/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hund tror den har fået hvalp !
Fra : 1991
Vist : 4833 gange
500 point
Dato : 02-12-08 11:18

Min hunhund på 2 år (chihuahua blanding) tror den har fået hvalp.
Den render rundt med et lille tøjdyr, som vi normalt kaster med
så den kan hente det. - Det må vi ikke mere nu render den rundt
med det hele tiden. - Den er ret pivet og klynker meget.
Normalt sover den i sin dejlige hundeseng i stuen eller ude på
badeværelset hvor der er et lille tykt tæppe til den (gulvvarme).
Nu vil den op til mig i sengen og det gider jeg altså ikke.
Hvor længe varer det ???
Skal man tage tøjdyret fra den ???
Hvad gør jeg ???

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 02-12-08 11:27
Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-12-08 11:30

Hvis det ikke er meningen den hund skal ha' hvalpe, så få den steriliseret hurtigst muligt.
For nogen hunde er falsk drægtighed et stort problem, og hunden risikerer at blive skør af det på sigt.

medicinering mener jeg ikke er løsningen, det fjerner kun symptomerne.....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-08 11:57

Hvad er falsk drægtighed hos hunde?
Falsk drægtighed er ikke en sygdom, men en tilstand, der er forårsaget af hormoner hos ikke-drægtige tæver i tiden efter løbetid. Man mener, at tilstanden kan skyldes et for højt indhold af hormonet prolaktin. Hunden tror, at den skal have hvalpe, og dens adfærd ændrer sig. Tilstanden kan ramme stort set alle ikke-steriliserede tæver i større eller mindre grad.

Hvad er symptomerne på falsk drægtighed?
Symptomerne starter som regel et par måneder efter løbetiden - på det tidspunkt, hvor tæven skulle have født, hvis den var drægtig. Der er både fysiske symptomer, hvor tævens krop ændrer sig, og psykiske symptomer, der viser sig ved adfærdsændringer.

De fysiske symptomer er:

Forstørrede mælkekirtler
Mælk i kirtlerne
Let opsvulmet bug

Adfærdsændringer:

Bygger rede, graver huler
Passer og plejer legetøj, som var det en hvalp
Slikker sig på brystkirtlerne
Kan være mere aggressiv
Ændret appetit, både forøget og nedsat appetit kan forekomme
Drikker ofte mere end normalt
Ve-lignende sammentrækninger af maven kan forekomme

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen falsk drægtighed?
På baggrund af en beskrivelse af hundens adfærd derhjemme og en grundig undersøgelse kan dyrlægen relativt let stille diagnosen. En røntgenundersøgelse kan afsløre, om hunden virkelig er drægtig. En blodprøve kan sikre, at der ikke er betændelse i kroppen.

Hvordan behandles falskdrægtighed?
Det eneste sikre middel til at undgå, at tæven bliver falsk drægtig igen, er ved at sterilisere den. Men det er vigtigt at vente med operationen, til tilstanden er væk igen. Ellers risikerer man, at symptomerne ikke forsvinder.

Det er muligt at stoppe tilstanden med en kortvarig medicinsk kur, hvis hunden er meget plaget af tilstanden. Dette vil give en hurtig afhjælpning af symptomerne. Hunden vil dog som regel få symptomerne igen ved næste løbetid.

Beroligende midler kan bruges til at få tæven til at slappe lidt af, og hvis mælkekirtlerne er meget spændte, kan man give hende vanddrivende tabletter.

Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den er falsk drægtig?
Den falske drægtighed forsvinder af sig selv i løbet af nogle uger, hvis hunden ikke behandles.

Nogle tæver er psykisk ustabile i deres løbetid. Løbetiden forekommer ca. to gange årligt, så man kan risikere at have en tæve, der ikke er sig selv flere måneder om året. Derfor vælge man ofte sterilisation som behandling af tilstanden.

Hvorfor bliver hunde falsk drægtige?
Tævernes hormonforandringer efter en løbetid er næsten ens - uanset om den bliver parret eller ej. Det hormon, der vedligeholder en drægtighed, falder hen imod fødslen, mens det hormon, der er ansvarlig for mælkeproduktionen, stiger.

Hvad er risikoen for, at din hund bliver falsk drægtig?
Alle ikke-steriliserede tæver kan blive falsk drægtige i en eller anden grad. Nogle er bare mere glade for et stykke legetøj end ellers. Andre har alle symptomerne og får dem efter hver løbetid.

Hvilke racer er særligt udsatte for at blive falsk drægtige?
Alle racer er udsatte.

