/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Andre operativsystemer / Spørgsmål
10  miritdk 585
Ændre Partion. Win xp
Fra : edison
Vist : 458 gange
100 point
Dato : 15-12-08 18:16

Hejsa. er der nogle af jer der kender et godt program til at ændre partions størelser på en c: drev der er delt i 2. c drevet er for lille og vi vil gerne ændre det uden at skulle formatere en velkørene maskine.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 110 point
Dato : 15-12-08 18:29

Partition Magic kan gøre det men det koster penge, med mindre du har en bekendt der har programmet.

Her kan du downloade en forsøgsversion og bruge den i nogle dage gratis, men du kan bare slette den når du har brugt den og så er den potte ude.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-08 18:32

ubuntu gparted kan gøre det.
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843&package_id=271779

Vælg denne gparted-live-0.3.9-13.iso
Brænd den som iso fil / image (billedefil)

Det er en boot CD og den kan ændre på partitionerne.

Den kan også slette det hele hvis du ikke passer på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-12-08 18:34

Det er noget skidt at flytte det tæppe som man står på, så hvis du ikke har diskettedrev vil jeg ikke anbefale at bruge Partition Magic.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-12-08 18:47

Du kommer nemmest om ved det ved at lave et image af dit C-drev og evt. andre partitioner hver for sig (gerne på en usb-disk)....

Derefter partitionerer du disken ved en formatering til de størrelser du nu vil have....

Til slut lægges imaget ind igen....

Det er alt for risikofyldt at begynde på med data på disken - der er INGEN garanti for det virker bagefter....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-12-08 02:55

Som Eyvind allerede har skrevet, Gparted kan gøre det men vær forsigtig og tag backup af vigtige filer først, det er bare for en sikkerheds skyld, hvis ikke du gør noget forkert med Gpareted, så er den helt ufarlig at bruge, men igen vær forsigtig og spørg hellere en gang for meget end en gang for lidt, inden du bruger den, gør du en fejl så er din Windows væk, hurtigere end du kan blinke med øjnene.
Jeg har flyttet rundt på partioner på min Windows XP computer, der skete ingenting ved det, men første gang jeg forsøgte mig med Gparted, slettede jeg hele disken, den kom dog i gang med en ny installation af Windows og jeg havde backup på DVDer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-12-08 02:57

Citat
der er INGEN garanti for det virker bagefter
passer ikke Refi, hvis det bliver gjort rigtig, så fungerer computeren som den skal bagefter

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-12-08 09:43

Citat
passer ikke Refi

Selvfølgelig passer det - du har jo selv været ude for det

Og der er desværre ingen steder man kan klage over det gik galt - derfor INGEN garanti

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-08 10:27

Refi - læg nu mærke til hvad jeg siger.
Det er ikke godt at flytte det tæppe som man står på.
Derfor bør ændring af partitioner ske "udefra" ved hjælp af disketter (partition Magic)
eller ved hjælp af CD (gparted) og i begge tilfælde foregår operationen fra comp. ram.

Et image bør også foregå "udefra" og ikke alle comp. kan benytte USB som lager.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-12-08 11:40

Citat
Refi - læg nu mærke til hvad jeg siger.

Jeg protesterer da ikke over det du siger

Jeg pointerer blot at der ALTID er fare for det går galt - særlig når man ikke 100% ved hvad man har med at gøre - derfor er ideen med FØRST at lave et image en udmærket ide....

Og så har man jo samtidig en backup... Det er en god ting

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-12-08 13:36

- ja og det er også min første operation, hvis der er plads til det.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 16-12-08 16:02

takker. jeg kikker lige på det og kommer tilbage

Godkendelse af svar
Fra : edison

Dato : 24-12-08 08:02

Tak for svaret granner01.