/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
10  sofus.dk 275
Drægtig han-marsvin
Fra : nusa
Vist : 859 gange
100 point
Dato : 20-12-08 19:45

Vores datter købte i oktober 2 marsvin og bad udtrykkeligt om 2 HANNER.
Det viser sig, at det ene er drægtigt (endda temmelig meget). Kan min datter lade de to fortsætte med at gå sammen hele tiden?
Er der specielle hensyn m.h.t. kost osv. i forbindelse med fødsel og diegivning?
Hvad gør man ved sådan en dyrehandler, som ikke kender forskel på hanner og hunner?
Kan han ikke blive bidragspligtig?
Spøg til side - hvordan skal vi gøre fremover for at undgå flere kuld? Der er ikke plads til endnu et bur i børneværelset.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 20-12-08 20:35

Ja, de kan godt gå sammen...marsvinehanner er med til at passe ungerne og er en god far...i modsætning til andre smådyr......

M.h.t. kosten, så bare sund varieret marsvinemad....piller, kerner, gulerødder....o.s.v. og så drikker et diegivende marsvin noget mere vand end sædvanligt...

Så vil hun gerne have en hule og rigeligt med redemateriale (hø)

M.h.t. at undgå flere kuld, så kan de altså parre sig igen meget kort tid efter fødslen......så den eneste løsning, såfremt de fortsat skal gå sammen, er at få hannen kastreret....

Men hvor stort er buret egentligt.....
et bur til et par, bør ikke være mindre end 50 x 100 cm...og helst noget større, medmindre de tilbringer meget af tiden uden for buret og kan løbe rundt

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/pasning.nsf/docs/marsvin!opendocument&exp=5dea75b08d18182ac12570260033a1dd

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-12-08 23:30

I skal lige være opmærksomme på, at hvis ungen er en hun, skal den ikke være særlig gammel (husker ikke lige hvor gammel), før hannen (far'en) kan gøre den gravid.
M.h.t. dyrehandleren er der nok ikke meget at gøre. Det bedste man kan gøre for at undgå den slags "uheld" er, at sætte sig ind i hvad det er for et dyr man vil anskaffe sig, og læse om dyrene.
Det kan være svært at se forskel på marsvineunger, om det er hanner eller hunner, men i mange bøger om marsvin er der tegninger af det.
Derudover er det måske også et spørgsmål, om i er sikre på, at det er jeres han der er far'en, eller om hun kan have været gravid da i købte den. Det er før set, at marsvinehanner kan finde på, at slå unger ihjel som de ikke selv er far til.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 20-12-08 23:32

Iøvrigt undrer jeg mig over, at i har bedt om at få 2 hanner.
Det er ikke altid det går godt at sætte 2 hanner sammen, de kan skade hinanden voldsomt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-12-08 02:50

Citat
Det er ikke altid det går godt at sætte 2 hanner sammen, de kan skade hinanden voldsomt.

Det er rigtigt......

Jeg har to marsvinehanner i familien...de gik sammen til de var lidt over et halvt år.....så pludselig en dag røg de i totterne på hinanden,blodet flød, men heldigvis var der nogen i nærheden til at skille dem ad....men siden den dag kan de kun være i nærheden af hinanden med tremmer imellem

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-12-08 10:15

Hvis i har købt marsvinene som små er dyrehandlerenlovligt undskyldt.

Det er meget svært at se forskel på kønnene, og enhver kan tage fejl i den sag. Marsvinene selv kan åbenbart sagtens finde ud af det.
Der står godt nok noget i bøger om hvordan man ser forskel. Men i praksis er det ikke så let, som i bøgerne.

Godkendelse af svar
Fra : nusa

Dato : 21-12-08 17:04

.
Tusind tak også til jer andre, som gad svare. Så blev vi så meget klogere.
Glædelig jul og godt nytår til jer alle

mvh nusa

Kommentar
Fra : lachris0612

Dato : 24-01-09 22:10

Holda op hvor er der mange forskellige meninger og de fleste forkerte
du kan sagtens have 2 hanner sammen men de må aldrig lånes ud til en hun da det gør dem til rivaler også efter hunner er ude af billede da duften af parring gør dem lidt ''jeg er en tyr'' agtig
og det er bedts med to unger ikke nødvendigvis fra samme kuld men de vil ikke se hinanden som '''farlige'' hvis de er små når de bliver sat sammen.
Og hannen må IKKE gå med hunnen når hun føder da han i sin iver efter at parre mor mutten kan trampe ungerne ihjel.
Og alt det hved vi da vi er registreret opdrætter i dansk marsvine klup og følger deres retnings linier.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 24-01-09 22:18

Ja, jeg kan jo så kun skrive, at det passer ikke sammen med de erfaringer, som jeg har gjort mig.

Kommentar
Fra : lachris0612

Dato : 24-01-09 22:25

Ja og jeg har haft 3 sære hunner der ikke ville andre end dem selv alså de hade glæmt de var flokdyr
Der er aldrig nogen regl uden undtagelse lige nu har vi 14 voksne og 7 babyer og de 3 af de voksne hunnerne er drægtige Og vi ville få taget vores godkendelse til at avle stamtavle dyr hvis vi ikke hade tjæk på hvad vi gjorde heldigvis for det