/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Angst
Fra : Lizi01
Vist : 790 gange
25 point
Dato : 03-12-08 13:40

Hej,
Min kæreste har 2 børn, så de kommer her hver to uge. De har hund og hest og når de kommer og skal spise med os vasker de ikke hænderne, ngl. gang rører de maden med deres finger. Jeg har det skidt med det, men vil ikke sige noget for at ikke fornærme dem. Jeg tør heller ikke at sende dem til at vaske hænder, de er 14 og 15. Min kæreste ved, at jeg har mere hensyn til disse ting og andre end de fleste personer gør, så han beder dem til at vaske hænderne når de kommer hjem, men de ignorer det nogle gang.
Hvad skal jeg gøre? Vil ikke fornærme nogen.
Pfh tak for dit svar.
Hilsen,
Lizi

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 03-12-08 13:57

Det kan jo ikke fornærme nogle mennesker at de skal vaske hænder inden de sætter sig ved boret.

Syntes du skal ansvaret som voksen, og fortælle dem hvordan tingene er i dit hus, hvis ikke man vasker hænder, kan man ikke sidde ved boret.

Kan være der bliver ballade nu... men det vil hurtigt være overstået, da det er helt alm at vaske hænder, og de ikke rigtigt ville kunne argumentere imod det.

Og om nogle år vil de sagtens kunne se loggiken i det.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 03-12-08 14:05

De er på besøg hos deres far og dig og det er jeres regler der gælder........ Du er sikkert konfliktsky og prøver og behage, men een ting kan du være sikker på. Desto mere du behager, desto mere kræver de og desto mindre respekt får de for dig.

Sig til dem....... dette her er mit hjem og her sætter jeg dagsordnen, her vasker vi finger før vi spiser, har været på toilettet osv.

Ellers no mad før fingerne er rene............ Det kan nok være svært. Men desværre en nødvendighed

Kommentar
Fra : Lizi01

Dato : 03-12-08 14:05

Jamen, min kæreste synes at jeg overdriver mht. til rengøring, fordi f.eks.: jeg kan ikke ha' at tøj som man har haft på en gang og tøj som er vasket hænger sammen, men for sig. Han kan ikke forstå mig nogle gange og når det drejer sig og hans børn vil jeg ikke bestemme når de skal vaske hænder. Det skulle være en selvf., jeg vasker hænder altid når jeg kommer hjem.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 03-12-08 14:12

Måske du er så fokuseret på renlighed, at du glemmer og nyde hvor skønne unger i den alder kan være og det er trods alt kun hver anden uge.

om Barnet vil have sit heste/hundetøj liggende/hængende sammen med det rene, må være barnets valg, du kan bare kræve at barnet ikke må sidde i dine møbler med hestetøj på.

Måske du skal ind og se på dig selv, med hensyn til de børn........ er det virkelig deres naturlige uvaner eller noget helt andet du ikke har fået øje på (ved dig selv) der irreterre dig.

Desuden i den alder er det jo unge mennesker og ikke børn mere.

Du skal sætte dine grænser, men samtidig have plads til at respekterer andres grænser..... for hvis er rigtige

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 03-12-08 14:16

Det er da bare at sige det lige ud.
Når der er vasket hænder er der mad. Såden er det.
En alder på 14-15 år gør dem jo åbenbart ikke voksne. Og hos jer er der noglke spillereglker som jeg mener gælder allesteder "VASK SNITTERNE"
Du behøver jo heller ikke at sige det i en fornærmet tone.
Men sige Har i fået vasket snitterne med et sjovt og bestemt udtryg ,men vær klar til at gentage det
de vil sikkert prøve at provokere dig. Men hvor er børnenes far egentlig henne i alt det her? En vatpik ??
Højris

Kommentar
Fra : Lizi01

Dato : 03-12-08 14:19

TIL KNH:
Tak for dit svar.
Der er noget rigtigt i det du siger.
Men at vaske hænderne er noget som man ved siden man begynder på institutioner. Og de rører alle ting i huset uden at vaske hænderne og det er maden, ske, kop, etc. Der er mange bakterier og parasiter som man kan smittes på den måde, når man har kontakt med dyr og ikke vasker sine hænder.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 03-12-08 14:30

Jeg har ikke prøvet og være papmor.... det er nok ikke så let..... men du får aldrig deres tillid og respekt ved og behage dem.

Som der er skrevet af Højris, så sig det lige ud........ I må respekterer mine regler i dette hjem, syntes i de er urimlige og syntes i jeg er for forfængelig, kan vi jo tale om det så vi kommer til en løsning vi alle kan trives med.

Kommentar
Fra : Lizi01

Dato : 03-12-08 14:45

HØJRIS,
Tak for svar. Det er et godt ord jeg har lært.
Han er desværre taknemlig hvis de kommer, fordi de kan finde på at sige, at de skal noget andet, så min kæreste savner dem og når de kommer vil han gøre alt muligt, for at de er glad for at komme her. Så de har deres far i deres hænder.
Og KNH du er heldig, det er min anden gang i at være papmor, men teenagers børn også denne gang og det ikke nemt. Jeg vil gerne at de er glad for mig og gør alt for at glæde dem.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-12-08 14:59

Citat
Jeg vil gerne at de er glad for mig og gør alt for at glæde dem.
sorry du - men de bliver ikke gladere for dig fordi du lader dem bestemme - tvært i mod - børn og teenagere skal have rammer - de kan hyle og skrige og true og gøre ved - men de ved udemærket hvad der er bedst for dem og for jer alle.
Jeg synes du og din mand skal få de mest basale ting på plads - de vil også være gladere for ham hvis han opfører sig som FAR og ikke som deres kammerat - ved blot at lade stå til.

