/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
kattegrus
Fra : johanma
Vist : 4141 gange
300 point
Dato : 04-12-08 07:52

Jeg er så heldig at have passet børn, som har hældt kattegrus i afløbet i brusekabinen.
Risten kan ikke tages op, men jeg har forsøgt at støvsuge så meget grus op som jeg kunne for risten.
Jeg har hældt kalkfjerne i afløbet, da jeg tænkte at kattegrus består af kalk.
Men der er ikke noget der virker...
Nogle gode råd??? Jeg er på SU så har ikke penge til de dyre forslag...
Mvh Johanna

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 310 point
Dato : 04-12-08 07:57

Citat
men jeg har forsøgt at støvsuge så meget grus op som jeg kunne for risten
... undskyld formuleringen - men er du rigtig velforvaret - en støvsuger over et afløb kan give dig stød - så du er sluppet heldigt - det er så ikke sikkert du gør det en anden gang.

well - prøv at skylle med fuld tryk på slangen - tag brusehovedet af - det burde kunne skylle det grus ud. Min nabo har været ude for det samme engang og det lykkedes hende - men der skal skylles og skylles og skylles - det skal helt ud af "systemet" - ellers samler det skidt og fedt og alt muligt og propper til - det kan du sikkert få mange "sjove" dage til at gå med

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-12-08 08:02

Jeg tror du bør finde ud af hvad den kattegrus består af. Så vidt jeg ved er det normalt betonit der er en lerart. Hvis det er ler, bør det kunne opløses - men der er også de nye superklumpende typer af noget silicat (mener jeg).
Jeg tror altså du må komme efter det ad kemisk vej.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-12-08 08:02

Pjat det er vel en moderne støvsuger du har brugt og du støvsuger vel ikke vand op!!! ?? Afløbsrens og andre kemikalier hjælper heller ikke. Risten skal kunne tages op brug en stor skruetrækker da det er den eneste måde at rense ordentligt op på

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-12-08 08:07

suno...
Citat
Risten kan ikke tages op
(selvom en handyman nok ville kunne gøre det.

og moderne støvsuger eller ej - det er ski en farlig blanding !

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-12-08 08:32

Risten Skal kunne tages op

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-12-08 08:41

ja suno - men vi er nogen der bor med indstøbte riste og de er ikke så nemt tilgængelige - vi har sådan en i badekarret så der kræves ekstra forsigtighed plus vedligeholdelse

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-12-08 08:44

Nu er der vel ikke noget at spame med?
Der står i spørgsmålet at risten ikke kan tages op, så er den vel ikke længere
Vil gerne vente på svaret om hvilket stofkattegruset består af, så jeg synes det er synd at skulle afmelde tråden pga den slags...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-12-08 08:52

spame ? nup lidt sødt jomfruane - og ingen af os mener vel at vi spammer - lige bortset fra at jeg ikke kunne dy mig nu og her

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-12-08 08:53

Ja hun skal sku bare vælte en masse kemikalier ikke...... Jomfru Bare foruren det jammer jo ikke lige i den lejlighed Tsk Tsk

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-12-08 08:54

Jammer = rammer

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-12-08 08:54

Ja - Nej

Ja - nej

JA - NEJ

Så nu har jeg klaret det for jer.

Er nok julesød nok for os alle, så spreder lige lidt knas her fra nisseland

Spamer selv

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-12-08 08:56

Alt i vores verden består af kemi - det er sgu ikke særligt oplyst at tro, at alt kemi forurener....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-12-08 09:02

hvem sagde lige nul spam

Citat
Alt i vores verden består af kemi - det er sgu ikke særligt oplyst at tro, at alt kemi forurener....
... åhh så rigtigt !

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 04-12-08 09:05

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 04-12-08 09:08

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 04-12-08 09:37

Super hyggelig tråd dette er blevet til

miritdk: jeg prøver men hurtige løsninger er sjovere

Jeg kommer hjem i eftermiddag ved 16 tiden og vil fluks finde ud af hvad gruset er består af.
Og nej risten kan ikke tages op - den sidder fast, jeg har prøvet!! Og der er ingen skruer at lege med.
Takker indtil videre

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 04-12-08 09:50

Bundventilen i en brusekabine kan minde lidt om den i en håndvask, den fra håndvasken kan heller ikke umiddelbart pilles op.

