/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Målfaste firkanter i Photoshop
Fra : Eyvind
Vist : 761 gange
50 point
Dato : 10-12-08 20:06

Kan man lave målfaste firkanter i photoshop.

Eks. vil jeg gerne lave en gennemsigtig firkat med bestemt mål som jeg kan bruge til at beskære efter, så billedet får et bestemt mål.

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 60 point
Dato : 10-12-08 20:12

Nej, men du kan slå "rulers" til og trække en linie ned og ind fra siden (en slags linealstreg) som du så kan trække en firkant ud efter.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-12-08 20:16

tryk ctrl + R så får du rulers frem. Klik en gang ude i cm tallene og hold musen nede mens du trækker stregen derhen du vil.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-12-08 20:17

Fint - og så lige metoden til at lave to vandrette og to lodrette -
så har jeg jo en firkant.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-12-08 20:18

du kan trække flere streger ud og se antal cm inde på aksen, men det nemmeste er nok bare at lave firkanten fra nul komma nul og ud, og så bagefter flytte denne.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-12-08 20:19

rulers bliver ikke printet med ud!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-12-08 20:19

Hold da k.... nu kan jeg lave alle de streger jeg har brug for til at lave et pasbillede.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-12-08 20:21

hmmm... der havde jeg nok bare lavet et nyt lærred i rette størrelse og så trukket et billede ind og scaleret det... men det giver jo det samme i sidste ende.

Godkendelse af svar
Fra : Eyvind

Dato : 10-12-08 20:21

Tak for svaret jomfruane.
Ja for jeg er rimelig ny i Photoshop Cs3 (læs: helt ny)

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 10-12-08 20:22

jammen herligt vi kan hjælpe hinanden... jeg har brugt programmet i mange år...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-12-08 20:24

Med et pasbillede er der 3 størrelser som skal overholdes.
Et hage til top af ansigt
højde og bredde centreret over ansigtet.

Så de linier er super.

Ps. Jeg plejer at lave det i publisher.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 10-12-08 23:21

HVIS DU TRYKKER PÅ DIT BESKÆRERVÆRKTØJ, KNAPPEN ER 2 KRYDS I FORLÆNGELSE AF HINANDEN, SÅ FREMKOMMER DER 2 STEDER ØVERST, HVOR DU KAN SKRIVE DEN STØRRELSE DU ØNSKER.
NÅR DU SÅ TRÆKKER UDSKÆRINGSSTREGEN FRA ET HJØRNE, BLIVER DEN KUN DEN STØRRELSE DU HAR SKREVET, DEN KAN SÅ FLYTTES RUNDT PÅ BILLEDET HVOR DU ØNSKER DET.

NÅR DU HAR BESTEMT HVOR DER SKAL SKÆRES TRYKKER DU PÅ CROP OPPE UNDER IMAGE, OG DIN STØRRELSE PASSER.

VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-08 09:32

Ja men det der undrer mig, er at bredde højde åbentbart kun sættes som forholdstal og ikke eksakt størrelse..........dog har jeg endnu ikke printet ud for at se virkeligheden.
Der er nok noget jeg ikke helt forstår endnu.

Jeg har længe brugt beskæring i Element 2 hvor jeg satte den til 3 / 2 som så er blevet udskrevet af et netfirma og kom i albumstørrelsen 15 X 10

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 11-12-08 13:11

det er ikke rigtigt. Du kan vælge fra rullemenu om det skal være i cm, pixels eller inch når du skalerer. Du skal også huske at fjerne flueben, så den ikke automatisk bevarer samme forhold som det oprindelige billede.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-08 14:33

Ok - nu tror jeg nok at det sivede ind.

Startede værktøjet crop
Jeg satte Width til 3,5 cm og height
Tegnede en tilfældig ramme om et bestemt område
Crop
Printede det ud ......................... og sandelig om ikke det udprintede holdt målet 3,5X4,5 cm.
Så mangler jeg bare at scalere så eks. >hage til hovedtop< får et bestemt mål.

Nu ved jeg hvad der menes med en hund i et spil kegler.

Ps. Det ender vel med at jeg kommer til at holde af det program, som minder mig om en blanding af publisher og autocad.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-08 14:35

hovsa
Jeg satte Width til 3,5 cm og height til 4,5 cm.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 11-12-08 14:35

ja, det er ikke en metode jeg kan anbefale... brug hellere en kombination af rulers først, find udsnit og derefter crop

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-12-08 15:12

Til pasfoto, kan du evt. bruge HP's billedbehandlingsprogram (udskriv album mv.) Her har jeg lavet en masse pasfoto's. Og jeg skulle såmænd ikke undres, om ikke der findes sådanne anordninger i andre programmer

Hanne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-12-08 15:30

Jammen Moster - jeg har lavet en del pasfoto i publisher - nemt og elegant.
Men jeg er begyndt at arbejde med photoshop, og prøver så med en opgave for at finde frem til hvad de forskellige værktøjer bruges til. Og så ville det være lidt smart at kunne rette lidt på udseenet samtidig med at resultatet passer i målet.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-12-08 21:17

Dén er jeg da med på, Eyvind!

Jeg er også i fuldt sving med at lære mig selv at arbejde i PS - det er skægt!