Anden viden om falsk drægtighed:
Tæver, der lever tæt sammen, kommer ofte i løbetid på samme tidspunkt, de synkroniserer. De tæver, der ikke bliver drægtige, kan så hjælpe med at opfostre hvalpene i flokken. De kan ligefrem overtage og lave mælk nok til et helt kuld.

http://www.netdyredoktor.dk/sw6776.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-12-08 12:22

Glemte at skrive, at jeg ikke ville tage pivedyret fra hunden, lad den beholde det, til det går over igen, men jeg ville til gengæld ikke have hunden op i min seng, der må være en grænse

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-12-08 14:04

Dova.
Hvorfor er du så dratisk. Skal en hanhund også have klippet klunkerne af blot fordi den ser på en tævehund?

Det der spørges om her er ganske naturligt og helt uskadeligt, både for hund og mennesker og ved at tage sig noget mere af det lille kræ: Gå tur lege o. v. s. så løser man nemt det problem, som er velkendt imellem alle patte dyr også mennesket.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 02-12-08 16:06

Jeg kan kun give Dova ret, hvis ikke hunden skal have hvalpe, så få den steriliseret.

Kære bb1 et citat fra dit indlæg
Citat
Skal en hanhund også have klippet klunkerne af blot fordi den ser på en tævehund?

Det skal den hvis det er til gene for andre og det vil også gøre den mere medgørlig.

The Real Deal

Accepteret svar
Fra : piratfizken86

Modtaget 500 point
Dato : 02-12-08 16:25

Vores hund sker det for ca. 2 gange om året..

Det varer godt en 2 - 3 uger, og vi gør ikke så meget andet end at lade den være.. Det går over igen.
Smid du bare hunden ud af sengen hvis det er - Den skal stadig forstå at det er dig der bestemmer.

Du kan godt tage "barnet" fra den, men det vil jeg ikke råde dig til - Så vil den rende i hele hytten og lede efter den. Og den er vel lige så bekymret som du ville være hvis dit barn blev væk:)

Her sker det som sagt 2 gange om året og synd er det da - Men man kan nu ikke lade være med at grine lidt af den tossede hund:)

Hvis jeg var dig ville jeg tage det som en oplevelse - Og selvf. hvis det bliver så slemt at det ikke er til at holde ud, så kontakt din dyelæge...

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-12-08 16:31

TDR du bliver ved - ok så kommentere jeg heller ikke det du lukker ud her. Du er totalt uden for pædagoisk række vide.
En kasteration er et stor og alvorligt indgreb, som ikke skal forretaget blot fordi vi mennesker kan grib ind i dyrs livsform.
Men hvad mod dumhed kæmper selv guderne jo som bekendt forgæves.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 02-12-08 16:46

som beskrevet så tag at give den nogle nye udfordringer så den kommer ud af det med en positiv oplevelse. '
Giv den udfordringer i at søge dens barn eller læg guffer den skal finde,
gør det lidt besværgligt for den så den skal anstrenge sig for at få fat i det,
f.eks kunne i fordele maden hvis den får tørpiller i flere for skellige ting
så den skal lede efter sin mad i stedet for at servere det i en skål.
På den måde kan i få den til at glemmme at den leger MOR.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 02-12-08 16:46

Kære bb1
Tag det dog roligt gamle dreng, det er da ikke noget at hidse sig op over, jeg kommer da bare med min anskuelse af problemet.
Et citat fra dit indlæg
Citat
En kasteration er et stor og alvorligt indgreb, som ikke skal forretaget blot fordi vi mennesker kan grib ind i dyrs livsform.

Nu skal du heller ikke gøre tingene være en de er, masser af dyrelæger kan gøre det her uden den store videnskabelige hokus pokus, men hvad med de hanhundeejerer som har en hanhund som de bruger i avl uden specialklubbens samtykke, hvad skal vi gøre ved det
The Real Deal

Kommentar
Fra : 1991

Dato : 02-12-08 19:29

[B]Den havde start på løbetiden 23 august[/B]
Der er det lille spørgsmål - at hunden slet ikke har været falsk drægtig,
den har opført sig helt normalt indtil fredag den 28. november`????
Så var den pludselig med "hvalp".
Hvordan hænger det sammen ??

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 02-12-08 20:50

Her giver du netop selv svaret på. Hvorfor al snak om kasteration. slet ikke høre hjemme i denne debat.
Og at problemet løses ved, at du "giver" hunden noget andet at beskæftige sig med.

Kommentar
Fra : TheRealDeal

Dato : 03-12-08 06:43

Et citat fra bb1 indlæg
Citat
Her giver du netop selv svaret på. Hvorfor al snak om kasteration. slet ikke høre hjemme i denne debat.

For det første hvilket svar? og det er da relevant at få debateret om en kemisk eller fysisk kasteration er nødvendig, især de hanhunde som hanhundeejere bruger i avl trods forbud fra specialklubben.
The Real Deal

Godkendelse af svar
Fra : 1991

Dato : 04-12-08 09:56

Tak for svaret piratfizken86.
Lad mig takke for de mange gode indlæg.
Men denne beroliger mig noget.
Tak igen til alle