/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Mine katte kaster op
Fra : salacia
Vist : 3458 gange
100 point
Dato : 01-12-08 18:54

Hej
Jeg har to hunkatte på 2 år, der er halv alm huskat og halv abbyssiner.
Den ene kaster op ca. en gang i ugen, nogen gange lidt mere - det kommer lidt i perioder. der kan sagtens gå lang tid før hun kaster op igen.
Er det normalt? Eller kan det være kattepillerne de ikke kan tåle?
Jeg giver dem lidt forskelligt kattepiller - skifter mellem whiskas, og andre kattepiller (billigere) med forskellig smag.

Hvis der er nogen der har et godt forslag til et mærke kattepiller, så kom venligst med dem. Men det skal helst ikke være for dyrt.

Kommentar
Fra : Angelica

Dato : 01-12-08 19:01

kattepiller - mener du tørfoder?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-12-08 19:03

det er altså bedre at holde dig til en slags - jeg giver mine katekat eller hvad det hedder i de grønne sække. der er div grøntsager og kød i - tørfoder og mine elsker det.
Og mine kaster også op ind imellem - enten fordi de har spist for hurtigt eller har spist mus....

Kommentar
Fra : salacia

Dato : 01-12-08 19:06

ja jeg mener tørfoder.

Ja jeg havde også en fornelmmelse af, at det var kattepillerne. jeg vil prøve katekat som du foreslår :)

Mine fanger og spiser også mus ret tit, så grunden er nok også lidt der

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-12-08 19:12

ja for mine kaster op0 ind imellem hvis de har forslugt sig med en mus eller maden.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-12-08 19:13

og prøv det der kitekat og hvis de kan lide det kan det med fordel købes i tyskland hvis man alligevel er nede efter øl og sodavand.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 01-12-08 19:25

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt dine katte trives eller ej, bør du kontakte en dyrlæge. Kattefoder er ikke bare kattefoder. Det er vigtigt at dine katte får noget foder, som passer til dem. Og det kan en dyrlæge hjælpe dig med.
God bedring med dem.
Mvh. Pims

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 01-12-08 19:32

har du evt lagt mærke til om det kun er ved det ene mærke det sker ?

Kunne tænkes at hun var helt vild med Wiskas, og detfor spiser alt for hurtigt når det bliver serveret.

Holder desuden med Bublebee, er bedst kun at give en slags tørfoder...
Men det skal altså være den fra dyrlægen, eller Royal canien.
de andre billig produkter fra købmanden er er ikke næring nok i, og er heller ikke sunde for tænderne.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-12-08 19:33

Der menes nok KiteKat tørfoder.
Efter min mening er hverken dette produkt eller Whiskas den rigtige ernæring til katte . Køb heller noget lødig kost. Forhør dig ved dyrlægen eller i en dyrehandel. Måske lidt dyrere ja, men indholdet er mere koncentreret, så katten spiser ikke så meget, - desuden er foderet rigtig sammensat med bl.a. vitaminer, mineraler, sporstoffe, fosfor, fiber, taurin osv. og ingen smags- og farvestof er tilsat.
Når en kat kaster op, skal man altid tænke på det kan være orm, bændelorm (hvis den kommer udenfor), hårboller der skal op. Hvis det sidste er tilfælde og de ikke kommer op, så giv katten 1 cm maltekstrakt, hver dag i et par uger. Dette hjælper med at smøre systemet så pels og hår kommer ud med afføringen. Malt kan købes i de fleste dyrehandlere.
(Gode tørfoderprodukter er bl.a. Royal Canin, IAMS, og mange flere.
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 01-12-08 20:11

Det her er fra september 2008 fra forbrugerbladet TÆNK:

"Forbrugerrådet TÆNK, har lige frigivet en ny undersøgelse af deres test på kattemad - Både vådt og tørt.

Tænk har testet 16 mærker af kattemad, og ikke mindre end to produkter af tørfoder fra Aldi og Lidl ( Schnucki og Coshida ) ligger i absolut top, med samme point som Hill's Science Plan. (det dyreste fra dyrlægen)

Der er en lille forskel på omkring 8 gram i anbefalet fodring pr. døgn, men prisforskellen er himmelhøj.

Anbefalet dagsration i Hill's Science Plan, koster 5.04 - kr
Anbefalet dagsration i Schnucki ( Aldi ) koster 0,72 - kr.

Royal Canin Feline Health Nutrition Fit 32 Adult cats får en samlet bedømmelse på 85 - De andre jeg har nævnt herover har en samlet bedømmelse på 87.

Tænk skriver :
Tænk har testet syv slags tørfoder og ni slags vådfoder. Og den store vinder i tørfoder-testen er det dyre foder fra Hill’s, kaldet Science Plan. Dette foder får 87 procent i den samlede bedømmelse. Foderet har det helt rigtige indhold af næringsstoffer, og deklarationen på bagsiden er korrekt. Desværre ligger dette tørfoder også i den dyre ende.