Held og lykke med det

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 03-12-08 14:59

På nedenstående link kan du erhverve et ophæng som viser hvorledes hænderne bør vaskes, det hjælper jo ikke blot at tørre dem i håndklædet

Et sådan ophæng er jo en opfordring som vil noget.

Jeg kan sagtens sætte mig ind i hvordan du må have det med de 2 dårligt opdragede børn.

www.sundhedsoplysning.dk

VASK HÆNDER - klistermærke
(BUNDTER A 5 STK.)
VASK HÆNDER

Ophænget

- giver enkel instruktion i hygiejnisk håndvask
- egner sig til at hænge på spejl eller fliser ved håndvasken
- er let at fjerne igen
- husker alle på at vaske hænder.

Format: 17 x 24 cm.

At vaske hænder - ofte og grundigt - er den mest effektive måde, hvorpå man kan stoppe spredning af fx influenza, forkølelse, børnesår og andre smitsomme sygdomme. Men de færreste ved helt hvordan, det gøres korrekt. Dét giver ophænget instruktion i.

VASK HÆNDER

- efter toiletbesøg
- før madlavning
- under madlavning, når du skifter arbejdsgang
- før spisning
- efter næsepudsning
- når du kommer ind fra haven eller hjem fra arbejde
- når du har tilsmudsede hænder.

Sælges i bundter á 5 stk. til 35 kr.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 03-12-08 15:08

Den tror jeg ikke på Otnob......... hvis sådanne provokerende mærkater kommer op og hænge, køber ungerne nok en lignende stak skråt op fingere og sætter oven på.

Der skal en snak til med ungernes...... sådan vil jeg have det, hvordan vil i have det..... kan vi ikke finde en fælles løsning. Og hvis ikke, så er det de mennesker der sætter dagsorden for hvordan tingene skal gøres

Kommentar
Fra : Lizi01

Dato : 03-12-08 15:15

Hej alle sammen,
Jeg er meget taknemlig for alle jeres svar.
Det har hjulpet. Det er godt at vide, at det ikke er meget der har problemer.
Jeg vil gerne acceptere alle jeres svar. Kan man gøre det? Jeg er ny her
Er det en god idé at blive superbruger?

Kommentar
Fra : Lizi01

Dato : 03-12-08 15:22

Jeg mente: det er ikke mig der har problemer-

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 03-12-08 15:26

Jeg ved ikke om det er dig der har problemer eller om det er de unge mennesker............ det handler om og finde en løsning alle kan være tilfredse med.......... Det kan da godt være at det er dig der er problemet, set i ungernes øjne............... har du prøvet og sige til dig selv.... Er jeg for sart, er jeg misundelig over at min mand har 2 børn med en anden kvinde, er jeg misundelig over at hans børn tager så meget fra mig, af ham........... Det kan nogen gange være nødvendigt og se det fra andres side også........Eller er det bare deres snavsede fingre der irreterre dig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-12-08 15:27

Citat
Jeg mente: det er ikke mig der har problemer
.. tjahhh - jooeehh faktisk i og med det er dig det går på og ingen andre sådan som du beskriver problemet.

men - at vaske hænder er et led i opdragelse og ikke mindst respekt for både sig selv og andre - derfor - tag det op - og forklar - eller tving igennem

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 25 point
Dato : 03-12-08 15:30

det her er vist sådan set et af de spørgsmål med holdinger der gør at det ingen ende har

gyldenreglen er - vask hænder når du har været på toilettet - før mad - før der røres ved andre osv osv - det KAN da ikke være så svært for et par unger ( joooo jeg ved det godt men det kan håndteres)

Kommentar
Fra : Lizi01

Dato : 03-12-08 15:48

Mange tak til alle sammen.
Ka' I ha' det godt!
Det var en god hælp.

Godkendelse af svar
Fra : Lizi01

Dato : 03-12-08 15:54

Tak for svaret miritdk.

Kommentar
Fra : Lizi01

Dato : 03-12-08 15:56

Ka' I ha' en god aften og en gang til, tak.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-12-08 16:04

velbekomme dig - og hav selv en god aften

Kommentar
Fra : Rosalil

Dato : 20-06-09 17:11

Jeg har aldrig oplevet et eneste barn over 8 der synes det er vigtigt og fuldstændig almindeligt at vaske hænder, de har for travlt med alle mulige vigtige ting.

Jeg er helt sikker på at de ikke undgår at vaske hænder for at genere nogle. De har garanteret bare glemt det, fordi der er andre ting som er vigtigere for dem. Lad være med at være efter dem som om de er uartige eller updragne, men husk dem på at få vasket hænder, når det er tiltrængt. Og accepter at det måske ikke ses lige så tiltrængt, for andre, som du synes det er.

Det som er relevant for den ene er det ikke for den anden.

Rosalil

Kommentar
Fra : bjerkedrengen

Dato : 25-07-09 10:26

Psykologisk set er der mange som ikke tør stille krav til andre mennesker, så i stedet for at være krævende tror de at de selv har en fejl eller en brist.

Rationelt og fornuftigt er håndsæbe og håndhygiejne det bedste middel mod influenza og andre smittekilder. Derfor har du logisk set ret i dit krav, navnlig når der er en ny farligere influenza i Danmark. Hvis du ikke kan stille kravet selv, så øv dig i at sige det foran spejlet, få din mands opbakning.

Sætningen er :

"Gider du være sød at vaske hænder, før vi spiser?"

Det er ikke noget teenagere går op i, men historisk set er hyppig håndvask en af de bedste bidrag til folkesundheden. Det kan ikke overvurderes. Når man er 15 år gammel ved man alt, eller næsten alt. Det er de voksnes opgave at stille krav og samtidig give viden fra sig.

Håndvask = hygiejne = bedre helbred for alle.