Afløb fra brusekabinen fører formentlig (bør den gøre) hen til et sted med en VANDLÅS (på samme måde som en håndvask også gør).

Sørg for at vandlåsen ikke er tilstoppet - det må være her som gruset samler sig, hvis det da ikke allerede er skyllet ud i kloaksystemet. Hvis hele afløbet er tilstoppet (=at vand ikke løber ud) så prøv med en svuppe eller en gammeldags gardin wire ophængs ledning og prøv at skubbe gruset videre! Men helt klart en irriterende situation.

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 04-12-08 10:01

Kattegruset er fra Bilka og hedder Catsan - jeg er ved via nettet at finde ud af hvad der er i.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-12-08 10:05

Kattegrus er lavet af moler. hvis det skal opløser, skal der så skrappe ting til at det også ville ødelægge brusekabinen.
Du må finde en teknisk snild ven, som kan skille afløber ad og få renset ud.

Det er ikke farligt mestøvsuger til afløbet. Du risikere højest skader på pose og rør, fordi de ikke har godr af fugt. støvet kan kliste til en masse, som sætter sig i røret.

Moderne støvsugere er dobbeltisolerede og elektrisk helt ufarlige.

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 04-12-08 10:09

Made from unique mineral granules, composed of natural lime and quartz sand, Catsan Hygiene Non-Clumping Cat Litter has thousands of micro pores that absorb liquid like a sponge.

http://www.petsathome.com/find/category-is-1+cat/category-is-1j+litter+and+accessories/brand-is-catsan/product-is-4581

det er hvad jeg har kunnet finde indtil nu...

Kommentar
Fra : johanma

Dato : 04-12-08 10:14

jamen jeg må i sving med svupper så... Puha en besværlig omgang...

Kommentar
Fra : guddaRap

Dato : 04-12-08 10:36

Har du prøvet med masser af vand, vand og vand... måske endda kogende vand kattegrus er for det meste ler-arter og kan skylles væk med vandet... med der skal meget til...tror jeg

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-12-08 10:42

Det kommer altså an på hvor meget grus de har puttet i det afløb, om du bare "sådan lige" kan få det op ovenfra, gennem en rist der ikke kan åbnes.

Det der kattegrus, det pakker sig fuldstændigt sammen nede i røret og kommer til at fungere som om der var hældt beton derned....og især da når der kommer vand til....

Du har passet børn siger du....jamen så er det måske så enkelt, at de børns forældre har en forsikring der dækker den slags.

For mit gæt er, at du ikke bare sådan lige selv får fjernet det der, og især når risten ikke kan pilles op, så kan der vel ikke konne meget andet end en strikkepind derned...

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 04-12-08 11:08

En svuppe vil lave et "træk" baglæns ud i den retning gruset kom ind i røret

og

en gammeldags gardin-wire-ophængs-ledning (en slags spiral-fjedder overtrukket med plastikhud; kan købes i Jysk til ingen penge) kan udgøre den 'strikkepine' der er for stiv og i øvrigt kan risikere at beskadige rørene hvis rørene er af plastik - pas på med strikkepind !! Med gardin-wiren kan du måske 'skubbe' gruset videre i systemet.

" Made from unique mineral granules, composed of natural lime and quartz sand, Catsan Hygiene Non-Clumping Cat Litter has thousands of micro pores that absorb liquid like a sponge." >>> Heldigvis lyder det da ikke som den 'svulmende' type kattegrus, men som noget pimp-stens-agtigt, der kun "suger" ved at det er porøst !?!

