/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
spreadsheet.
Fra : Højris
Vist : 785 gange
500 point
Dato : 16-12-08 22:08

Hej !
Jeg er blevet grebet af interessen for regneark, men da vista ikke er andet end klyt og problemer, er jeg konverteret til UBUNTU og spreadsheet. Nu til spørgsmålet.
Jeg er gået i gang med project der heder HUSETS FRONTPANEL Dvs. diverse inputfelter.
Bla. El. Vand osv.
Så derfor hvordan laver jeg en inputcelle i et ark og i det undrliggende ark arkiveres de indtastede tal med det sidste øverst i kolonnen.
Højris

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-12-08 22:17

Umiddelbart er dit spørgsmål ikke særligt forståeligt.

Og hvis du ønsker, at det du intaster automatisk skal indsættes øverst i en kolonne, og de tidligere tal skal rykke ned - bliver det ret avanceret.

Så "K.I.S." Keep It simpel - omformuler din ønsker til hvad et spreadsheet/Excel normalt benyttes.
Køb evt. en bog om de grundlæggende funktioner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-08 22:34

Det du vil lave er vist en lille database i det OpenOffice program der hedder "spreadsheet"
Exelbrugere kan også hjælpe fordi det er samme funktioner i begge programmer.

Jeg kender ikke Excel godt nok til at lave indtastningsformularer, for jeg brugte Access database til formålet. (for et godt stykke tid siden)

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-12-08 22:53

Hvorfor ikke bare lave en kolonne med angivelse af dato, og så bare indtaste på den første frie linie.
Derefter kan du jo foretage en sortering af dine data på dato-kolonnen i faldende rækkefølge.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 16-12-08 23:10

Jeg ved nu ikke rigtigt, angående forståelsen.
IBM760 Du har da fat i det esentielle det er da lige det, at det går ud på.
Citat
Og hvis du ønsker, at det du intaster automatisk skal indsættes øverst i en kolonne, og de tidligere tal skal rykke ned - bliver det ret avanceret.

Og hvad er så løsningen på det. ?
Højris

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-12-08 23:12

Som jeg siger, hvorfor ikke bare indtaste på den første fri række:

Citat
Hvorfor ikke bare lave en kolonne med angivelse af dato, og så bare indtaste på den første frie linie.
Derefter kan du jo foretage en sortering af dine data på dato-kolonnen i faldende rækkefølge.

Og hvis du så ønsker den sidste nye på øverste linie, skal du bare sortere dit ark.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 16-12-08 23:19

Ja, det er rigtignok. Din formulering er ikke helt klar. Sååå ...det bliver lidt gætteri, hvis du skal have hjælp og ikke giver flere oplysninger, ... jeg gætter på, at du mener at et resultat i Ark1 skal vises i Ark2.

Hvis det er rigtigt, så gør du sådan her:

1. Lav Ark1 som du nu skal gøre.
2. Gå til Ark2 og klik i det felt, hvori du vil indsætte resultatet, så du er klar til at skrive i feltet.
3. I feltet taster du blot et lighedstegn, altså =-tegnet og klikker umiddelbart efter en enkelt gang på fanebladet Ark1.
4. Ark1 viser sig for dig, og du klikker en enkelt gang i det felt, hvis resultat eller indhold du vil overføre til Ark2.
5. Så trykker du på <Retur>.
6. Ark2 viser sig igen og du skulle gerne her se resultatet/indholdet fra feltet i Ark1.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-12-08 23:23

Citat
Hvis det er rigtigt, så gør du sådan her:

1. Lav Ark1 som du nu skal gøre.
2. Gå til Ark2 og klik i det felt, hvori du vil indsætte resultatet, så du er klar til at skrive i feltet.
3. I feltet taster du blot et lighedstegn, altså =-tegnet og klikker umiddelbart efter en enkelt gang på fanebladet Ark1.
4. Ark1 viser sig for dig, og du klikker en enkelt gang i det felt, hvis resultat eller indhold du vil overføre til Ark2.
5. Så trykker du på <Retur>.
6. Ark2 viser sig igen og du skulle gerne her se resultatet/indholdet fra feltet i Ark1.

Det vil jo bare overskrive det/de tidligere værdier - de tidligere data bliver ikke rykket nedad.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 16-12-08 23:33

Hvorfor ditten og hvorfor datten.
Nu er spørgsmålet jo sat efter opgaven og det er jo den jeg spørger ind til.
Eyvind kender ikke en dyt til acces.
Men IBM Hvordan ser det så ud. ?
Højris

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-12-08 23:39

Højris - hvis du aldrig har arbejdet med Spreadsheet/Excel eller tilsvarende, vil jeg anbefale at låner en bog på biblioteket, så du får grundbegreberne på plads.
De fleste boghandlere har også grundlæggende bøger om Excel til ca. kr. 100,-

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-12-08 23:51

Her kan du hente nogle hæfter om Excel, gratis!
http://www.knowware.dk/download.shtml

f.eks.

Start med Excel 2000
Start med Excel 97
Videre med Excel 97

mvh klaudi

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 16-12-08 23:58

Ja ja IBM ! det har jeg da også i det små, men jeg har da opnået fine resultater ved at spørge mig for her i denne vidensdelings fora, men hvis du er træt af mig er der da måske nogle andre der har svar. Jeg ved at der tre til fire profiler der er ret stærke i denne diciplin.
Så kan du jo bekymre dig om noget andet.!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 17-12-08 00:02

Højris, jeg er bange for - at det er dig der ikke helt har fattet din egen opgave!