Lige i hælene på den dyre vinder ligger to billigere alternativer, der begge får lige så gode karakterer i den samlede bedømmelse. Både Schnucki fra Aldi og Coshida fra Lidl ligger i top, når det gælder næringsindhold og deklaration. Begge produkter koster en syvendedel af Hill’s Science Plan for en dags ration og er helt på højde med luksusfoderet fra Hill’s."

Så altså, dyrt foder er ikke bare ensbetydende med godt foder......de billige kan også være med.

Men bortset fra det, er der ingen katte der har godt af kun at leve af tørfoder....uanset om det er et billigt eller et dyrt mærke....

Kommentar
Fra : Line99

Dato : 01-12-08 20:54

---------------------------------------------------------
Men bortset fra det, er der ingen katte der har godt af kun at leve af tørfoder....uanset om det er et billigt eller et dyrt mærke....
---------------------------------------------------------
Her er jeg helt enig med dova

nogle gange kan man få opfattelsen af at katte kun spiser kattemad

Og da er det at man skal huske at det er små rovdyr der elsker friskfanget mus

Husker du at dine katte skal have frisk vand i en skål ??? Ellers får de det som hvis vi andre skulle spise knækbrød alle ugens 7 dage

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-12-08 22:15

Hej med dig.
Det er altså helt naturligt at katte "kaster" op.
De slikker deres pels og får hår i mavesækken.
De kaster så op med mellemrum. Det kaldes en hårbolle.
Vores gjorde også da vi havde kat.
Rolig den fejler med garanti ikke noget.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 01-12-08 22:17

Prøv lige at læse her fra netdyrlægen.
http://www.netdyredoktor.dk/sw15514.asp

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 01-12-08 22:49

Altså min dyrlæge sys det er ganske fint at mine katte spiser kitekat tørfoder, de har flotte tænder og en smuk pels - fejler absolut intet. Jeg spæder så op med lækkerier i form af blød - /vådfoder en til to gange dagligt.
De elsker mig for det de små missere.

Og som der står er det dyre ikke altid nødvendigt - og det giver min dyrlæge mig nu altså ret i efter han har set hvor flotte mine missere er selvom de får billigt foder, og de eelsker det.

Så holder ved mit - prøv dette foder og så hold dig til det og se hvad der sker :)

Kommentar
Fra : salacia

Dato : 02-12-08 10:22

Tak for alle jeres gode råd.

Til Line 99: Ja selvfølgelig giver jeg mine katte frisk vand. Jeg skifter deres vand hver eneste dag. Nogle gange flere gange om dagen.

Jeg ved godt de kaster op når de har hårboller de skal af med, jeg synes bare en af mine katte kastede op lidt oftere end normalt.

Jeg kunne ikke huske hvad det mærke tørfoder jeg gav dem mest, men det er Schnucki fra Aldi, og det kan de bedst lide - så det tror jeg bare at jeg holder mig til.

pims: Mine katte trives, det ved jeg. De for frisk vand hver dag, vi bor i et stort hus ude på landet hvor de kan rende rundt og hygge sid både indenfor og udenfor :)

Godkendelse af svar
Fra : salacia

Dato : 02-12-08 10:23

Tak for svaret dova :D

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 02-12-08 11:14

Du skal vælge kun at bruget ÈN slags foder inkl. samme mærke.

Det kan faktisk være fordi du skifter foder hele tiden.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 02-12-08 11:17

dova:
"Men bortset fra det, er der ingen katte der har godt af kun at leve af tørfoder....uanset om det er et billigt eller et dyrt mærke...."

Den må du sku´ længere ud på landet med.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-12-08 11:35

Citat
dova:
"Men bortset fra det, er der ingen katte der har godt af kun at leve af tørfoder....uanset om det er et billigt eller et dyrt mærke...."

Den må du sku´ længere ud på landet med.

Nope.....

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 11-01-10 18:04

Hej.
dyrelægen foder er nok noget af det bedste godt nok også til lidt dyrere priser. Men et mærke der hedder HILLS er rigtig godt foder og det er ikke særlig dyrt i forhold til de fleste priser på mad. en abbyssiner har ikke særlig godt af whiskas.
Hvis din kat er indekat kan det være den ikke får de ting den har godt af. katte har godt af græs men hvis de er indekatte har de jo lidt svært ved at få det. Derfor er der blevet opfundet noget der hedder kattegræs som er til indekatte. græs forhåndre hårbolde og opkast og hjælper samtidig også godt på maven. Der er også noget der hedder kattemalt. der forhindre mod opkast hårbolde osv. og samtidig hjælper det godt på maven. Hvis intet af det hjælper burde du høre dyrelægen ad om der måske var noget galt med din kat...
Hilsen Maria