( I øvrigt tror jeg ikke at forsikringen kan blandes ind i billedet, mon ikke det går på samme måde som hvis folk passer hund for hinanden ?? Hunden har man jo så selv lukket ind og de skader den anretter er derfor for egen risiko og regning - var der ikke noget med det ?? )

??? Kan du overhovedet få vand til at løbe igennem

??? Hvordan er brusekabinen tilsluttet bygningens rør - møder den en vandlås længere fremme?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-12-08 11:29

Altså et par store skruetrækkere samt 2 små træklodser til løftestangsteknik og skåne fliser /belægning med og vupti En rist kan komme op,Selvom det ka være lidt bøvlet BASTA

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 04-12-08 12:26

Sunowich

Hvis det er en BRUSEKABINE, består den af en bund (=brusekarret) og brusevæg.

Hvis det er en brusekabine risikerer du at splitte alt ad hvis man begynder at " et par store skruetrækkere samt 2 små træklodser til løftestangsteknik og skåne fliser /belægning med "

Hvis der er tale om GULV-AFLØB som Sunuwich taler om ser det sådanne ud:
http://www.lavprisvvs.dk/shop/afloeb-gulvafloeb-5322s.html . Så er jeg enig i at risten bør kunne fjernes!! Ikke alle brusekabiner har gulvafløb, men et afløb der ligner det man kan se i køkkenvasken. Køkkenvask typen kan IKKE åbnes oppefra.

Her kan man se lidt om hvordan en BRUSEKABINE er opbygget:
http://www.lavprisvvs.dk/shop/brusekar-5637c1.html
De kan eventuelt afmontere sider til karret og herved komme ind til rør.

Afløbs-mekanikken på en bruse-kabine kan ligne noget i denne stil (kan ikke finde det rigtigt link ) http://www.lavprisvvs.dk/shop/vandlaas-50-mm-211922p.html
Dette er til en køkken-håndvask med tilslutning af op-vaskemaskine, og dem kan man altså ikke pille ud oppefra uden at splitte det ad.

Men med så lidt beskrivelse fra Johanma om de faktiske forhold kan man ikke komme svaret tættere

Kommentar
Fra : transor

Dato : 04-12-08 12:39

Prøv først gummisvupperen
så gardinspiralen eller en afløbsrensespiral, som fås billigt i byggemarkedet.

Dernæst den gode ven med teknisk snilde.

Det kan meget vel være at afløbet skal skilles ad fra undersiden ag kabinen. Det er ikke til at vide , når vi ikke kender den.
Jeg fornemmer at det er en løst opstillet kabine , og ikke noget med fliser og murværk.

Iså fald er de link, der er givet ovenfor, til noget helt andet.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-12-08 17:10

Altså hvordan skal en svupper lie kunne få kattegrus ud af et afløb ?????????????????????????

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 04-12-08 19:54
Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 05-12-08 02:38

Hvis det var mig ville jeg nu stadig forsøge med en gang afløbsrens natten over og måske efterskylles med 10 liter kogende vand eller lignende. måske det ikke virker, men afløbsrens koster hvad - 8-12 kr literen, og kan virkelig gøre underværker ved de fleste afløbs-problemer:)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-12-08 07:54

Ja der er bare det vad det at det ikke er godt ved vores miliø ,Men skide være med det lad os da forgifte hele vores verden bare vi lige får løst vores nære problemer Hva med lidt syre af en art Kloarkarbejderne.......skide være med dem ...så ka de lærer det ....god jul

Godkendelse af svar
Fra : johanma

Dato : 05-12-08 08:58

Tak for svaret miritdk. Der kom rigtig mange gode løsningsforslag og tusind ta k for det - men denne har vist sig at hjælpe indtil videre...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-08 09:38

velbekomme dig - husk at gentage "behandlingen" over nogle dage så der ikke samler sig noget i vandlåsen - ellers kommer du hurtigt i problemer.

For i øvrigt brugte jeg selv catsan da jeg havde kat og kom også ud for lignende problem - jeg væltede bakken over risten på badeværelset der netop også havde "indbagt" rist til gulvafløbet - der spulede vi også vildt må jeg indrømme men det havde jeg faktisk glemt indtil vi kom til at tale om det igår. DEN rist er nu løs - for sikke noget skidt at få renset ordenligt - i vores badekar har vi også afløb der er "indbagt" og det er rædselsfuldt - men desværre støbt sådan.