerne, ellers har du ikke noget at bruge sikkerheds programmer til

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-12-08 17:21

Citat
Undskyld jeg kunne ikke holde mig væk
det kender jeg godt jeg skulle lige finde ud af hvad en terminal var - det er ligesom at gå i børnehaveklasse det her nåh men jeg fandt ud af det og fulgte guiden og har nu et vindue der ser således ud:
Citat
Sætter sun-java6-jre op +------------------------+
¦ ¦
¦ Operating System Distributor License for Java v1.1 (DLJ) ?
¦ ?
¦ Operating System Distributor License for Java version 1.1 (DLJ) ¦
¦ ¦
¦ SUN MICROSYSTEMS, INC. ("SUN") IS WILLING TO LICENSE THE JAVA PLATFORM ¦
¦ STANDARD EDITION DEVELOPER KIT ("JDK" - THE "SOFTWARE") TO YOU ONLY UPON ¦
¦ THE CONDITION THAT YOU ACCEPT ALL OF THE TERMS CONTAINED IN THIS LICENSE ¦
¦ AGREEMENT (THE "AGREEMENT"). PLEASE READ THE AGREEMENT CAREFULLY. BY ¦
¦ INSTALLING, USING, OR DISTRIBUTING THIS SOFTWARE, YOU ACCEPT ALL OF THE
¦ TERMS OF THE AGREEMENT.
¦
¦ 1. DEFINITIONS. "Software" means the code identified above in binary
¦ form, any other machine readable materials including, but not
¦ limited to, libraries, source files, header files, and data files), ?
¦ OSV.
¦ <O.k.>

Er der andet jeg skal gøre end at lukke vinduet ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-08 17:45

Du skal acceptere licensen og følge guiden til ende, jeg ved godt fra mig selv at den kan ligesom hænge lidt på et tidspunkt

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-12-08 18:25

Det ok der står nederst reagerer ikke.

Og jeg fik så lavet et eller andet så boksen forsvandt.

Så når jeg nu prøver at åbne Synaptic - pakkehåndtering får jeg følgende fejl:
Citat
Der opstod en fejl
Følgende detaljer er til rådighed.

E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
E: _cache->open() failed, please report.

Aner ikke hvad det betyder og hvad der skal gøres, men det kan jo have noget at gøre med det java.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-08 18:26

Ih altså - nu har du fortalt o.v.n. om dine wine (windowsplaner)
o.v.n. - du er da ikke udelukket fra et ubuntu spørgsmål.

Ps. Jeg kæmper med 8.10 for der er noget galt. Hvis jeg prøver at tage backup af partitionen nægter de at udføre operationen.
Og det gælder både Acronis og Ghost.
Det ender måske med at 8.04 kommer tilbage på pinden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-08 18:44

Fejlen har ganske rigtig noget at gøre med Java som er mislykket, du skal have renset den interruptet fil, har desværre ikke tid lige nu, det er ret omstændelig, men kommer ind og ser hvad i har fundet ud om en fire-fem timer
Eyvind spørgsmålet er rettet til dig og kun dig, så det er med en vis bæven at jeg hoppede ind

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-12-08 19:02

Alle er meget velkomne her i tråden, men var ikke klar over at du også var expert i ubuntu o.v.n. før du skrev i tråden
Med den viden jeg selv har - så kunne jeg godt finde på at re-indstallere det hele, det er sikker nemmere end jeg på nuværende skal igennem en større rensning i noget jeg ikke kender meget til.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-08 19:18

At give op er ikke meneskets lod BentJuul det skal nok komme til at køre, og hvem siger at du får mere held efter en formatering det skulle da lige være om du kørte kommandolinjen først, jeg forsøgte også med Tilføj og fjern først og fik samme fejl

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-08 19:54

Da dt er en tom HD til formålet , er det måske en god ide at starte om efter at den er kørt i live tilstand.

Det har jeg da gjort nogle gange.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-12-08 21:43

Så har jeg geninstalleret ubuntu - og for ikke at få samme fejl som tidligere når jeg installerer java, vil jeg gerne guides helt fra start med hvor jeg åbner en terminal osv. - hvis i to specialister gider

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-08 22:23

Jeg henter altid Java via synaptik pakkehåndtering
system > administrer > synaptik
og peger på Java common

Men det kan være o.v.n. kender en bedre Java

Hvis du ikke satte flueben i "automatisk log ind"
Så kan det rettes - dog skal der altid tastes password ved større ændringer i programmet, og
det er bl.a. med til at sikre kørsel "udefra"

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-12-08 22:57

Tak, har fundet den nu, venter lige indtil vi hører fra o.v.n. med at installere den, muligvis er denne nyere
Citat
sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts
men skal lige være sikker på at det gøres rigtigt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-08 23:01

Lige kan du intet gøre med Java og sandsynligvis andet også, vil du reparere eller formatere og nyinstallere ? Din Ubuntu er jo ikke så gammel at du har gemt noget endnu, såååå

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-08 23:11

ovn > den er ny installeret igen > der skal bare java ind.

Ps. FireFox har lige bedt mig installere flash......................done

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-12-08 23:19

Ja Eyvind jeg har fulgt med på sidelinjen, lige er dpkg fejl det vil sige at opdateringer og nye programmer kan give store problemer, hvis ikke de vil mislykkes, måske foretrækker bentjuul at installere igen og overskrive den fejl befængte Ubuntu.
Men jeg ville gerne vide hvilken valg bentjuul træffer, før jeg skriver hvordan man renser de der opdateringer/installeringer, ellers vil det være spildt arbejde hvis den bare skal formateres

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-08 23:34

Han har formateret og installeret

Citat>>>>>>>>>>>>
Så har jeg geninstalleret ubuntu - og for ikke at få samme fejl som tidligere når jeg installerer java, vil jeg gerne guides helt fra start med hvor jeg åbner en terminal osv. - hvis i to specialister gider <<<<<<<<<<<<<<

Godkendelse af svar
Fra : bentjuul

Dato : 24-12-08 00:09

Tak for svaret Eyvind. Nu har jeg installeret den java du henviste til og så ser vi hvornår jeg har brug for yderligere hjælp - det vil helt sikkert komme

Også tak til jer andre der har hjulpet og glædelig jul.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-12-08 00:14

Forsøg nu med kommadoen først, for ikke at få problemet igen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-12-08 00:18

Altså Terminal og den har du jo brugt før, så hvad er det du vil vide om den?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-12-08 09:58

Nøj manner sikke en julegave.

Fra Eyvind