Citat
Hvorfor ditten og hvorfor datten.
Nu er spørgsmålet jo sat efter opgaven og det er jo den jeg spørger ind til.
Eyvind kender ikke en dyt til acces.
Men IBM Hvordan ser det så ud. ?
Højris

Du nævner f.eks. - Eyvind kender ikke en dyt til acces.
Hvorfor snakker du pludselig om Access - er det ikke "regneark" - d.v.s. spreadsheet/Excel m.m.

Og du siger - Men IBM Hvordan ser det så ud. ?
Hvordan dit ark kommer til at se ud, er noget som du formodentlig allerede har opsat/besluttet.
Hvis du gider fortælle, hvordan du havde tænkt dig at det skulle se ud - kunne det jo være, at vi kunne hjælpe dig.

Kolonneoverskrifter kunne f.eks. være på denne måde:
Dato El Vand Olie Vin Øl
1-1-2008 1256 523 750 75 10
7-7-2008 1875 1200 125 30 5
9-9--2008 3750 1985 99 19 25

O.s.v. - og hvis du så vil se dem med dem i omvendt rækkefølge, foretager du blot sortering på dato-kolonnen.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 17-12-08 00:06

Højris - ingen kan gætte hvad du mener!

Citat
Ja ja IBM ! det har jeg da også i det små, men jeg har da opnået fine resultater ved at spørge mig for her i denne vidensdelings fora, men hvis du er træt af mig er der da måske nogle andre der har svar. Jeg ved at der tre til fire profiler der er ret stærke i denne diciplin.
Så kan du jo bekymre dig om noget andet.!

Hvis du allerede har lavet noget, så fortæl os hvordan det ser ud.
Evt. Upload et billede.
Det vil så give os noget at arbejde med.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 17-12-08 00:53

Kors i røven x i numsen jeg jeg siger ikke at eyvind ikke har forstand på acces men, at jeg ikke har.
Ro på nu, Hvilken panik.
Med henvisning til mit spørgsmål om at sætte data ind i arket det underlæggende.
16-12-08 22:17 kig på det
Undskyld Eyvind det må være noget kommafejl,,
Højris

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-12-08 09:13

- jeg er ikke så nærtagende, om mit eget værd.

Men når du arbejder med regneark (spreadsheet) vil det nok være en god ié enten at låne de små hæfter som Klaudi henviser til............... eller købe dem (ca. 80 kr. stk.)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-12-08 09:27

Citat
Så derfor hvordan laver jeg en inputcelle i et ark og i det undrliggende ark arkiveres de indtastede tal med det sidste øverst i kolonnen.

En idé:

Lave en makro som starter med at gå til celle A1 og indsætte en række.

Start makro
skriv noget i celle A1 eks. abc
enter
stil dig i celle A1
h-klik > indsæt > ok (læg mærke til at den selv foreslår at rykke rækkerne nedad)
stop makro
nu er regnearket klar til at skrive i den tomme øverste celle

Din dato kan, hvis der skal regnes på den, skrives sådan her:

eks. 3 marts 1998 >>>>>>>>>>>>>> 3-3-98
den vil så vise sig for oven på denne måde >>>>>>>>>> 03-03-1998

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-09 13:49

Og lige en ting.
Hvis du vil sortere i regneark så skal alle kolonner markeres inden du vælger sortér.
Ellers vil de "vandrette poster" ikke følges ad.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 01-01-09 14:14

Fedt nok, det virker forsåvidt lige for nu.
Så skal jeg bare hitte ud af at afspille den macro den forlanger instalation af noget java
Jre.
Højris

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-09 14:22

system > administrer > synaptic pakkehåndtering
Genindlæs > søg på java > rul ned i højre side > klik på Java > anvend
Så bør du ha Java inde.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 01-01-09 14:48

Den gemmer sig.
Har fundet noget
libstringtemplate-java er det noget i den stil

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-09 14:50

Jeg starter lige en ubuntu og kigger efter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-09 15:01

libstringtemplate-java - du er rullet alt for langt ned.

Højer oppe er der noget som hedder

Java-common

den skal du bruge

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 01-01-09 17:00

Den siger som følger!
This package must be installed in the system if a Java environment
is desired. It covers useful information for Java users in
Debian GNU/Linux, including:
* The Java policy document which describes the layout of Java support in
Debian and how Java packages should behave.
* The Debian-Java-FAQ which provides information on the status of
Java support in Debian, available compilers, virtual machines, Java
programs and libraries as well as on legal issues.
* Information on how to create dummy packages to fulfill java2
requirements.
Højris

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-09 17:18

Ja - og der er en lille firkant som klikker i og accepterer at den bliver markeret til installation.

Anvend

anvend en gang til

Så burde du kunne køre programmer / sider som kræver java.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-01-09 17:22

Hvis du så går ind i pakkehåndtering og kigger på Java-common en gang til - så vil du se at firkanten er markeret grøn.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 01-01-09 17:33

Det hjalp så ikke.
Har genstartet office.
Højris

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 500 point
Dato : 01-01-09 18:58
Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 02-01-09 18:28

Tak for svaret Eyvind.
Jeg bliver nok nød til at acceptere at jeg har et lokum af en comp,den ter sig ofte som var den ramt af pms. hvad enten det er vista eller ubuntu.
Den skal nok have en ny HD. eller ?!
Men tak for hjælpen
Højris

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-01-09 18:45

Hvad indeholder den comp.

0. mærke og type
1. Mhz
2. ram
3. størrelse af harddisk
4. ligger ubuntu alene på den comp. eller sammen med windows.
5. hvis den ligger sammen med windows hvordan er den så lagt ind.